کد خبر: ۲۱۸۵۰۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۰۹ دی ۱۳۹۷ - 2018December 30
سرد شدن هوا و افزایش شانس انتقال ویروس، افزایش تعداد پرندگان مهاجر در زیستگاه‌ها و تالاب‌ها و افزایش جوجه ریزی‌های غیر مجاز و حمل و نقل غیر قانونی طیور از خارج استان علت هشدار در خصوص خطر ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است
شفاآنلاین>سلامت> رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی خراسان جنوبی در خصوص خطر ورود ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به استان هشدار داد.

به گزارش شفاآنلاین، قاسم عجم  اظهارکرد: سرد شدن هوا و افزایش شانس انتقال ویروس، افزایش تعداد پرندگان مهاجر در زیستگاه‌ها و تالاب‌ها و افزایش جوجه ریزی‌های غیر مجاز و حمل و نقل غیر قانونی طیور از خارج استان علت هشدار در خصوص خطر ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است.

وی ضمن اشاره به اینکه امسال در کل کشور حضور پرندگان مهاجر در زیستگاه‌ها با تأخیر همراه بود، افزود: در هفته‌های گذشته حضور این پرندگان پررنگ‌تر شده و احتمال ورود   ویروس‌های  آنفلوانزای فوق حاد دیگر غیر از تحت تیپ H5N8 نیز وجود دارد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری ‌ های طیور دامپزشکی خراسان جنوبی کاهش محسوس تعداد کانون‌های بیماری در کشور را امیدوارکننده دانست و ادامه داد: مرغداری‌های استان چون تا این لحظه پاک بوده‌اند، به ویروس حساس هستند و به محض ورود ویروس تلفات سنگینی خواهند داد.

عجم در خصوص علت افزایش جوجه ریزی‌های غیر مجاز گفت: علت این امر افزایش تقاضای بازار و بخصوص افزایش (Increase)قیمت مرغ و تخم مرغ است که باعث شده افراد با سرمایه اندک و عدم اطلاعات کافی در زمینه پرورش طیور نسبت به احداث واحدهای پرورش کوچک و غیرمجاز اقدام کنند و جوجه مورد نیاز خود را بطور غیر قانونی از استان‌های درگیر بیماری تأمین کنند که این واحدها در زمان شیوع بیماری، ریسک انتشار و تلفات بیماری را به شدت افزایش می‌دهند.

وی از شهروندان درخواست کرد در صورت اطلاع از وجود واحد پرورش طیور فاقد پروانه، مراتب را در اسرع وقت به دامپزشکی(Veterinary) شهرستان خود اعلام کنند تا برخورد قانونی و کنترل‌های بهداشتی لازم صورت گیرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: