کد خبر: ۲۱۹۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۳ - ۱۵ دی ۱۳۹۷ - 2019January 05
با این وقت کم، بهتر است که خودتان به تنهایی مطالعه کنید. هر چند بعضی وقت ها بهتراست که با یک گروه کوچک مطالعه کنید و در مورد عناوین با هم بحث کنید. اگه در نهایت تصمیم گرفتید که با گروه مطالعه کنید، دقت کنید، هم کلاسی هایی را انتخاب کنید که با هوش هستند و می‌توانند شما را کمک کنند
شفاآنلاین>اجتماعی>معمولا معلمان در شروع سال یا ترم، عناوینی که قرار است در امتحان بیاید را برای دانش آموزان مشخص می‌کنند، حتما آنها را مطالعه کرده و دقت کنید که بری امتحان آنها را بخوانید.

 روش‌های درس خواندن شب‌های امتحان، همه جای دنیا کاربرد دارند. خیلی‌ها ادعا می‌کنند که نمرات خوبشان را فقط و فقط با مطالعه شب امتحان بدست می‌آورند.

البته گاهی اوقات هم زیادی غلو می‌کنند. ولی بعضی مواقع هم چاره‌ای نیست، امتحانات پشت سر هم و حجم زیاد کارها باعث می‌شود که خواندن بعضی از درس‌ها به شب امتحان موکول  شود. بعضی وقت‌ها هم چشم باز می‌کنید و می‌بینید که فقط یک روز وقت دارید برای امتحان مطالعه کنید، چون قبلا به هر دلیلی نتوانستید این کار را انجام بدهید و زودتر برای امتحان آماده شوید. با برنامه ریزی درست، همان یک روز را هم می‌توانید خوب مطالعه کنید و در امتحان موفق شوید، هر چند بهتراست که از قبل برای امتحان آماده شوید، اما اگر نشد، یک روز قبل از امتحان را می‌شود برای خواندن برنامه ریزی کرد. راه‌های تضمین شده‌ای وجود دارند که یاد می‌دهند تنها با یک روز مطالعه می‌شود در امتحان موفق شد.

روش اول

پیدا کردن محیط درست مطالعه

۱- پیدا کردن یک جای جدید برای مطالعه

این جا باید خالی از مزاحمت باشد، دور از اتاق خواب و دوستان. رفتن به یک جای جدید باعث می‌شود خیلی خوب تمرکز کنید.

جایی را پیدا کنید که مطمئن باشید برای یک مدتی از جایتان حرکت نمی کنید. اتاق آرام، کتابخانه، کافی شاپ و….

۲- آماده کردن وسایل ضروری

حتما قبل از شروع به مطالعه، همه ی وسایل ضروری را با خود ببرید یک لیست از آن تهیه کنید. این وسایل شامل، دفتر یادداشت، کتاب، کامپیوتر، مداد، خودکار، برگه، هایلایتر و….

یادتان نرود چیزهای مزاحم رو همراه خود نبرید

۳-تلفن خود را خاموش کنید

مگر این که موبایلتان را برای مطالعه لازم داشته باشید، در غیر این صورت آن را خاموش کنید و در کیف خود قرار دهید. این کار باعث می‌شود که بدون توقف برای مدت زمان طولانی تمرکز کنید و شانس پرت شدن حواستان را پایین بیاورید.

۴-کسی را که می‌خواهید با او مطالعه کنید انتخاب کنید

با این وقت کم، بهتر است که خودتان به تنهایی مطالعه کنید. هر چند بعضی وقت ها بهتراست که با یک گروه کوچک مطالعه کنید و در مورد عناوین با هم بحث کنید. اگه در نهایت تصمیم گرفتید که با گروه مطالعه کنید، دقت کنید، هم کلاسی هایی را انتخاب کنید که با هوش هستند و می‌توانند شما را کمک کنند.

در مورد مطالعه با دوستان مراقب باشید. خیلی واضح است که اگر با دوستان مطالعه کنید، حواستان پرت خواهد شد. دقت کنید.این گروه مطالعه از دوستان صمیمیت نباشند بلکه هم کلاسی ساده باشند.

روش دوم

کشف روش‌های مطالعه تاثیرگزار

 ۱- دوره کردن نوت‌ها

اگر خودتان در کلاس نوت برداری نکردید، دقت کنید از یادداشت های کسی که به او اعتماد دارید یک کپی بگیرید. دوباره خواندن نوت ها خیلی مهم است، اما کافی نیست. حتما چند بار آن را بخوانید و قسمت های مهم را هایلایت کنید.

حتما یک خلاصه از نوت هایی که می‌خوانید تهیه کنید. آن ها را به زبان خود بنویسید که یاد گیری به این روش خیلی موثرتراست. این خلاصه ها راهنمای مطالعه خیلی خوبی هستند.

نوت ها را به صورت در هم بر هم بخوانید و سعی کنید بفهمید که آیا برایتان قابل هضم است یا خیر، زمانی که نوت ها را به صورت نامنظم خواندید و  آن را فهمیدید این نشان میدهد که مطلب مورد نظر را درک کرده اید.

۲-با صدای بلند بخوانید

مطمئن باشید در جایی باشید که وقتی  اطلاعات را حفظ می‌کنید آنها را با صدای بلند تکرار کنید. یادگیری زمانی که جملات با صدای بلند تلفظ شوند، برای مغز خیلی ساده و راحت خواهد بود.

سعی کنید موضوع و یا درس را برای یک دانش آموز توضیح دهید, چون این کار باعث می‌شود که درس را بهتر یاد بگیرید. همچنین این کار را می‌توانید در گروه با دانش آموزان انجام دهید.

۳-از راه های ساده برای حفظ کردن استفاده کنید

اگر در دقایق آخر موضوعی را برای امتحان حفظ میکنید، بهتر است از تکنیک های حفظ کردن بهره بگیرید

چندین بار نوشتن یک مطلب یک راه خوب برای حفظ کردن است. سعی کنید مطالب مهم را حداقل سه بار بنویسید.

از علائم و اختصارات برای حفظ کردن استفاده کنید، مثلا اگر حفظ کردن یک جمله که خیلی برایتان مهم است سخت است، میتوانید حروف اول کلمات آن جمله را کنار هم بچینید و یک کلمه  معنی دار بسازید به طوری که با خواندن  حروف از آن کلمات,به یاد یک کلمه در جمله ی اصلی بیفتید و به این ترتیب بتوانید جمله را کامل بگویید.

۴- فلش کارت درست کنید

کلمات و عبارات و تعریف آن ها را روی فلش کارت بنویسید. این کار باعث میشود که بتوانید خود را در طول روز امتحان کنید. این فلش کارت ها، مخصوصا در روز امتحان خیلی مهم هستند و میتوانید زمانی که در اتوبوس هستید و برای امتحان  به مدرسه میروید ازآن استفاده کنید.

۵-  از کتابتان به بهترین نحو ممکن استفاده کنید

ساده خواندن کتاب و فقط ورق زدن آن کمک چندانی به شما  نخواهد کرد، مخصوصا اگر فقط یک روز وقت برای مطالعه دارید. حتما به خلاصه ی بخش ها و کلمات پر رنگ شده دقت کافی داشته باشید، قسمت های معرفی هم که مهم ترین بخش هر درس را تشکیل میدهند.

در بخش آخر هر کتاب یک سری سوالات و مسائل هستند که معمولا برای محک زدن فهم دانش آموز از درس میباشد، حتما سعی کنید به این سوالات برای  یادگیری بهتر پاسخ بدهید. به این ترتیب برایتان مشخص می شود که کدام مبحث را اشکال دارید و روی کدام قسمت ها باید بیشتر کار کنید.

۶-یک راهنمای مطالعه درست کنید

راهنمای مطالعه یک روش موثر برای وادار کردن شما برای مطالعه ی تمام بخشهای ضروری کتاب است .این کار همچنین باعث میشود که همیشه تاریخ امتحان در ذهنتان باشد تا زودتر برای ان آماده شوید. لیست همه ی بخش هایی را که باید برای امتحان مطالعه کنید، مثل کلید واژه ها، تاریخ ها و مفاهیم را آماده کنید.

دوست یا هم کلاسی شما ممکن است این راهنمای مطالعه را آماده کرده باشد، پس می‌توانید از او بخواهید که آن را به شما قرض بدهد تا اگر وقت کافی ندارید چارچوب آن را از روی آن کپی کنید و موارد مورد نیاز خودت را وارد آن کنید.

۷-مطالعه برای امتحان

حتی با کمبود وقتی که دارید، باید انطور که نیازاست برای امتحان آماده شوید. برای این کار به کتاب و نوت هایی که از کلاس برداشتید باید تکیه کنید، اگه راجع به امتحان مطمئن نیستید و نوت هایی که میخوانید برایتان گیج کننده است حتما به یکی از هم کلاسی های خود زنگ بزنید و مطمئن شوید که جزوات و کتاب های درستی را میخوانید.

برای امتحانات چند گزینه ای، معلمان معمولا روی جزئیات کوچک تمرکز میکنند، مثل لغات و تعریفات. ممکن است  سوالاتی درباره ی ترتیب و مراحل انجام چیزی پرسیده شود. سوالاتی که تشابهات و اختلافات دوچیز را می‌پرسد. درست است  که در مدت زمان کمی که دارید نمی‌توانید همه جزئیات به طور صد در صد تمرکز کنید، اما سعی کنید بیشتر روی نکات مهم که قبلا معلم در کلاس روی آنها تاکید داشته است تمرکز کنید.

برای سوال و جواب کوتاه: باید برای جواب دادن به سوالات فهم درستی از مطلب داشته باشید. برای این گونه سوالات قبل از امتحان برای خود سوالاتی آماده کنید که وابسته به سطح فهمیدن شما از درس باشد و سپس سعی کنید جواب آنها را بدهید. با این کار بیشتر برای این گونه سوالات آمادگی خواهید داشت.

روش سوم

طراحی یک برنامه

۱-دانستن مطالب دقیق برای امتحان

حتما دقت کنیدکه همه چیز درباره ی امتحان برای تان واضح باشد. تاریخ، تئوری های علمی، معادلات و خلاصه همه ی مفاهیم مربوط به درس، درباره ی هر چیزی که شک دارید بپرسید، حالا از هم کلاسی ها  یا معلمتان .همه چیز را در مورد  امتحان برای خود واضح کنید. این کارها برای موفقیتت ضروری هستند. یادتان نرود که زمان زیادی ندارید و باید ازآن به درستی استفاده کنید.

۲-جدول زمان بندی درست کنید

ساعت ها رو تقسیم بندی کنیدو برای هر ساعت کار مشخصی قرار دهید، به این ترتیب برایتان مشخص میشود که روی چه مواردی باید تمرکز کنید. حتما اطمینان حاصل کنید که برنامه تان طوری باشد که سر شب به موقع بخوابید و سر حال به جلسه امتحان بروید.

۳-یک لیست از تمام چیزهایی که لازم است بدانید تهیه کنید

همه ی جزواتی که معلم به شما داده است را مرور کنید. مشخص کنید که چه بخش هایی در امتحان خواهد آمد و سعی کنید روی آنها تمرکز کنید.

۴-حتما بین مطالعه استراحت کنید

حتما در برنامه خود بین ساعات مطالعه وقفه هایی هم برای استراحت قرار بدهید. به ازای هر چهل و پنج دقیقه کار، پنج دقیقه به خود استراحت بدهید. در زمان استراحت میتوانید چیزی بخورید، ایمیل خود را چک کنید، به تلفن  جواب بدهید و…

یک راه برای مطالعه استفاده از متد ۱۰/۵۰ می باشد، یعنی پنجاه دقیقه بدون وقفه مطالعه کنید و ده دقیقه استراحت کنید. هر زمانی از این پنجاه دقیقه حواستان پرت شد، دوباره پنجاه دقیقه را از سر شروع کنید، و زمانی که واقعا پنجاه دقیقه مطالعه کردید، ده دقیقه استراحت کنید. این کار باعث می‌شود بخاطر استراحت هم که شده خوب مطالعه کنید.

۵-فهم مطالب

یک لیست از مطالب خیلی مهم که حتما در امتحان می‌آید را آماده کنید و دقت کنید  که آنها را خوب فهمیده باشید. اگر مطالعه ی لحظه آخری هستید،  به مطالب مهمی که احتمال زیادی دارد در امتحان بیاید، بیشتر دقت کنید. حالا اگر امتحان راجع به جزئیات هم باشد, با یادگیری خوب کلیات، قادر خواهید بود به سوالات با جزئیات بیشتر هم پاسخ بدهید.

حتما سعی کنید بین معنا و مفاهیم همه ی جملات ارتباط برقرار کنید و خوب یاد بگیرید، ارتباط دادن مفاهیم به هم باعث فهم بهتر می‌شود.

۶-خلاصه درس‌ها را مرور کنید

معمولا، معلمان در شروع سال یا ترم، عناوینی که قرار است در  امتحان بیاید را برای دانش آموزان مشخص می‌کنند. حتما آنها را مطالعه کرده و دقت کنید که بری امتحان آنها را بخوانید.

این عناوین همچنین راهنمای مطالعه هم به حساب می‌آیند. این  مورد خوبی است اگر معلم تان این راهنما را  برایتان مهیا کرده باشد، چون برای امتحان می‌تواند خیلی مفید باشد.این راهنما، یک طرح کلی از امتحان را برایتان  فراهم می‌کند که از روی آن می‌توانید برنامه ریزی کنید و ببینید که چطور باید برای امتحان آماده شوید.ایلنا

دکتر میثم رنجبر

مشاور تحصیلی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: