کد خبر: ۲۱۸۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۰ - ۰۹ دی ۱۳۹۷ - 2018December 30
مطالعات جدید پژوهشگران نشان می‌دهد پدرانی که پس از تولد فرزندشان دچار افسردگی می‌شوند، احتمال اینکه فرزند دخترشان در نوجوانی افسرده شود، بالا است
شفا آنلاین>سلامت>پژوهش‌های اخیر دانشمند نشان می‌دهد بین "افسردگی پدران پس از به دنیا آمدن فرزندشان"(postnatal depression) و سلامت روحی فرزندانشان در نوجوانی رابطه‌ای وجود دارد.

 به گزارش شفا آنلاین، مطالعات جدید پژوهشگران نشان می‌دهد پدرانی که پس از تولد فرزندشان دچار افسردگی می‌شوند، احتمال اینکه فرزند دخترشان در نوجوانی افسرده شود، بالا است.

این مطالعه توسط پژوهشگران "کالج دانشگاهی لندن"(University of College London)، "دانشگاه کمبریج"(University of Cambridge)، "دانشگاه آکسفورد"(University of Oxford) و "دانشگاه بریستول"(University of Bristol) صورت گرفته است.

پژوهشگران طی این مطالعه دریافتند گرچه فرزند دختر بیشتر زمان خود را با مادر خود می‌گذراند اما افسردگی(Depression) پدر پس از تولد فرزند می‌تواند تاثیر به سزایی در افسردگی دخترش در نوجوانی داشته باشد.

نکته قابل توجه این است که از هر ۲۰ مرد، تنها یک مرد چند هفته پس از تولد فرزندش، به علائم افسردگی دچار می‌شود. به گفته پژوهشگران این مطالعه، افسردگی پدران تاثیر قابل توجهی بر سلامت روحی دخترانشان دارند.

دکتر "گما لویس"(Gemma Lewis) نویسنده ارشد این مطالعه از کالج دانشگاهی لندن گفت: یک تصور رایج غلط وجود دارد و آن این است که مادران بیشترین تاثیر را بر روی سلامت روحی کودکان دارند و پدران تاثیر چندانی ندارند اما ما طی این مطالعه متوجه شدیم که برعکس این تصور، پدران نقش مهمی در سلامت روحی فرزندان دارند.

پژوهشگران مطالعه طولی را بر روی دو گروه از کودکان که در ایرلند و ولز بزرگ شده بودند، انجام دادند. مطالعه طولی به دسته‌ای از مطالعات مشاهده‌ای گفته می‌شود که در آن گروه مورد نظر، در طول زمان، مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

پژوهشگران داده‌هایی از "۶۰۷۰ " و "۷۷۶۸" خانواده جمع آوری کردند.

 ابتدا پژوهشگران میزان افسردگی والدین را با استفاده از یک پرسشنامه سنجیدند تا دریابند زمانیکه کودکان آنها ۷ و ۹ ساله بود، آنها چه علائم افسردگی داشتند. در گام بعدی نیز پژوهشگران علائم افسردگی نوجوانان را هنگامی که ۱۳ و ۱۴ ساله بودند مورد ارزیابی قرار دادند.

نمونه‌های تحقیق "مبتنی بر جمع"(population-based) بودند و این به آن معنا است که این نمونه‌ها شامل افرادی که افسردگی داشتند اما آن را درمان نکرده بودند، بود.

پژوهشگران دریافتند که برای هر ۳ نقطه(یک انحراف معیار) که بر روی "پرسشنامه حالت و احساسات"(Mood and Feelings Questionnaire) در بخش مربوط به پدران افزایش می‌یابد، یک افزایش ۰.۲ درصدی در "پرسشنامه حالت و احساسات" نوجوانان وجود داشت.

یافته‌ها در هر دو نمونه مستقل مطالعه بار دیگر تکرار شدند. اما این بار، این نمرات پس از تعدیل افسردگی مادران، درآمد خانواده و مصرف الکل والدین محاسبه شد.

پس از انجام محاسبات پژوهشگران دریافتند که افزایش علائم افسردگی در ابتدای نوجوانی را باید جدی گرفت زیرا درک این نشانه‌ها در اوایل می‌تواند در پیشگیری یا درمان افسردگی نقش مهمی داشته باشد.

دکتر لویس در انتها افزود: مردان کمتر به دنبال درمان افسردگی هستند. اگر شما یک پدر هستید و افسردگی خود را درمان نکرده‌اید، این را بدانید که این می‌تواند بر سلامت روحی فرزنداتان تاثیر بگذارد. ما امیدواریم که یافته‌های ما بتواند مردان افسرده را تشویق کند تا به یک پزشک مراجعه کرده و افسردگی خود را درمان کنند.

این نخستین مطالعه‌ای بود که ارتباط بین افسردگی والدین و افسردگی نوجوانان را مورد بررسی قرار می‌داد. مطالعات پیشین تنها ارتباط بین افسردگی والدین و کمبود عاطفه در کودکان را مورد بررسی قرار داده بود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: