کد خبر: ۲۲۰۹۰۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۹ - ۳۰ دی ۱۳۹۷ - 2019January 20
تحقیقات نشان می‌دهند که تنبیه بدنی منجر به نتایج بسیار نامطلوبی در کودکان مانند افزایش پرخاشگری، کاهش همدلی، بروز رفتار ضد اجتماعی و کاهش عزت نفس می‌شود
شفاآنلاین>اجتماعی>ممکن است تصور کنید که هرگز فرزندتان را به سوء رفتار سوق نمی‌دهید؛ اما اگر هر یک از موارد زیر را انجام می‌دهید، بدانید که تصور شما غلط است.

به گزارش شفاآنلاین، کودکان بد رفتاری<Misbehavior> را یاد می‌گیرند، درست همانطور که یاد می‌گیرند مهربان و خوش اخلاق باشند. ممکن است تصور کنید که هرگز فرزندتان را به سوء رفتار سوق نمی‌دهید؛ اما اگر هر یک از موارد زیر را انجام می‌دهید، بدانید که تصور شما غلط است. در این گزارش برخی از کارهای رایجی که والدین انجام می‌دهند و به طور ناخواسته سوء رفتار بچه‌ها را تشویق می‌کنند، مطرح شده اند.

1) بی‌ثباتی

شما به فرزندتان گفته اید که دوباره شکلاتی بر ندارد. فرزند شما جنجال به راه می‌اندازد و شما شکلات را به او می‌دهید. در واقع با این کار شما به ذهن فرزند خود، پیام واضحی فرستاده اید که جنجال او دقیقا همان چیزی است که او را به خواسته‌اش می‌رساند و چیزی که در لحظه می‌گویید مهم نیست چون آن را عوض می‌کنید.

2) پشت گوش انداختن

تا به حال پدر یا مادری را دیده‌اید که تهدید<Threat> می‌کند و آن را عملی نمی‌کند؟ مثلاً به فرزند خود می‌گوید «اگه یه بار دیگه این کار رو بکنی، از تلویزیون خبری نیست» و پس از بی‌توجهی و نافرمانی از طرف فرزند، تماشای تلویزیون به قوت قبل پا برجا می‌ماند. اگر عادت دارید این کار را انجام دهید، احتمالاً فرزندتان نیز عادت دارد به حرف شما اهمیتی ندهد؛ زیرا می‌داند که عواقبی در انتظار او نیست.

3) بهانه‌گیری و توجیه

«او خسته است»، «او هنوز بچه است»، «او گرسنه است» و... مطمئناً از بچه‌ها نمی‌توان انتظار داشت که همیشه در بهترین حالت خود باشند؛ اما اگر شما همیشه برای کودک خود عذر و بهانه می‌تراشید، راه را برای سوء رفتارهای آتی او باز کرده‌اید.

4) فریاد زدن

ممکن است فکر کنید که داد زدن شما فرزندتان را مجبور به گوش دادن و اطاعت می‌کند. اما داد زدن یک راه حل کوتاه مدت است که نه تنها در درازمدت اثربخشی خود را از دست می‌دهد، بلکه می تواند به رابطه بین شما و فرزندتان آسیب برساند. صحبت کردن با فرزندتان باید با محبت ولی مقتدرانه باشد تا هم به نتیجه دلخواه برسید و هم رابطه شما تقویت شود.

(5 کتک زدن

تحقیقات نشان می‌دهند که تنبیه بدنی منجر به نتایج بسیار نامطلوبی در کودکان مانند افزایش پرخاشگری، کاهش همدلی، بروز رفتار ضد اجتماعی و کاهش عزت نفس می‌شود.

علاوه بر این تنبیه بدنی نیز مانند داد زدن، در دراز مدت اثربخشی خود را از دست می‌دهد؛ چرا که کودکان یاد می‌گیرند که از درد فرار کنند، نه آن که به دنبال اصلاح رفتار بد خود باشند.


(6 خندیدن یا لبخند زدن به سوء رفتار آن‌ها

این که وقتی کودک شما در یک رستوران در حالی که روی صندلی بالا و پایین می‌پرد و ترانه مورد علاقه خود را می‌خواند، به او لبخند می‌زنید، شاید ستودنی به نظر برسد؛ اما این سوء رفتار برای کسانی که اطراف شما نشسته‌اند به هیچ وجه سرگرم‌کننده نیست! زمانی که سوء رفتار فرزند خود را «بامزه» تلقی کردید، او ممکن است با شدت بیشتری به کار خود ادامه دهد تا شما هم بیشتر بخندید!فانوس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: