کد خبر: ۲۱۸۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۹ - ۱۱ دی ۱۳۹۷ - 2019January 01
تقویت و شکوفایی اعتماد به نفس در فرزندتان می‌تواند او را در مسیری که علاقه دارد، یاری کند که در نتیجه با توجه به توانایی‌ها و مهارت‌هایش، احساس برتری و سرآمد بودن کرده و در دوران نوجوانی استرس کمی را تجربه می‌کند
شفاآنلاین>اجتماعی>یک روانشناس معتقد است که علت بسیاری از برخوردها و بازخوردهای کودکان و نوجوانان، نحوه رفتار و تربیت والدین است چرا که فرزند از همان بدو تولد تمام رفتار و خصوصیات خانواده خود را فرامی‌گیرد.

به گزارش شفاآنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین میلاد صالحی ، با اشاره به یکی از رفتارهای موثر والدین در تولید خشم فرزندان اظهار کرد: مقایسه مداوم فرزندان، آن هم از کودکی با بچه‌های فامیل، دوستان و حتی هم‌بازی‌های مهدکودکشان باعث می‌شود آنها در نوجوانی با توجه به سرخوردگی ناشی از مقایسه و رقابت دائم، بیش از حد معمول حساس<sensitive> و خشمگین باشند.

وی ادامه داد: این رفتار والدین می‌تواند فرزند را در رقابت با هم‌سن‌وسالان خود ناتوان کند و در نهایت نوجوان احساس شکست و طردشدگی از اطرافیان خود داشته باشد، احساس تلخی که مقدمه صدمات روانی زیاد است.

صالحی تصریح کرد: والدین می‌توانند تشویق و تحسین استعدادهای فرزندانشان را جایگزین سرکوب و مقایسه کنند و به علایق فرزندشان احترام بگذارند.

این روانشناس با بیان اینکه اعتماد به نفس باید در وجود فرزندان تقویت شود، خاطرنشان کرد: تقویت و شکوفایی اعتماد به نفس در فرزندتان می‌تواند او را در مسیری که علاقه دارد، یاری کند که در نتیجه با توجه به توانایی‌ها و مهارت‌هایش، احساس برتری و سرآمد بودن کرده و در دوران نوجوانی استرس کمی را تجربه می‌کند.

وی بیان کرد: مقایسه فرزندان با یکدیگر مانند سمی مخرب است که می‌تواند آثار مضر و گاه جبران‌ناپذیر را با گذشت زمان، برای روح و روان نوجوان داشته باشد.

صالحی یادآور شد: رفتار پرخاشگرانه فرزند ناشی از برخورد نادرست و ناشی‌گرانه والدین است که والدین باید برای حل مشکل نوجوان و کودک خود به روانشنس مراجعه کند.

وی در پایان تأکید کرد: اگر این رفتار ادامه یابد فرزند در دوران نوجوانی و جوانی تمام رنجش‌های خود در دوران کودکی را برای والدین جبران و شروع به سرکشی می‌کند. ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: