کد خبر: ۲۲۰۲۰۹
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۲۵ دی ۱۳۹۷ - 2019January 15
دم کردن گیاه باید در ظرفی انجام شود که مسیر خروج بخار آن مسدود و بسته باشد تا اسانس، جوهره و مواد موثر گیاه از طریق لوله قوری به صورت بخار خارج نشود

شفا آنلاین>سلامت>در تهیه جوشانده ‏ها از اندام‏های سخت و ضخیم گیاهان مانند ریشه، ساقه و بذر استفاده می‏شود لذا نحوه آماده سازی آن ها نیز با دم کردنی‏ها متفاوت است. دمنوش‏<Deanish> به قسمت‏هایی از اندام هوایی گیاه مانند گلبرگ‎ها و گل‏ها که گاهی با برگ‏های تازه و انتهایی گیاه همراه است، اطلاق می‏شود.قبل از مصرف قسمت‏های گیاه، باید آن را پاک و چوب‏ها و گرد و خاک آن را کاملاً جدا کرد ولی تا حد امکان آن را نشویید؛ زیرا ممکن است ساختار گیاه تغییر کند.

به گزارش شفا آنلاین:دم کردن گیاه باید در ظرفی انجام شود که مسیر خروج بخار آن مسدود و بسته باشد تا اسانس، جوهره و مواد موثر گیاه از طریق لوله قوری به صورت بخار خارج نشود.برای تهیه جوشانده‏ها و دم کرده‏ها هرگز نباید از ظروف فلزی استفاده کنید. ظروف لعابی برای جوشانده‏ها مناسب ‏تر است. برای تهیه دمنوش باید مراقب مقدار آب مصرفی بود و میزان آن را به دقت اندازه‏ گیری کرد. در تهیه جوشانده‏ها، باید گیاه را پس از شست وشوی مختصر با آب سرد در ظرف محتوی آب سرد قرارداد و سپس گرمای آب را به مرحله جوش رساند. اگر مدت جوشاندن مشخص نشده باشد پس از آن که محلول به مدت چند ثانیه جوشید، آن را از روی حرارت بردارید و برای مدتی به حال خود بگذارید. برای جوشاندن ریشه، ساقه پوست گیاهان 5 تا 10 دقیقه کافی است.

در تهیه دم کرده‏ها و جوشانده مواد گیاهی خشک شده یا تازه باید به یک میزان از آن ها استفاده کرد به دلیل این که گیاه تازه دارای مقداری آب در بافت‏های خود است ولی میزان ماده موثر آن فعال‏تر عمل می‏کند لذا اثر درمانی آن با نوع خشک شده تقریباً برابر است. عصاره‏های حاصل از دم کرده و جوشانده را باید به طور خالص مصرف کرد اما اگر فرد دارای بیماری خاصی نباشد، می‏توان آن را با مقداری عسل شیرین و سپس مصرف کرد. گیاهانی که از نظر اسانس قوی هستند، نباید جوشانده شوند زیرا مواد موثر گیاه از حرارت 60 درجه سانتی‏گراد به بالا، شروع به از بین رفتن می‏کنند. در استفاده از فراورده‏های گیاهی نباید زیاده‏روی کرد و اصولاً مقدار معمول استفاده از اغلب آن‏ها، یک تا سه لیوان در روز و به مدت یک هفته در ماه است. برای مصرف طولانی مدت باید با متخصصان مشورت کرد. مصرف برخی دمنوش ها مانند نعناع بعد از غذا و برخی مانند گل‏گاوزبان، سنبل‏الطیب و دمنوش‏های مفرح و مفید برای کلیه، کبدس قلب و اعصاب پیش از وعده‏های غذایی است. دمنوش‏هایی مانند بادرنجبویه و به لیمو برای اعصاب و افسردگی مفید است و می‏توان روزانه به جای چای از آن ها استفاده کرد.


نویسنده : دكتر مريم اهوازي متخصص گیاهان دارویی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: