کد خبر: ۲۲۰۸۷۳
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - 2019January 21
بیمه‌ها کارشان تولید «پریشاني» نیست همگان می‌دانیم که بسیاری از خانواده‌ها از یک خودرو به‌طور مشترک استفاده می‌کنندومصوبه جدید بیمه‌ای به‌جای تولید آرامش برای‌شان مساله آفرینی می‌کن
شفا آنلاین>اجتماعی>تاپایان شهریور سال 96کمی بیش از بیست میلیون خودرو درایران پلاک گذاری شدند و طبعا این عدد تا به این لحظه به بیش از 21میلیون خودرو رسیده است. از طرفی آمارها به ما می‌گویند که تعداد کشته‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای بیش از16هزار نفر در سال است.اینکه رانندگی بد مسبب این تلفات وحشتناک است یا کیفیت پایین خودروهای وطنی بماند برای مجالی دیگر؛ موضوع بحث ما اكنون مربوط به کسب و کاری است که بیمه‌ها<insurances> با این ارابه‌های مرگ‌آفرین برای خودشان به‌راه انداخته اند.

اگر متوسط حق بیمه دریافتی بابت شخص ثالث را یک میلیون تومان درنظر بگیریم (با توجه به تنوع خودروهای موجود) درآن صورت شرکت‌های بیمه وطنی سالانه21هزار میلیارد تومان فقط از قبل بیمه شخص ثالث درآمد خواهند داشت (تعداد خودروها ضربدرحق بیمه دریافتی) درصورتی‌که خسارت پرداختی بیمه‌ها برای تعهدات شخص ثالث با احتساب معدل ماه‌های معمول وحرام به ازای هر کشته260میلیون تومان، حدود چهار هزار و160میلیارد تومان خواهد بود.

یعنی شرکت‌های بیمه‌ای فقط در فقره شخص ثالث نزدیک به 75درصد سود آوری دارندکه نوش جان‌شان باد، صنعت بیمه که نباید خیرات کند بلکه بایددرپایان سال سود سهامش راتقسیم نماید که کاملا بدیهی است مشکل از جایی شروع می شود که شرکت‌های بیمه فراموش می‌کنند آمده‌اند تا«بیم» بخرند و «امنیت» بدهند.

بیمه‌ها کارشان تولید «پریشاني» نیست همگان می‌دانیم که بسیاری از خانواده‌ها از یک خودرو به‌طور مشترک استفاده می‌کنندومصوبه جدید بیمه‌ای به‌جای تولید آرامش برای‌شان مساله آفرینی می‌کند. اگر قرار باشد هر شخص، صاحب بیمه نامه شخص ثالث باشد یعنی یک خانواده سه نفره دارای یک اتومبیل، سه برابر مبلغ فعلی باید بابت پرداخت حق بیمه شخص ثالث به شرکت بیمه بپردازد که پرداخت چنین مبلغی در توان بسیاری از خانواده‌ها نیست. از سوی دیگر وجود این حجم از خودرو دربازار مصرف و افراد دارای گواهینامه که عادت به خودروسواری دارند را نمی‌توان با مصوبه جدید مهار کردو مانع رانندگی‌شان بدون بیمه نامه شد.

به واقع بیمه‌ها با مصوبه جدید فقط به فکر بالا رفتن سود سهام‌شان هستند و به مسئولیت اجتماعی که برای‌شان اعتبار و آبرو و ثروت می‌آورد، توجهی نکردند. صنعت بیمه یکی از سازوکارهای تعدیل آسیب‌های اجتماعی در دنیاست اما این مصوبه باعث ازدیادپرونده‌های ورودی به دادگاه‌ها شده و هزینه تولید درآمد بیشتر برای بیمه‌ها را ،مردم باید با پریشان حالی و گرفتاری‌شان بدهند. «بیمه» یعنی صنعتی پولساز که به ازای ثروت تولید شده برای این صنعت، عزت و آرامش به بیمه شده می دهد. آقایان بیمه ای؛لطفا راه‌های بهتری برای درآمد بیشتر پیدا کنید این راه،نه تنها شرافتمندانه نیست بلکه در پروسه حرکت اجتماعی،دودش به چشم خودتان هم می رود. مطمئن باشید دیرو زود دارد سوخت و سوز نه...قانون



مسعود‌‌‌‌‌مجاوری/ پژوهشگر مسائل اجتماعی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: