کد خبر: ۲۱۸۸۷۹
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۱۳ دی ۱۳۹۷ - 2019January 03
هنوز بطور دقیق مشخص نیست که چطور برخی افراد می توانند علائم بیماری را از روی چهره سایر افراد تشخیص دهند
شفا آنلاین>سلامت>   مطالعه صورت گرفته توسط محققان سوئدی نشان می دهد، برخی افراد از توانایی ذاتی تشخیص افراد بیمار براساس نشانه های ظریف بصری برخوردار هستند.

به گزارش شفا آنلاین:هنوز بطور دقیق مشخص نیست که چطور برخی افراد می توانند علائم بیماری را از روی چهره سایر افراد تشخیص دهند. مطالعات قبلی حاکی از آن است که نشانه های واضح علائم بیماری باعث بروز حس اضطراب و نفرت در سایرین و حتی باعث تسهیل پاسخ ایمنی بدن می شود. اما در زمانی که علائم چندان واضح نیست، شرایط به چه شکل است؟


رادار تشخیص بیماری

برخی افراد دارای نوعی رادار بیماری ذاتی (innate sickness radar) هستند که مانند حس ششم برای هشدار دادن درخصوص موارد ناخوشایند (بیماری) عمل می کند. این توانایی می تواند به عنوان یک دفاع رفتاری در برابر بیماری ها از طریق محدود کردن خطر آلودگی مورد استفاده قرار بگیرد.

برای آزمایش این مسأله، 16 فرد سالم در محدوده سنی 19 تا 34 سال انتخاب شده و در دو حالت مختلف از آنها عکسبرداری شد. در عکس نخست، از شرکت کنندگان دو ساعت پس از تزریق یک دارونمای بی ضرر، که هیچ تغییری در ظاهر آنها ایجاد نمی کرد، عکسبرداری شد.

برای عکس دوم، دوز استریل نه چندان بی ضرر حاوی اندوتوکسین اشرشیاکلی که باعث واکنش التهابی گذرا می شود، به شرکت کنندگان تزریق و دو ساعت بعد از آنها عکسبرداری شد.

از 62 شرکت کننده خواسته شد تا این دو عکس (در مجموع 32 عکس) را مقایسه و مشخص کنند که فرد در کدام تصویر بیمار/ سالم به نظر می رسد. درحالیکه نیمی از عکس ها مربوط به چهره فرد در حالت ناخوشی بودند، تنها 41 درصد عکس ها به عنوان چهره بیمار تشخیص داده شدند. تعدادی از این 62 شرکت کننده بدرستی قادر به تشخیص ناخوشی از روی حالت چهره در این 32 عکس بودند.

جان اکسلسون (John Axelsson)، عصب شناس دانشگاه استکهلم عنوان کرد: توانایی تشخیص افراد بیمار مانند زنگ هشداری است که از نزدیک شدن به افراد بیمار جلوگیری کرده و به این ترتیب، خطر انتقال بیماری های مسری را به کاهش می دهد. این رادار بقدر کافی حساس است تا بتواند نشانه های ظریف بیماری را در عکس افراد بیمار تشخیص دهد.



 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: