کد خبر: ۲۱۷۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۰۲ دی ۱۳۹۷ - 2018December 23
از ابتدای امسال تا ۲۸ آذر، تعداد روزهای پاک تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۳ برابر شده است
شفا آنلاین>اجتماعی>  کاهش چشمگیر روزهای آلوده تهران در ایام سپری شده از سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از دو عامل نشات گرفته است.

به گزارش شفا آنلاین:از ابتدای امسال تا ۲۸ آذر، تعداد روزهای پاک تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۳ برابر شده است. سال گذشته در مدت ذکر شده شهروندان تنها ۴ روز هوای پاک تنفس کردند ولی امسال تاکنون هوای تهران ۱۵ روز پاک بوده است. افزون بر این تعداد روزهای سالم پایتخت نیز در این مدت به شکل محسوس و قابل‌توجهی افزایش یافته است.

کارشناسان دو عامل برای بهبود کیفیت هوا در سال جاری معرفی می‌کنند که یکی از آنها اثربخش بودن برنامه جدید مدیریت شهری در حوزه کنترل معاینه فنی تمام خودروهای در حال تردد در تمام سطح معابر شهر تهران از ابتدای آذر ماه ۹۷ است.

عامل دوم نیز، وضعیت جوی تهران در پاییز امسال است. دمای بالاتر هوا در اغلب روزهای آبان و آذر نسبت به ماه‌های مشابه پارسال سبب شده امسال کمتر شاهد پدیده وارونگی هوا (اینورژن) و حبس آلاینده‌ها در لایه‌های پایینی جو باشیم.

 

عوامل کاهش آلودگی هوا کدام است؟

در میان شیوه های شناخته شده و یا تجربه شده کاهش آلودگی هوا می‌توان اصول و راهکارهای زیر را نام برد:

1. موثرترین، معقول‌ترین و کم هزینه ترین راهکار آن است که ریشه در ضرب المثل "پیشگیری بهتر از درمان است" دارد. اصلاح فرمول سوخت در هر دو بخش صنعت (برای چرخه تولید) و در حمل و نقل ( به منظور راه‌اندازی خودرو). این محور تحت عنوان "تکنولوژی سوخت" در سال های اخیر پیشرفت های شایانی داشته و سوخت های فسیلی آلوده کننده بنزینی و گازوئیلی را دگرگون ساخته است.

2.معاینه فنی خودرو

3. کاهش از طریق رعایت قوانین و استانداردها و دستورالعمل ها به منظور حفاظت از تندرستی و سلامت شهروندان. استانداردهای خروجی اگزوز (دودکش صنایع)، نخستین بار در آمریکا با اولین مباحث قانون هوای پاک (Clean Air Act) توسط اهل فن و مجامع خودرویی برای خودروهای گوناگون معرفی شد. بر اساس این استانداردها، میزان نرخ خروجی آلاینده های خودرو مانند CO، HC، NOx  و ... در شرایط موتور سرد و گرم برای کنترل توسط مراکز معاینات فنی و پلیس معرفی شدند. از زمان معرفی این استانداردها که به سال 1970 میلادی باز می گردد، تا امروز پیشرفت های قابل توجهی در زمینه سختگیرانه شدن این استانداردها با پیشرفت های تکنولوژیک در خودروها حاصل شد که آخرین آن ها استانداردهای اروپائی یورو4 (Euro 4) است.

مبنای تعیین این استانداردها بطور عام درک عمومی از عواقب آلاینده ها، درک و خواست نمایندگان سیاسی مردم در پارلمان های محلی و ملی، میزان پیشرفت تکنولوژیک جامعه، میزان پیشرفت و توسعه یافتگی کشور و شرایط اقتصادی – اجتماعی مردم است. با توجه به همین معیارها، سازمان بهداشت جهانی (WHO) نیز استانداردهای مبنای غلظت آلاینده ها (pollution Concentrations) را برای حفاظت از اکثریت جامعه معرفی کرده است. مبنای این استانداردها تحقیقات بیمارستانی بر روی افرادی که در معرض آلاینده ها و مطالعات اپیدمیولوژیک و فبزیولوژیک بوده و سطوح مختلف استاندارد مانند قابل قبول (acceptable)، مضر (detrimental)، خطرناک و هشدار(Alert) را در برمی گیرد.

4.کاهش از طریق اعمال سیاست های صحیح مدیریتی در برنامه ریزی، مهندسی و مدیریت حمل و نقل و ترافیک (در بخش حمل و نقل) و آمایش سرزمین و صنایع(در بخش های غیر حمل و نقلی)
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: