کد خبر: ۲۱۸۶۴۴
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۱۱ دی ۱۳۹۷ - 2019January 01
بی حسی در دست ها و پاها می تواند آزار دهنده باشد. در این شرایط به طور موقت فشاری به رگ های یک بخش وارد شده و بر روی عضو آن بخش تاثیر می گذارد.
شفا آنلاین>سلامت>بی حسی دست و پا هر از گاهی بر اثر فشار وارد شدن به عصب ها بروز می کند، اما گاهی عوامل جدی تری منجر به بروز این بی حسی <numb>می شود که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود


به گزارش شفا آنلاین:بی حسی در دست ها و پاها می تواند آزار دهنده باشد. در این شرایط به طور موقت فشاری به رگ های یک بخش وارد شده و بر روی عضو آن بخش تاثیر می گذارد. در حال حاضر این شرایط پارستزی Paresthesia نامیده می شود. زمانی که فشار برطرف می شود، همه چیز به حالت عادی برمی گردد. با این حال گاهی این مشکل می تواند نشان دهنده وجود یک مشکل اساسی و جدی دیگر باشد.


در ادامه به مهم ترین علل سوزش دست و پا یا پارستزی اشاره می کنیم.

رایج ترین نشانه های مور مور شدن دست و پا

    احساس سوزن سوزن شدن یا گز گز
    به خواب رفتن آن بخش خاص
    گرم شدن یا سرد شدن پوست
    بی حسی
    حس خارش یا نوعی احساس سوزش


علل بروز احساس گزگز یا مور مور دست و پا
خواب رفتن دست

عوامل مختلفی باعث بروز این مشکل می شوند که در ادامه به مهم ترین آنها اشاره می شود.


کمبود ویتامین

یکی ااز رایج ترین علل مور مور شدن دست و پا کمبود برخی ویتامین هاست، از جمله کمبود ویتامین B، B1، B6، B12 یا ویتامین E. علاوه بر کمبود این ویتامین ها، زیاده روی در مصرف ویتامین D و ویتامین B6 نیز منجر به مورمور شدن دست و پا می شود.


عفونت

عفونت هایی مانند هرپس، زوناو علائم فتق که گاهی نادیده می گیرید معمولا منجر به سرد ی گرم شدن پوست می شود و گاهی منجر به سوزن سوزن شدن پوست می شود.


صدمه دیدن

یک تصادف یا ورزش اشتباه مانند بلند کردن وزنه بیش از حد سنگین، منجر به فشرده شدن رگ ها می شود. علاوه بر آن فتق دیسک و استخوانی که از جای خود در رفته منجر به بروز این مشکل می شود.

بیشتر بدانید : علائم فتق که گاهی نادیده می گیرید


مصرف الکل

الکل برای سلامت خوب نیست، یکی از مشکلاتی که بر اثر مصرف بیش از حد الکل بروز می کند، آسیب دیدن عصب هاست، این شریط نوروپاتی الکلی نامیده می شود.


داروها و سموم

سموم محیطی، مانند سرب، آرسنیک و جیوه در سیستم بدن می تواند بر روی عملکرد عصب ها تاثیر بگذارد. علاوه بر این برخی داروها، مانند داروهای شیمی درمانی و برخی آنتی بیوتیک ها و آنتی ویروس ها بر روی سیستم داخلی بدن تاثیر می گذارد.


بیماری های سیستمی

بیماری های سیستمی مانند آسیب دیدن کبد، بیماری های خونی، بروز مشکل در تعادل هورمون ها و دیابت منجر به پارستزی یا مور مور شدن دست و پا می شوند.


نیش حشرات و گاز گرفتن حیوانات وحشی

که این مسئله منجر به بروز بیماری هایی از جمله بیماری لایم می شود.

سایر بیماری هایی که منجر به مور مور شدن می شوند، عبارتند از: سکته مغزی، دیابت نوع 2و کم کاری تیروئید.


چه کسانی بیشتر در معرض سوزن سوزن شدن دست و پا هستند؟
خواب رفتن پا

    زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به این عارضه هستند، چرا که زنان دارای کانال های عصبی تنگ تری هستند.
    بیماری تیروئید نیز عامل دیگری است که احتمال بروز سندروم تونل کارپ را افزایش می دهد.
    استراحت طولانی مدت در تخت و عدم تحرک و عدم استفاده از عضلات یکی ز عواملی است که احتمال بروز بی حسی و سوزن سوزن شدن دست و پا می شود.
    چاقی نیز باعث بروز بی حسی می شود. وزن اضافه بدن می تواند به عصب ها فشار وارد کند. سیمرغ
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: