کد خبر: ۲۲۰۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۲۶ دی ۱۳۹۷ - 2019January 16
متاسفانه حوادث در کشورما کم نیستند و تا از درد و غم یکی کمی آرام می شویم، داغ دیگری سراغ‌مان می آید و جان‌مان را در خود می‌پیچاند
شفا آنلاین>اجتماعی>حادثه سقوط هواپیمای بار بری ارتش جمهوری اسلامی وجان باختن 16 خدمه عزیز آن، موجب تاسف و تاثر همه ایرانیان شد . درجه داران و بزرگوارانی که در راه خدمت به مردم جان به جان آفرین تسلیم کردند و خاطره خوش مردمداری‌شان در دل ها و سینه ها باقی خواهد ماند.

متاسفانه حوادث در کشورما کم نیستند و تا از درد و غم یکی کمی آرام می شویم، داغ دیگری سراغ‌مان می آید و جان‌مان را در خود می‌پیچاند. هنوز زمانی از سوختن چند کودک زاهدانی نگذشته بود که واژگونی اتوبوس دانشجویان دانشگاه آزاد متاثرمان كرد و هنوز این ضایعه را فراموش نكرده‌ایم که اینک عده ای از ارتشیان عزیز به دیار باقی شتافته اند و امر تسلابخشی برای‌مان یافت نمی‌شود . کی از شمار این حوادث دردناک کم می‌شود و کی می‌توانیم اطمنیان پیدا کنیم که دیگر حادثه ای ناشی از سهل انگاری‌ها، مستعمل‌بودن اتوبوس‌ها و هواپیماها و مشکلات جاده ای و عدم آمادگی در قبال حوادث طبیعی و غیرطبیعی و از همه مهم‌تر در اولویت نبودن جان انسان‌ها نخواهیم داشت ؟

مسلما در هر شرایطی گریزی از حوادث نیست؛ همان‌طور که در پیشرفته ترین کشورها هم کم و بیش رویدادهایی با تلفات انسانی پیش می‌آید ولی کاملا روشن است که در کشور ما می شود از بسیاری از حوادث پیشگیری کرد یا حداقل از ازدیاد تلفات آن‌ها جلوگیری به‌عمل آورد. شرط اصلی و کلی آن این است که برای همه احادجامعه و تمامی مسئولان، جان انسان‌ها درصدر اولویت‌ها باشد . اگر در ذهن و دل و باور همه افراد از صدر تا ذیل جامعه ارزش جان هم‌میهنان بدون چون و چرا مقدمه همه امور دیگر باشد و در عمل همه به آن مقید و ملتزم باشند، بي‌شك گام های بلندی در جهت گسترش و تعمیق اصول ایمنی برداشته خواهد شد و دیگر هر از چندی یک ملت بزرگ و مظلوم در سوگ داغی جانکاه نخواهد نشست .

واقعیت آن است که ایمنی مثل امنیت، اول اعتقاد و باور می خواهد بعد پول و سرمایه گذاری. نمونه واضح آن حادثه دلخراش اتوبوس دانشجویان دانشگاه آزد است که اگر اهتمام لازم درباره جان انسان‌ها وجود داشت، اصلا دانشگاه را آنجا نمی ساختند، اگرهم می‌ساختند، ابتدا برای ایمنی جاده اش فکر اساسی می کردند، اگر این هم نمی‌شد، حداقل اتوبوس های نو یا بازسازی شده می گذاشتند و اگر از این هم ناتوان بودند، حداقل مواظبت می کردند که ترمز اتوبوس‌ها درست کار کنند .

پس از اهتمام جدی و اساسی، نوبت به اعتبارات لازم می رسد که مثلا هر پولی لازم باشد، هزینه شود تا در دانشگاه و مدرسه و بازار وکارخانه و جاده و خیابان واتوبوس و قطار و هواپیما وکشتی و هرجای دیگر، ابتدا جان انسان ها جدا مورد محافظت قرار گیرد . ما تا رسیدن به ایمنی استاندارد فاصله زيادي داریم و این حوادث چقدر باید ملتی را به عزا بنشاند تا مردم از مسئولان ابتدا ایمنی را بخواهند و خود هم در این موضوع اساسی کمترین سهل انگاری به خرج ندهند . با نگاه تدبیرگرایی که دولت محترم دارد، حفاظت از جان ایرانیان در اولویت بالاست ولی برای این مهم باید از جانب همه قوای نظام مورد حمایت و پشتیبانی قرار گیرد .

اگر همه بپذیریم که پیشگیری از حوادث و آمادگی در برابر آن‌ها در اولویت نخست قرار دارد، اختصاص بودجه لازم به این امور بدون هیچ انتقاد و مقاومتی صورت خواهد گرفت و به تصویب هم خواهد رسید اما در بعد سیاسی هم باید از اشتغالات دولت کاسته شود تا بتواند به این موضوعات ضروری رسیدگی کند. اهتمام اولیه دولت این بود که با عملی‌كردن برجام و رفع تحریم‌ها امکان نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی و زمینی فراهم شود ، سرمایه کافی در اختیار دولت قرار گیرد تا جاده ها را استاندارد کند، مدارس بازسازی و نوسازی شوند و بسیاری از ضروریات دیگر که متاسفانه با قدرناشناسی داخلی و عهدشکنی ظالمانه آمریکا از توان دولت در رسیدگی به این امور کاسته شد. ما در روابط بین‌الملل و حتی در ابعاد داخلی نیازمند فراغ بال هستیم تا امکان رسیدگی به موضوعات مهمی مثل ایمنی و معیشت مردم فراهم شودوتا این مهم محقق نشود، چه‌بسا در برابر حوادث بی دفاعیم .قانون
 

مصطفی چراغی / كارشناس سياسي
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: