کد خبر: ۲۱۹۲۶۹
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۱۷ دی ۱۳۹۷ - 2019January 07
رشد و ریزش موی انسان برخلاف پستانداران فصلی و یا دوره ای نیست بین شروع رویش موتا ریزش مو سه مرحله متمایز وجود دارد
شفا آنلاین>سلامت>برای فهم بهتر دلایل ریزش مو بایستی اطلاع دقیقی از مراحل سیکل طبیعی ریشه مو داشته باشیم.موهای انسان به طور طبیعی با یک روش دوره ای رشد می کنند که سیکل ریشه مو نامیده میشود.(یه مرحله و یک مرحله استراحت) مرحله رشد یک فولیکول با فولیکول همسایه متفاوت است و به این حالت رشد، رشد موزائیکی گفته میشود.موی سر برخلاف ناخن به صورت پیوسته رشد نمیکند بلکه هر تار مو به مدت چند سال رشد میکند سپس رشد آن متوقف میشود و میریزد و جای خود را به موی دیگری میدهد.

به گزارش شفا آنلاین:چرخه رشد مو شامل سه مرحله مجزا به نام های آناژن-کاتاژن و تلوژن می باشد.

آناژن مرحله فعال رشد مو،کاتاژن مرحله میانی و تلوژن فاز استراحت با ریزش مو میباشد.


رشد و ریزش موی انسان برخلاف پستانداران فصلی و یا دوره ای نیست بین شروع رویش موتا ریزش مو سه مرحله متمایز وجود دارد.

مرحله آناژن (مرحله رشد)
مرحله فعال سیکل رشد مو است،در فاز آناژن سلولها در ریشه مو بسرعت در حال تقسیم هستند، موی جدید موی قدیمی را به بالای فولیکول هدایت نموده و سرانجام موی قدیمی خارج میشود،در طول مدت فاز آناژن ، مو هر 28روز یک سانتی متر رشد میکند آناژن بطور متوسط 2 تا 6 سال ( برای موی سالم 5 تا 6 سال )به طول می انجامد . موی برخی از افراد از یک حد بلندتر نمیشود. دلیلش آن است که آناژن کوتاهی دارند برعکس افرادی که آناژن طولا نی تری دارند.موهای دست وپا از آناژن بسیار کوتاهی حدود 30 تا 45 روز برخوردارند به همین دلیل کوتاهتر از موهای سر هستند.

مو فقط در فاز آناژن رشد میکند به عبارت دیگر پس از گذر این مرحله مو دیگر رشد نمیکند.

مرحله کاتاژن (میانی)
در این مرحله مو دیگر رشد نمیکند بلکه خود را برای افتادن و دادنن جای خود به موی دیگر آماده میکند.فاز کاتاژن یک فاز موقتی است و حدود 30% از موها در این فاز قرار دارند.کاتاژن 3-2 هفته به طول می انجامد.در فاز کاتاژن ریشه مو متوقف و غلاف خارجی ریشه مو چروکیده میشود،این همان چیزی است که به انتهای چماقی مو معروف است.

مرحله استراحت یا تلوژن
این مرحله فاز افتادن مو نیز نام دارد.موی تازه روییده موی قبلی را بیرون رانده و جایگزین موی قبلی میگردد.این مرحله 3-2 ماه بطول می انجامد.معمولا 8-6 درصد موها در فاز تلوژن بسر میبرند.تلوژن برای موهای سر حدود 100 روز بطول می انجامد و برای موهای ابرو،مژه و دست و پا طولانی تر است، در طول این فاز فولیکول مو در حال استراحت بوده و با بیرون رفتن مو از این فاز ماده سفیدرنگ سخت و محکم و خشکی در ریشه موظاهر میشود. حدود 25 تا 100 تار مو که در فاز تلوژن هستند هر روز بطور نرمال ریزش می کنند.در پایان فاز تلوژن فولیکول مو مجددا وارد فاز آناژن شده و ساخت موی جدید آغاز می شود. معمولا 75 تا 85%موهای سر یک فرد بالغ در فاز آناژن و 10% در فاز تلوژن می باشد.

با افزایش سن درصد موهای تلوژن افزایش یافته و سرعت رشد موها کاهش میابد و تارهای تازه روییده نازکتر میشوند.

پزشک آنلاین
دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: