کد خبر: ۲۱۷۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۳ - ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 21
آمارهای اخیر درباره مصرف مشروبات الکلی در برخی خانواده‌ها نگران‌کننده است، در این میان نگران‌کننده‌تر برخی باورهای درمانی غلط درباره مصرف مشروبات الکلی است.در این نوشتار به برخی از این باورهای اشتباه اشاره می‌شود
شفاآنلاین>سلامت> الکل دفع ادراری بسیاری از مواد معدنی ازجمله روی، کلسیم و منیزیم را افزایش می‌دهد

به گزارش شفاآنلاین، آمارهای اخیر درباره مصرف مشروبات الکلی در برخی خانواده‌ها نگران‌کننده است، در این میان نگران‌کننده‌تر برخی باورهای درمانی غلط درباره مصرف مشروبات الکلی است.در این نوشتار به برخی از این باورهای اشتباه اشاره می‌شود.

مصرف مشروبات الکلی در دین اسلام حرام است و چون در خصوص مضرات این شرب حرام کمتر صحبت می‌شود، این عدم ناآگاهی موجب شده که اغلب مصرف‌کنندگان، آن را یک نوشیدنی درمانی به شمار می‌آورند و باورهای غلطی در خصوص آن دارند و حتی مصرف آن را برای بهبود برخی از بیماری‌ها نیز به یکدیگر توصیه می‌کنند.

در ابتدا لازم است بدانید در اثر سوختن هر گرم الکل ۷ کالری انرژی و حرارت در بدن تولید می‌شود. الکل در بدن تقریباً مشابه قندها جذب می‌شود.

۸۰ درصد آن بلافاصله پس از مصرف و ۲۰ درصد مابقی به فاصله یک ساعت بعد، جذب خون و به بافت‌های بدن منتقل می‌شود و مقدار کم آن از طریق کلیه ها و اصل آن از طریق کبد و ریه ها (بازدم دفع) می‌شود.

الکل در وعده صبحانه و ناهار!

برخی مصرف‌کنندگان با این تصور که الکل یک نوشیدنی مغذی است آن را به همراه صبحانه یا در وعده ناهار مصرف می‌کنند غافل از اینکه الکل با التهاب لایه پوششی مخاط روده و معده سبب سوء جذب و کاهش دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی به‌خصوص کاهش جذب ویتامین‌های گروه B به‌ویژه B1 می‌شود و به همین سبب اغلب الکلیست‌ها (افراد دائم الخمر) به بیماری بری‌بری و ضعف اعصاب مبتلا هستند.

الکل رگ‌ها را تمیز می‌کند!

برخی افراد بر این عقیده‌اند که الکل می‌تواند از خطرات سکته و حمله قلبی جلوگیری کند.

درحالی‌که این باور صحت علمی ندارد. الکل، دفع ادراری بسیاری از مواد معدنی ازجمله روی، کلسیم و منیزیم را افزایش می‌دهد به‌طوری‌که کمبود منیزیم در مصرف‌کنندگان خیلی شایع است و می‌تواند سبب بروز مشکلات قلبی، عصبی و عضلانی شود.

ضمن اینکه خطر پرفشاری خون، سکته مغزی، بیماری کبد چرب و ضعف سیستم ایمنی را افزایش می‌دهد.

الکل جلادهنده کبد است!

برخی با این تصور که الکل می‌تواند سطح کلسترول خوب خون (HDL) را افزایش دهد و از میزان چربی بد خون بکاهد به مصرف الکل روی آورده‌اند درحالی‌که الکل به دلیل جلوگیری از تجزیه گلیکوژن در کبد باعث التهاب و تجمع مقدار زیادی چربی در کبد می‌شود و فرد را به بیماری کبد چرب مبتلا می‌کند.

این بیماری عملکرد کبد را مختل می‌کند و توانایی آن در سم‌زدایی مواد شیمیایی و داروها کاهش می‌دهد.

از سوی دیگر به دلیل آنکه عملکرد کبد در کنترل قند خون مهم است، آسیب کبدی ایجادشده براثر مصرف الکل می‌تواند سبب افت قند خون و نهایتاً سبب خستگی، تحریک‌پذیری و اشکال در تمرکز شود.

الکل برای افسردگی(Depression) خوب است!

برخی افراد برای کاهش علائم افسردگی و افزایش قدرت جنسی به مصرف الکل روی می‌آورند غافل از اینکه الکل باعث گشادشدن رگ‌های خونی و اتلاف انرژی می‌شود و با تأثیر مخرب بر سلول‌های مغزی باعث اختلالات حافظه شده و حرکات عضلانی و ماهیچه‌ای را مختل می‌کند و نه‌تنها از علائم افسردگی نمی‌کاهد بلکه بعد از مدتی منجر به بروز استرس، اضطراب، تندخویی عصبی و خشونت هم می‌شود.

الکل در مردان موجب ضعف قوای جنسی و کاهش قدرت باروری نطفه آنان می‌شود و افرادی که هم‌زمان از سیگار و الکل استفاده می‌کنند خطر ابتلا به سرطان مری در آنان چند برابر می‌شود.

سندروم الکلی جنین!

مصرف حتی مقدار کم الکل در طول بارداری به‌ویژه در طول سه‌ماهه اول می‌تواند سبب نقایص مادرزادی در شیرخوار شود.

سندروم الکلی جنین معمولاً در خانم‌هایی که در دوره بارداری الکل مصرف کرده‌اند می‌تواند باعث اختلالاتی همچون کاهش وزن(Weight Loss)، کندی رشد، کوچکی سر، عقب‌ماندگی ذهنی و ناهنجاری ترکیب سر و صورت در نوزاد شود.

در مسمومیت با الکل چه باید کرد؟

در صورتی‌ که مقدار الکل در خون به 0/1 درصد برسد می‌تواند باعث مسمومیت شود و چنانکه به 0/4 درصد برسد سبب ازکارافتادگی دستگاه تنفسی می‌شود.کمک به شخصی که مسموم شده معمولاً مشکل است، زیرا در این حالت فرد به‌شدت تحریک‌پذیر و به دنبال دعواست.

بهداشت فردی هم معمولاً پایین است.بوی الکل از هوای تنفسی یا لباس‌های فرد، تلوتلو خوردن، گفتار نامفهوم، استفراغ، صورت برافروخته و مردمک گشاد از علائم مسمومیت به مشروبات الکلی است.تنها کمکی که می‌توانیم به افراد مسموم بکنیم این است که او را به پهلوی چپ بخوابانیم تا در این وضعیت انتهای معده که وارد روده کوچک می‌شود سربالا قرار گرفته و سرعت ورود الکل به روده کوچک که مرکز جذب آن به جریان خون است کاهش یابد ضمن این‌که با این پوزیشن راه خروج استفراغ مصدوم باز است. همچنین چون احتمال افت فشارخون و کاهش دمای بدن مسموم به الکل وجود دارد بهتر است او را با پتوی گرم بپوشانید و بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: