کد خبر: ۲۲۰۸۹۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - 2019January 21
افراد بسیاری در دنیا به نوعی درد مزمن، مانند سردرد، گرفتگی‌های شکمی، کشش در ماهیچه‌ها و آرتروز مبتلا هستند
شفا آنلاین>سلامت>دانشمندان استنفورد سرانجام روشی جدید برای درمان درد پیدا کرده‌اند. این روش در واقع «ساکت کردن» آن دسته از سلول‌های مغزی است که درد و ناراحتی را تفسیر می‌کنند.


به گزارش شفا آنلاین:محققان استنفورد در آمریکا، برخی از موش‌های آزمایشگاهی را در معرض دماهای ناخوشایند گذاشتند یا  پوست‌ برخی از آنها را با سوزن، کمی خراش دادند. این کارها باعث می‌شد ناحیه‌ای از مغز موش‌ها به نام آمیگدال که احساسات را پردازش می‌کند، فعال شود. اما وقتی محققان، سلول‌های آمیگدال این جوندگان را مسدود کردند، آنها دیگر هیچ درد و ناراحتی احساس نمی‌کردند. البته علایم مربوط به درد همچنان تولید می‌شد اما آن علائم به وسیله مغز موش‌ها تفسیر نمی‌شد و در نتیجه احساس دردی هم وجود نداشت.

در حقیقت از کار افتادن سلول‌های آمیگدال، باعث شده بود که موش‌ها علایمی از درد، مانند لیسیدن زخم‌هایشان، از خود نشان ندهند. درست مانند این بود که درد ناشی از دما و یا خراش سوزن برایشان اهمیتی ندارد.

محققان برای درک اینکه مغز چگونه درد را تفسیر می‌کند، سلول‌های آمیگدال مغز موش‌ها را به گونه‌ای اصلاح ژنتیکی کردند تا هنگام فعال شدن، روشن شوند. سپس آنها متوجه شدند، وقتی موش‌ها در برابر حرارت یا درد ناشی از خراش سوزن قرار می‌گرفتند، این سلول‌ها روشن می‌شوند.

دانشمندان برای ساکت و خاموش نگهداشتن سلول‌های آمیگدال، آنها را مجدد اصلاح ژنتیکی کردند تا گیرنده نوعی دارو شوند و بدین ترتیب از فعالیت بازبمانند. عدم فعالیت این سلول‌ها موجب می‌شود که مغز نتواند درد را تفسیر کند و حیوان متوجه وجود درد در بدن خود نمی‌شود.

مدارهای مغزی مربوط به درد، بین گونه‌های مختلف موجودات، متغیر است و البته این مکانیسم در انسان هم رخ می‌دهد. این یافته، محققان را امیدوار کرده است که بالاخره می‌توانند روش‌های جدید درمانی برای به حداقل رساندن درد‌های مزمن افراد به کار برند.

در گذشته محققان متوجه شده بودند که صدمه به آمیگدال در مغز، از احساس درد می‌کاهد. با این حال دانشمندان هشدار می‌دهند که وجود درد برای انسان و حیوان، ضروری است. زیرا با وجود این احساس، می‌توانند متوجه شوند که مشکلی در بدن هست و باید آن را شناسایی و برطرف کنند.

افراد بسیاری در دنیا به نوعی درد مزمن، مانند سردرد، گرفتگی‌های شکمی، کشش در ماهیچه‌ها و آرتروز مبتلا هستند.


 دانشمندان همیشه به دنبال راه‌حلی برای تحمل کردن دردهای مزمن در افراد بودند که این روش جدید می‌تواند درمان دردهای آنها شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: