کد خبر: ۲۱۸۸۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۳ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014May 10
شفاآنلاين -رییس جامعه جراحان ایران در واکنشی تند نسبت به آنچه که آن را راه‌اندازی جریانی سازمان یافته جهت کم ارزش جلوه دادن خدمات پزشکان خواند، گفت: جسارت را تا جایی رسانده‌اند که پزشکان را به نام مافیا صدا می‌کنند.

به گزارش شفاآنلاين، دکتر ایرج فاضل در کنگره جامعه جراحان با اشاره به همکاری و همدلی وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و جامعه پزشکی گفت: سال‌هاست که چنین همدلی و همفکری را در حوزه سلامت آرزو داشتیم.

وی اقدامات وزارت بهداشت از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم را مورد اشاره قرار داد و گفت: در همین مدت کوتاه وزارت بهداشت دستاوردهای مهمی داشته است که بی تردید مهم ترین آن افزایش جایگاه سلامت در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور است.

فاضل افزود: وزارت بهداشت تنها وزارتخانه‌ای است که در دو بخش سلامت و همچنین آموزش مسئولیت دارد. بنابراین دولت باید به صورتی هوشمندانه به این بخش توجه داشته باشد.

رییس جامعه جراحان طرح تحول نظام سلامت را مورد اشاره قرار داد و گفت: این طرح بسیار امیدبخش است و بار هزینه‌ها را از دوش مردم بر می‌دارد. اکنون نوید آینده بهتر وجود دارد.

وی در عین حال به موضوع تعرفه‌های تشخیصی درمانی اشاره کرد و افزود: مسئله تمام نشدن تعرفه‌ها همچنان ادامه دارد و از روزی که به یاد دارم این مشکل در کشور وجود داشته است. البته طی هفته‌های گذشته بخش زیادی از وقت مسئولان وزارت بهداشت به این موضوع اختصاص داده شده است. در مجموع واضح است که اکنون میراث‌دار مباحثی هستیم که در گذشته روی داده است.

وی در این باره ادامه داد: در دولت گذشته به مدت شش سال K جراحی تغییر نکرد. این در حالی بود که تورم روز به روز افزایش می‌یافت. به این ترتیب است که اکنون شکاف میان تعرفه‌های فعلی با تعرفه‌های عادلانه به حدی بزرگ است که نه بودجه‌های دولتی و نه بیمه‌ها تحمل آن را ندارند. امروز هر تعرفه‌ای تعیین شود باز هم با تعرفه‌های واقعی فاصله خواهد داشت. فریز کردن تعرفه‌ها و K جراحی در سال‌های گذشته عوارض وخیمی داشته است که باید ترمیم شود.

فاضل در عین حال با انتقاد از نقدهای غیرمنصفانه به جامعه پزشکی گفت: اخیرا جریان سازمان یافته‌ای را در جهت بی‌ارزش و کم ارزش جلوه دادن خدمات جامعه پزشکی شاهد هستیم. جای سوال است که چرا این جریان هر روز باب تازه‌ای برای پزشکان باز می‌کند؟ میلیاردها پول کشور به تاراج رفته و هیچ کس به فکر آن نیست، اما به یکباره به نام مردم،‌ حمله می‌کنند به جامعه شریف پزشکی؛ هر روز یک خط و نشانی می‌کشند؛ یک روز تهدید به زندان و یک روز تهدید به شلاق. مشاهده می‌کنید که چطور آدرس اشتباه به مردم می‌دهند.

وی در این باره ادامه داد: پزشکان مشکل مملکت نیستند، بلکه مشکل جای دیگری است. از طرف دیگر دائم چوب لای چرخ دولت می‌گذارند تا نتواند برنامه‌هایش را اجرایی کند. جسارت را تا جایی رسانده‌اند که پزشکان را به نام مافیا صدا می‌کنند؛ این جنایت است. اگر مسائلی هم در جامعه پزشکی وجود دارد، که معتقدیم هست، راه آن رادیو، تلویزیون و هوچی گری نیست. نظام پزشکی باید تکلیف را در این موارد روشن کند.

فاضل افزود: این منتقدان اگر دلشان به حال مردم می‌سوزد از وقت‌شان برای حل مشکلات استفاده کنند؛ مشکلاتی نظیر حل و فصل مسائل تعرفه‌ای و توانمند کردن بیمه‌ها تا به این ترتیب دغدغه‌ای بابت پرداخت هزینه‌های پزشکی از سوی مردم نداشته باشیم.

وی گفت: نظام پزشکی باید به این مسائل رسیدگی کرده و مشکلات را حل کند. تردید ندارم جامعه پزشکی در میان 20 گروه اجتماعی از همه صبورتر و قدرتمندتر خدماتش را ادامه می‌دهد.

فاضل در ادامه از گسترش بی رویه برخی رشته‌های پزشکی ابراز نگرانی کرد و گفت: بابت اشتغال جراحان نگرانیم. نمی‌دانیم چرا این همه پزشک و جراح در کشور تربیت می‌کنیم؟ ما از وزارت بهداشت تقاضا داریم به پذیرش دانشجویان پزشکی و رزیدنت‌ها توجه شود. همچنین طرح تاریخ گذشته خدمت پزشکان به ویژه برای پزشکان زن به مشکلی بزرگ تبدیل شده است که لازم است در این زمینه نیز چاره اندیشی شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: