کد خبر: ۲۱۰۸۰۲
تاریخ انتشار: ۰۳:۴۵ - ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 10
در قدیم از جوراب ضد واریس یا جراحی برای درمان واریس استفاده می شد ولی امروزه روش های نوین درمان واریس شامل اسکلروتراپی و لیزر و RFA است

برجسته شدن و پرپیچ و خم شدن وریدها در ناحیه ساق پا و ران را واریس می گویند که به صورت عنکبوتی (تلانژکتاتیک) و واریس عمومی است .

درمان : در قدیم از جوراب ضد واریس یا جراحی برای درمان واریس استفاده می شد ولی امروزه روش های نوین درمان واریس شامل اسکلروتراپی و لیزر و RFA است .

در اسکلروتراپی مواد اسکلروزان به داخل ورید تزریق می شود که درمان بعد از 6 ـ 3 هفته شروع می شود و ممکن است به چند جلسه درمان نیاز باشد معمولا 90% ـ 85% به درمان جواب می دهد و برای درمان نوع عنکبوتی روش انتخابی می باشد .


معمولا عارضه ی خاصی ندارد ولی گاهی ممکن است پیگمانتاسیون یا Matting و عفونت اتفاق بیفتد که تماما قابل درمان هستند .

پیگمانتاسیون دال بر تیره شده رگ است که به علت دوز بالای تزریق صورت می گیرد و Matting در افراد سفید و چاق دیده می شود که به علت به وجود آمدن عروق جدید در محل درمان شده است که می توان گفت شانسی است و مربوط به مهارت پزشک یا ماده مورد استفاده نمی باشد و عفونت که احتمال آن بسیار کم است .

در اسکلروتراپی چند روز بعد از درمان معمولا شکل محل درمان به نظر بدتر می آید ولی بعد از سه هفته رگ ها شروع به محو شدن می کنند و عود نیز در این مکان وجود ندارد .

درمان لیزر یا RFA
در این روش کاتتر مخصوص از یک سوراخ کوچک وارد رگ شده و داخل رگ سوزانده می شود بعد از مدتی رگ اضافی که باعث بد منظره شدن نمای ساق و ران شده از بین می رود در این روش هیچگونه درد یا جای جراحی برای بیمار وجود ندارد .

عوارض خاصی در این روش وجود ندارد مگر گزگز یا مور مور شدن و آسیب عصب به علت حرارت که بعد از مدتی قابل برگشت است .

این روش احتیاج به وسایل نوین و مهارت پزشک انجام دهنده دارد که نقش مهمی در درمان دارد .

آمادگی قبل از درمان و موارد مورد نیاز بعد از درمان :
قبل از درمان بیمار حتما باید سونوگرافی عروق مخصوص وریدهای سطحی اندامها انجام شود تا Plan درمانی بر اساس آن ریخته شود سونوگرافی عروق پا ایستاده و خوابیده باید انجام شود که حداقل 15 تا 20 دقیقه وقت نیاز دارد و مشخص می شود آیا بیمار باید لیزر و RFA و یا باید اسکلروتراپی شود .

بعد از انجام Procdure بیمار 3 روز باید حتما به صورت شبانه روز از باندکشی بسته شده استفاده نماید .

در این سه روز حمام آب گرم یا در معرض نور آفتاب نباید قرار بگیرد . استفاده از داروهای هورمونی و ترکیبات آهن برای جلوگیری از پیگمانتاسیون لازم است .

شل کننده های خون و داروهای ضد التهابی نیز نباید استفاده شود .

پیاده روی معمولی به مدت 30 روز شما می توانید فقط از جوراب واریس یا باند کشی صبح ها استفاده کنید و بعد از سه روز ورزش های خود را می توانید شروع کنید سپس بعد از یک هفته و یک ماه و سه ماه بیمار حتما به وسیله پزشک معالج چک شود.

درمان RFA و لیزر بالای 90% موفقیت دارد .

پزشک آنلاین
دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: