کد خبر: ۲۲۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۸ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014May 11
شفاآنلاين -نمايشگاهي با عنوان “نقش زیبایی های طبیعت در سلامت تن و روان” براي نخستين بار در حاشيه سي و هشتمين كنگره جامعه جراحان ايران از 20 لغايت 24 ارديبهشت به همت دكتر مصطفي جابر انصاري با عنوان دماوند در حال برگزاري است

به گزارش شفاآنلاين ،دكتر مصطفي جابر انصاري دراين باره مي گويد: مجموعه ای که در این نمایشگاه در معرض دید شماست، بی اغراق نتیجه بیش از 20 سال تلاش فکری و کار، صدها سفر طی کیلومترها مسافت هموار و ناهموار، تلاش های موفق و ناموفق متعدد بدلیل شرایط جوی و نور، و مشکلات فنی تصویربرداری از طبیعت بوده است، که بنا به احساس وظیفه ام در حفظ و ارتقاء سلامت هموطنانم به عنوان یک پزشک، با عشق و در آستان عشق تهیه و تقدیم می شود. خاضعانه می گویم که این مجموعه اثر یک عکاس حرفه ای نیست و قطعاً از نظر کار تخصصی و فنی فاقد آن ویژگی ها می باشد و این تصویربردار به هیچ وجه خود را در آن جایگاه نمی بیند. بلکه نگاه یک پزشک جراح است بر نقش زیبائی های طبیعت در حفظ و تعالی سلامت تن و روان.

یکی از مهمترین و به زعم بسیاری از جامعه شناسان و سیاستمداران مهمترین رکن توسعه پایدار در تمامی جوامع خواهان پیشرفت و سعادت، سلامت تن و روان است. جایگاه سلامت تن و روان هیچگاه تا دو دهه اخیر مورد مداقه و واکاوی قرار نگرفته بود، بطوری که در چندین بیانیه سازمان بهداشت جهانی و سایر نهادهای مشابه، مهمترین وظیفة دولت ها را حفظ و ارتقاء سلامت می دانند. همینطور هم هست حتی حفظ امنیت که خیلی از دولت ها آن را اولویت اول می دانند بدون نیروی انسانی برخوردار از سلامت امکان پذیر نیست.

و اما حفظ و ارتقاء سلامت تن و روان چگونه امکان پذیر است؟ پاسخ این سئوال چندان ساده نیست. تجربیات بسیار زیاد از کشورهای موفق و ناموفق وجود دارند. توصیه های و راهکارهای مدبرانه و مؤثری نیز تهیه شده و بعضاً اجراء نیز می شوند. با این حال سطح برخورداری از سلامت تن و روان در کشورهای مختلف تنوع عجیب و تفاوت فاحشی با هم دارند. ما در سرزمین خود وضعیت میانه رو به پائین داریم. به بیان دیگر وضعیت خوبی نداریم. چرا؟ به راستی چرا؟

سرزمینی با تاریخ تمدن ده هزار ساله، در آستانة هزارة سوم میلادی چرا دارای شاخص های سلامت پائین تر از متوسط است؟

حوزه های مختلف فعالیت دولتی، نقش های متفاوتی در تولید (یا مصرف) تولید ناخالص ملی دارند. برخی درآمدزا مثل حوزه معادن، گاز، نفت، صادرات. بخشی بینابین مثل ارتباطات، راه و ترابری، و برخی ظاهراً هزینه بر (و به زعم برخی دولت ها مزاحم) همچون آموزش و پرورش، آموزش عالی و درصدر همه بهداشت و درمان هستند. کم توجهی به سهم سرانه سلامت مهمترین عامل در سطح سلامت مردم است.

امروزه سهم سرانه سلامت در کشورهای توسعه یافته 14 5/17 درصد است. در کشورهای در حال توسعه 11 14 درصد و در کشورهای توسعه نیافته، زیر 8 درصد و متاسفانه در کشور ما 8/6 درصد در برنامه پنجم توسعه کشور. نمی خواهم بیش از این وارد این موضوع شوم و جایگاه رسیدگی و نقد را جای دیگر می دانم.

اما آیا این تنها عامل است؟ خیر. عوامل دیگر چه هستند؟ نقش مهم سازمان های بیمه همگانی، عدالت در توزیع منابع محدود، بهره وری درست از امکانات، آموزش حوزة پیشگیری در بین مردم و فرهنگ سازی برای حفظ سلامت از عوامل دیگر هستند.

فرهنگ سازی در حوزة سلامت یکی از مؤثرترین و ارزانترین راههای ارتقاء سلامت است. فرهنگ سازی چنانچه بخواهد مؤثر واقع شود، می باید جاذبه داشته باشد و بر واقعیات عینی و عواملی مرتبط با ذات انسان استوار باشد. از جمله عواملی که در انسان نهادینه می باشد، زیبایی است. از جنین چند ماهه انسان حس زیبائی شناسی دارد، هر انسانی در هر سن، جنس، فرهنگ، موقعیت اقتصادی اجتماعی زیبائی را درک می کند و چنانچه با زیبائی مواجه شود به آن کشش دارد.

منشاء زیبائی کجاست؟ عمدتاً تصویر جلوه های هستی در ذهن ما، یا به بیان دیگر درک طبیعت. یک لحظه نگاه به شاخه ای گل، حس نشاط، بهتری، تمامیت، خوبی، تبسم درونی، وجد، مهر، گرمی را در انسان بیدار می کند و بنابراین می توان گفت که ارتباط قوی و معنی داری بین زیبائی های طبیعت و سلامت روان وجود دارد. حتی ساده تر از آن بین زیبائی های طبیعت و سلامت تن نیز ارتباطی ملموس تر وجود دارد. زیبائی های طبیعت کشش فوق العاده ای برای تحرک و طبیعت گردی، گردشگری، کوه پیمائی و کوهنوردی ایجاد می نمایند.



اینگونه درک و نگاه به موضوع عمومیت ندارد. بسیاری از هموطنان با طبیعت و زیبائی آن بیگانه اند. اغلب گرفتار مشکلات روزمره بوده و چندان گرایشی به تحرک، ورزش، گردشگری، و استفاده از طبیعت ندارند. به همین دلیل و دلایل دیگر از جمله تأثیر این زیبائی ها در تعالی احساسات و تلطیف آن و نقش مهم این تغییرات در زندگی شخصی و اجتماعی و حرفه ای، این تصویربردار علاقمند و غیر حرفه ای، مصمم شد تا در حد توان خود، آثاری را در معرض دید شما قرار دهد؛ شاید شما هم مصمم شوید از موهبت زیبائی های طبیعت برای تلطیف و تعالی روان خود بهره مند شوید.

در این کار سخت و پر مسئولیت مشاوران و همراهان خوبی داشته ام، همسرم خانم دکترفریده موسوی در بسیاری از این سفرها و بازبینی تصاویر در کنارم بوده است و عشق مرا به این کار دو چندان می کرد.

دوستان اهل کوه و طبیعت خصوصاً جناب آقای فرامرز تطهیر مقدم شخصیت برجسته و فرهیخته که زندگی خود را صرف حفظ میراث طبیعی کشور نموده، سالها در جهت اعتلاء ورزش کوهنوردی تلاش نموده و بنیانگذار پناهگاه تخت فرویدن بوده اند و در سالهای اخیر همراهی بسیار صمیمانه ای داشته اند.

راهنمائی ها و مساعدت های آقای بهمن شهوندی شخصیت کم نظیر، مؤسس ورزش کوه، حامی اصلی نشریه ورزش کوه، و بنیانگذار تعاونی کانون کوهنوردان تهران و از فعالان کانون کوهنوردی ایران بسیار اثر بخش بوده است.

همچنین لازم می دانم تشکر ویژه خود را به سرکار خانم فریبا معزی، گرافیست، که به عنوان مشاور هنری و امور گرافیک، طراحی کارت دعوت، بروشور، پوستر، و غیره در طی یکسال گذشته همکاری نمودند ابراز دارم. و البته سپاس فراوان از مدیریت شرکت رنگ گرافیک جناب آقای سید مهرداد رباط جزی و کارکنان آن شرکت که حجم عظیم کار اصلاح رنگ، چاپ عکس ها، بروشور، پوستر و سایر امور را صمیمانه به انجام رساندند. سپاس ویژه دارم از سرکار خانم زهرا شعبانی برای همکاری صمیمانه در امور اداری، ارتباطات و مکاتبات.

و در آخر سپاس بی پایان خود را تقدیم می کنم به جناب آقای دکترایرج فاضل ریاست محترم جامعه جراحان ایران و همچنین جناب آقای دکتر کاظم عباسیون دبیر محترم اجرائی جامعه جراحان ایران که امکان برگزاری این نمایشگاه را در فرصت طلایی برگزاری کنگره سالیانة جامعه جراحان و برای جراحان سرافراز کشور ، در اختیار اینجانب قرار داده اند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمدرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
0
0
پرفروسرمصطفی جابرانصاری بسیارکاربلدوبااخلاق ودوستاشتنی خداوندنگهدارخودوخانوادشان باشدمن درنوجوانی بیماردکتربودم دربیمارستان علی اصغرع وجراحی شدم ازشمابزرگواربسیارممنون وسپاس گزارهستم وارزی سلامتی وطول امردوستان دارم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: