کد خبر: ۲۱۹۲۵۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۱۶ دی ۱۳۹۷ - 2019January 06
مشکلات بسیاری در مسیر پیوند مؤثر سلول‌های بنیادی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آنها وجود اهدا‌کننده مناسب است
شفاآنلاین>سلامت> پیوند سلول‌های بنیادی یکی از درمان‌های نوینی است که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های آنکولوژی وسرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش شفاآنلاین، اما مشکلات (Difficulties)بسیاری در مسیر پیوند مؤثر سلول‌های بنیادی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آنها وجود اهدا‌کننده مناسب است. در بهترین شرایط، شانس یک بیمار برای دریافت سلول بنیادی از والدین، خواهر و برادر یا خویشاوندان خود تنها 25 درصد است.

 محدودیت نمونه‌ها، قطعی نبودن تطابق نمونه‌های دریافت شده از خارج از کشور و همچنین هزینه‌های بالای تهیه نمونه از دیگر مشکلاتی است که در مسیر انجام پیوند سلول‌های بنیادی وجود دارد. از این‌رو برای رفع مشکل بیماران نیازمند به سلول‌های بنیادی مرکز پذیره‌نویسی اهدای سلول‌های بنیادی خون ساز ایران در محک تأسیس شد. اما چگونه می‌توان در این مرکز عضو شد؟

فقط کافی است کمی وقت بگذارید و به محک مراجعه کنید. اگر تعدادتان بیش از 10 نفر باشد نماینده مرکز به آدرس شما مراجعه می‌کند. نمونه بزاق دهان شما برای انجام HLA Typing گرفته می‌شود و در بانک HLA ثبت می‌شود تا در آینده و در صورت پیدا شدن فردی که سلول‌های بنیادی منطبق با سلول‌های بنیادی شما دارد، اهدا صورت بگیرد.

پس از اثبات تطابق سلول‌های بنیادی شما و یک بیمار نیازمند به سلول های بنیادی خون ساز به شما اطلاع داده می شود تا به مرکزی که بیمار گیرنده بستری شده مراجعه کنید. در این مرکز به  شما به عنوان داوطلب دارویی تزریق می شود که وظیفه تحریک سلول های بنیادی مغز استخوان را بر عهده دارد . این دارو سبب می شود تعدادی از سلول های بنیادی وارد خون شود به گونه ای که بتوان از آنها برای بیمار استفاده کرد. بعد از 3 تا 5 روز در یک فرایند 3 تا 4 ساعته مقداری خون از بدن داوطلب گرفته می شود. عملیات  جداسازی سلول‌های بنیادی از خون  انجام می شود و این سلول های بنیادی خون ساز  به بیمار تزریق می شود، مابقی خون (Blood)هم که داخل کیت های یک بار مصرف قرار دارد  به بدن شما  باز می‌گردد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: