کد خبر: ۲۱۷۹۲۶
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۰۳ دی ۱۳۹۷ - 2018December 24
رادیو دارو‌ها عمر کوتاهی دارند که واردات آن‌ها میسر نیست، خوشبختانه با همکاری سازمان انرژی هسته‌ای تمام نیاز خود به رادیو دارو‌ها را در داخل تأمین می‌کنیم
شفا آنلاین>سلامت>رئیس سازمان غذا و دارو دستاورد‌های ۴۰ ساله انقلاب در حوزه تولید دارو را تشریح و به خودکفایی ایران در حوزه دارو اشاره کرد.

به گزارش شفا آنلاین، غلامرضا اصغری رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به دستاورد‌های صنعت دارو در ۴۰ سال گذشته اظهار کرد: استقلال یکی از اشعار انقلاب اسلامی بود و با توجه به اینکه دارو یک کالای استراتژیک محسوب می‌شود، توجه ویژه و تلاش مسممی برای خودکفایی در تولید آن صورت گرفت تا این خودکفایی در حد ممکن بیشتر و وابستگی کمتر شود.

وی افزود: تا قبل از پیروزی انقلاب کارخانه‌های داروسازی توسط شرکت‌های چندملیتی اروپایی و آمریکایی اداره می‌شد، اما در دهه اول جنگ با توجه به نیازی که در شرایط جنگی به دارو داشتیم باعث رشد و توسعه این صنعت شد.

دهه اول انقلاب دوران طلایی رشد صنعت دارو
معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: تأمین دارو در شرایط جنگ از کار‌های بزرگی بود که داروسازان انجام و صنعت دارو(medicine industry) را توسعه دادند. معتقدم در مقایسه ۴ دهه انقلاب، بیشترین رشد دارویی در دهه اول به لحاظ زیرساختی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه ایران طی ۱۰ سال گذشته در حوزه نیروی انسانی رشد خوبی داشته است، گفت: تمام فعالان این عرصه کمک کردند تا محصولات جدید با استفاده از زیرساخت‌ها تولید شود.

عامل تبدیل علم داروسازی به محصول
اصغری با اشاره به اینکه هماهنگی بین صنعت دارو و دانشکده‌های داروسازی باعث شد تا علم داروسازی به عمل و محصول برسد، افزود: اکنون بخش قابل‌توجهی از صنعت داروی مخصوصا هایتک مانند بایوتک و صنعت نانو دارو در کشور شکل‌گرفته است.

رکورد ایران در تولید دارو
وی با اشاره به پیشرفت صنعت دارویی میزان تولید دارو از ۲۵ درصد به بیش از ۹۶ درصد رسیده است، بیان کرد: این پیشرفت در منطقه و سطح جهان یک رکورد محسوب می‌شود که کشوری بیش از ۹۶ درصد اقلام خود را در داخل تولید کند.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: ازنظر سهم بازار نیز دارو‌های تولید داخل تقریبا ۷۰ درصد نیاز کشور را تأمین می‌کنند.

به گفته وی علاوه بر تولید دارو‌های شیمیایی، در تولید دارو‌های گیاهی نیز موفق بوده‌ایم و اقلام متنوعی را هم در دارو‌های گیاهی و هم در دارو‌های سنتی تولید کرده است.

وی ادامه داد: تولید مکمل‌های دارویی نیز رشد خوبی داشته‌اند بطوریکه در این زمینه می‌توانیم بدون نیاز به واردات، بازار داخلی را تأمین کنیم.

داروهای بیماران صعب العلاج بخش عمده دارو‌های وارداتی
اصغری افزود: سهم عمده‌ای از دارو‌های وارداتی مربوط به دارو‌های جدید و بیماری‌های صعب‌العلاج و خاص که بیمار به برند‌های خاصی وابستگی دارند، اختصاص می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه دارو‌های هایتک مثل بایوتکنولوژی و نانو فناوری از افتخارات کشور است، گفت: در تولید این دارو‌ها در منطقه اول هستیم و تولید داخلی آن‌ها باعث شده است که به میزان قابل‌توجهی صرفه جویی ارزی شود.

معاون وزیر بهداشت از ورود چندین داروی جدید در آینده نزدیک خبر داد و افزود: چندین دارو در حال بررسی هست که به زودی وارد بازار دارویی کشور خواهد شد.

وی گفت:: رادیو دارو‌ها عمر کوتاهی دارند که واردات آن‌ها میسر نیست، خوشبختانه با همکاری سازمان انرژی هسته‌ای تمام نیاز خود به رادیو دارو‌ها را در داخل تأمین می‌کنیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: