کد خبر: ۲۱۸۰۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۴ - ۰۴ دی ۱۳۹۷ - 2018December 25
یکی از اصلی ترین راهبردهای دشمن در این زمینه، آمارسازی و استناد به آمارها و مغالطات آماری است. دنیای غرب در شرایط کنونی با تعیین شاخص های مدنظر خود و ارزیابی جوامع مختلف بر اساس آن و توسط برخی موسسات بظاهر غیروابسته، دنبال جعل ارزشها و اداره دنیایند

شفا آنلاین>اجتماعی>امروز دنیای غرب با بهره گیری از شیوه های جنگ نرم، از طریق بکارگیری همه ظرفیتهای دراختیار و استفاده حداکثری از صنعت رسانه(جنگ رسانه ای، رسانه داری و رسانه سازی های فعالانه و مستمر) و فضای مجازی دنبال تغییر ذائقه ها و تاثیرگذاریهای فرهنگی اجتماعی است بگونه ای که شاهدیم منازعه خاموش، تدریجی، خزنده، زیربنائی، پردامنه، همه جانبه، عمیق و اثرگذاری را در سطوح مختلف برای استحاله ارزشها، باورها و نگرش ها و تلاش کاملا حساب شده ای را در جهت هویت زدایی، سیاه نمایی، کوچک نشان دادن دستاوردها و بزرگ سازی ضعفها، مسوولیت زدایی، تضعیف فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی، ایجاد ناامیدی و یاس و القاء ناتوانی و ناکارامدی و تاثیرگذاری بر اراده ملت بزرگ ایران آغاز کرده است.

یکی از اصلی ترین راهبردهای دشمن در این زمینه، آمارسازی و استناد به آمارها و مغالطات آماری است. دنیای غرب در شرایط کنونی با تعیین شاخص های مدنظر خود و ارزیابی جوامع مختلف بر اساس آن و توسط برخی موسسات بظاهر غیروابسته، دنبال جعل ارزشها و اداره دنیایند. به اتکا و به استناد همین آمارها و مغالطات آماری در حال طرح شبه و خدشه به جایگاه فعلی و میزان پیشرفت جمهوری اسلامی و پی ریزی عملیات روانی و فریب رسانه ای هستند به گونه ای که حتی نقاط قوت ایران را در نزد افکار عمومی بدل به نقاط ضعف سازند.

اما واقعیات چیست  و وضعیت شاخص های علمی، فرهنگی، بهداشتی و اقتصادی کشور در روند چهل ساله جمهوری اسلامی ایران چگونه است؟
در این یاداشت، با افتخار مروری بر ظرفیتها و برترین جایگاههای ایران در حوزه های مختلف و در آمارهای بین المللی خواهیم داشت، این در حالیست که همچنانکه که طرح شد، ابزار آمارهای بین المللی به عنوان یکی از مهمترین حربه های مورد استفاده مخالفان نظام جمهوری اسلامی در شرایط فعلی مورد استفاده قرار می گیرد.
    ایران برترین جایگاهها را در حوزه ظرفیتها داراست؛ پنجمین کشور ثروتمند دنیا در ذخایر منابع طبیعی و با داشتن یک درصد جمعیت جهان، بیش از 7 درصد منابع معدنی دنیا را در اختیار دارد، چهارمین کشور ثروتمند جهان در ذخایر سوختهای فسیلی، رتبه چهارم در ذخایر نفت و رتبه دوم در ذخایر گاز طبیعی و دهمین کشور ثروتمند جهان در ذخایر سنگ آهن، ایران با بیش از 30 میلیون نیروی کار، بیست و دومین کشور جهان از این جهت، هجدهمین کشور پرجمعیت جهان و سیزدهمین کشور جهان از نظر ثروت تنوع زیستی است.
    در حوزه آموزش، ایران نهمین کشور جهان از نظر تعداد کتاب انتشاریافته در سال، دهمین کشور جهان از نظر میزان بودجه آموزش و پرورش به عنوان درصد از کل بودجه دولت، از نظر فارغ التحصیلان چهار حوزه علوم دانشی، فناوری، مهندسی و ریاضی رتبه پنجم جهان و رتبه اول جهان را از نظر درصد رشد باسوادان داراست.
    در حوزه سلامت ، ایران رتبه دهم رشد امید به زندگی را از سال 1979 تا 2016 ، رتبه یازدهم مرگ ومیر نوزادان را در هر 100 هزار نفر(از 1990تا 2015)، جزء 20 کشور با پایین ترین نرخ خودکشی، رتبه اول از حیث پایین ترین میزان مرگ ناشی از مصرف مشروبات الکی را داراست.
    در حوزه کشاورزی، ایران بیست و دومین کشور جهان از نظر تولید غلات و پنجمین کشور جهان از نظر رشد تولید غلات(از 1990 تا 2010)، پانزدهمین کشور تولید کننده گندم و جو، پنجمین کشور از نظر کل زمین های کشاورزی، بیست و یکمین کشور جهان از نظر تعداد ماشین های کشاورزی،  هجدهمین کشور جهان از نظر محصولات دائمی کشاورزی و جزء ده کشور اول جهان در تولید یک سوم از محصولات کشاورزی است.
    در حوزه صنعت و معدن، رتبه اول در تولید فیروزه، رتبه سوم در تولید گچ، رتبه دهم در تولید سنگ آهن، رتبه دوازدهم در تولید مس و رتبه شانزدهم در تولید روی، رتبه سیزدهم در تولید محصول راهبردی فولاد، رتبه یازدهم در تولید سیمان و رتبه اول در صادرات آن، رتبه بیستم در تولید آلومینیوم است. همچنین ایران شانزدهمین کشور تولید کننده خودرو در جهان و رتبه بیست و دوم جهان از نظر ایمنی در صنعت هواپیمایی است.
    در حوزه فناوری، ایران با بیش از 56 میلیون کاربری که دسترسی به اینترنت دارند، در رتبه 17 جهان قرار دارد. از حیث دسترسی به تلفن همراه، رتبه بیستم، در زمینه تولیدات فناوری نانو رتبه ششم، دهمین کشور از نظر طراحی، ساخت و پرتاب ماخواره، جزء 9 کشور دارنده چرخه کامل سوخت هسته ای و جزء 132 کشوری که توانایی غنی سازی اورانیوم را دارد و در جایگاه دوم پیشرفته ترین کشورها در حوزه سلول های بنیادین است. ضمن آنکه ایران از حیث تولیدات زیست فناوری در رتبه 13 جهان و اول منطقه قرار دارد.
    در حوزه اقتصاد نیز ملاحظه شاخص ها راهکشاست. ایران از نظر تولید ناخالص داخلی بر اساس برابری قدرت خرید در سالهای 2017 و 2016 مطابق آمارهای بانک  جهانی و صندوق بین المللی پول، حائز رتبه 18 است. توجه به ظرفیت عظیم اقتصاد خلاق، صنایع خلاق و  فرهنگی می تواند تحول آفرین و شکوفاکننده اقتصاد کشور باشد.
    ایران در رتبه هفتم بیشترین رشد در جذب گردشگر(از سال 1990 تا 2018) و از نظر اندازه بازار  طبق آمار انجمن جهانی اقتصاد در سال 2016 در رتبه نوزدهم جهان قرار دارد.
    در حوزه نظامی بدون احتساب امکانات و تجهیزات سپاه پاسداران و با توجه به 8 شاخص کلی(نیروی انسانی، قدرت هوایی، نیروی ارتش، نیروی دریایی، منابع مالی، جغرافیا، منابع لجستیکی، منابع طبیعی) و 55 زیر شاخص مرتبط با قدرت نظامی،  سیزدهمین قدرت برتر نظامی جهان هستیم.
    ایران از حیث رشد شاخص توسعه انسانی(امید به زندگی، کیفیت نظام آموزشی، درآمد واقعی و سرانه درآمد ملی) نیز رتبه اول جهان را در 4 دهه اخیر داشته است.
    ایران بر اساس رتبه بندی موسسه Hudson(و ملاک های متحدهای بین المللی، وضعیت اقتصادی، نفوذ سیاسی)، ایران هشتمین قدرت برتر جهان، بر اساس رتبه بندی یو اس نیوز، سیزدهمین قدرت برتر جهان در سال 2018 و بر اساس رتبه بندی امریکن اینترست، هفتمین قدرت برتر جهان است.
این آمارها به اندازه کافی گویاست و چنانچه در اختیار افراد منصف و خیرخواه گذاشته شود، تفسیر شفاف و روشنی خواهد داشت و آن حرکت رو به جلو  و وضعیت رشدیافته و توسعه یافته کشور در روندی چهل ساله است. با این حال دشمن به دنبال مقاصد شوم خود و در تکاپو برای مدیریت باورها، ادراکات و رفتارهای مردم است و این واقعیت دارد که به صورت پیوسته و از زوایای مختلف برنامه های خود را طراحی و تولید نموده و به صورت سناریوهای هماهنگ عمل می نماید.
و این گونه است که می بینیم با استفاده ازآمارها بجای روشنگری، ابهام می آفرینند، سیاه نمایی و مساله تراشی می کنند و در پی القاءات مدنظر خود بر می آیند. بطور مثال با مراجعه به تعدادی خطاها و ضعفهای مدیریتی، در پی تعمیم آن به کل نظام مدیریتی کشور بر می آیند و اینگونه است که این موضوع را القاء می نمایند که الگوی مدیریت دینی قادر نیست جامعه ای پیشرفته، مرفه، متعالی و امیدبخش را برای مردم به ارمغان آورد تا اینگونه گرایش مردم را به حمایت از آموزه های مدیریت غربی راغب ساخته، مردم آن را از نظام مطالبه کنند.
تلاش در جهت ایجاد بی ثباتی، مشروعیت زدائی، ناپایدارسازی سیاسی و ناکارآمدسازی نظام بویژه از طریق مستندسازی ها و دروغ پردازی یا بزرگ نمائی ها و تلاش برای سیاه نمایی به گونه ای که مخاطب تصور نماید نظام در صورت عدم تغییر اساسی در ساختارها یا مدیران عالی، قادر به رفع این وضعیت و گذار به وضعیت بهتر نخواهد بود و ایجاد تشتت، پراکندگی و افتراق و در یک کلام گسست‏های اجتماعی(واگرایی ها در مقابل پیوندها و اتحاد) برای تضعیف سرمایه‏های اجتماعی و  وحدت ملی و ایجاد شکاف میان مردم و نظام  بخش هایی دیگر از دسیسه های روشن و برملا شده دشمن است.
اینها راهبردهایی است که غرب فرهنگی، قرنهاست آزموده و نتیجه آنرا برداشت کرده است. به عنوان نمونه، نبرد نرم آمریکا علیه اتحاد جماهیر شوروی و استمرار آن تا فروپاشی و اضمحلال آن (فروپاشی از درون)باعث گردید تا ادبیات این نوع نبرد بصورت جدیتر  و نظام مند تری بویژه در مقابله با جهان اسلام و بخصوص جمهوری اسلامی ایران تعقیب گردد.
باید همگان بدانیم و آگاه باشیم که  دشمن بطور مستمر و هدفمند در حال تضعیف زیرساخت‏های فرهنگی و روانی کار و تولید و بی ثباتی اقتصاد کشور است و می داند که اقتصاد با معیشت مردم گره خورده است و بنابراین از همان سالهای آغازین انقلاب اسلامی، اعمال محدودیتها و تحریم ها و انواع فشارهای سخت را برای متوقف سازی پیشرفتهای اقتصادی و بی ثباتی آن با هدف ناراضی سازی  مردم بویژه اقشار محرومتر و کم درآمد و جامعه شریف کار و تولید در برنامه خود قرار داد.
دنبال استحاله ارزشهای اقتصادی از جمله رواج مصرف گرایی، تنوع طلبی، زندگی تجملی، منفعت طلبی و سوداگرایی، محاسبه گرایی های کاسب مسلکانه در عرصه های روابط اجتماعی(غلبه ارزشهای ابزاری در مناسبات انسانی)، بی توجهی به رزق حلال و خدشه وارد سازی به شان و منزلت و کرامت انسانی عاملان اقتصادی است.
باور داریم در برابر چنین دشمن خبیثی، تمسک به اهل بیت(علیهم السلام)، پیروی از خط ولایت، عمل مسوولانه، دشمن شناسی و شناخت موضوعی و محتوائی راهبردهای او، حفظ وحدت و انسجام اجتماعی، امیدآفرینی و بسط سرمایه های اجتماعی در کنار تقویت تعاملات و هم نشینی مسوولان و مردم و اصالت دادن به گفتگوهای اجتماعی و شنیدن صداهای اقشار مختلف مردم، توجه به رشد شاخص های فرهنگی، اجتماعی، پویاسازی و نقش آفرینی موثرگروههای مرجع جامعه از طیف های دینی، علمی، هنری و غیره، هوشمندسازی  و بصیرت افزایی و بازی نکردن در زمین دشمنان و بازی نخوردن، مصونیت بخش و راهگشا خواهد بود.
غرب فکری، در حال بازی با اعداد و ارقام به قصد بازی دادن افکار و  وارونه جلوه دادن واقعیات به قصد فریب افکار و اذهان و بمباران منفی اطلاعاتی به قصد ندیدن موفقیتها و دستاوردها و تضعیف سرمایه های اجتماعی و تزریق احساس ناامیدی، ناتوانی و بیچارگی و افتخارزدایی از این همه دستاورد و موفقیتهای سترگ است.
در حالیکه کارکرد اصلی آمار، اقناع کنندگی و آگاهی بخشی و  کمک به سیاستگذاریها و برنامه ریزی های واقع بینانه و مبتنی بر نیاز است، شاهد غلبه وجه سیاسی آمار بر کارکردهای اجتماعی آن هستیم. جالب است بدانیم که اول، شرایط سیاسی ویژه ای را (تحریم ها، جنگ و ...)بر کشورها تحمیل می نمایند و بعد به استناد آمارهای بین المللی و برداشت سوگیرانه از آنها، دنبال ترور شخصیت و هویت ملی و افتخارزدایی از همه دستاوردها می روند.
بر همه صاحب نظران و ماست که با هوشیاری، مراقب "فناوری نرم" دنیای غرب باشیم و ضمن توجه به ناهمگونی های ارزشی متعدد در شاخص گذاریهای مختلف، بومی سازی شاخص ها را متناسب با ارزشهای اسلامی ایرانی مطمح نظر قرار داده،  با تفسیر و برداشت درست و استفاده به موقع از آمارها و مقایسه های منطقی و واقع بینانه، روشنگری کنیم و  واقعیات جامعه را آنگونه که هست برای مردم تبیین نماییم.
ما وظیفه داریم در جهت صیانت از ارزشها و اعتقادات خود که شالوده فکری، رفتاری و ساختاری فردی، گروهی و  عمومی را تشکیل می دهند، کاملا هوشمندانه مجموعه تدابیر لازم را بکار بندیم و بی وقفه و مستمر، از همه ظرفیتها بهره ببریم.

ابراهیم صادقی فر
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون ، کارورفاه اجتماعی


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار