کد خبر: ۲۱۷۴۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۴ - ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 19
روغن‌هایی که بیش از اندازه داغ می‌شوند در هنگام تجزیه شدن صدای انفجار می‌دهند بنابراین افراد باید از مصرف این روغن خودداری کنند
شفاآنلاین>سلامت>مدیر نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی استان یزد با بیان این که روغن‌های سوخته نباید مورد استفاده قرار گیرند، گفت: تنفس روغن سوخته عامل مهمی برای ابتلا به سرطان است.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر رضا مورکیان با بیان این که روغن یکی از مهمترین اقلامی است که هنگام آشپزی استفاده می‌شود، اظهار کرد: به دلیل تاثیر مستقیم روغن روی سلامت بدن دقت در مصرف این ماده غذایی بسیار حائز اهمیت است.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از روغن‌های مخصوص سرخ کردنی برای سرخ کردن مواد غذایی<Foodstuffs>، افزود: با توجه به اینکه سرخ شدن مواد در دمای بالا صورت می‌گیرد، روغنی مورد نیاز است که در این دما نسوزد و دود هم نکند. نباید از روغنی که به نقطه دود رسیده است استفاده کرد و مصرف این روغن نه تنها ضرر دارد بلکه تنفس در این محیط نیز خطرناک است.

وی تصریح کرد: روغن‌هایی که بیش از اندازه داغ می‌شوند در هنگام تجزیه شدن صدای انفجار می‌دهند بنابراین افراد باید از مصرف این روغن خودداری کنند.

مورکیان با بیان این که نمی‌توان از اضافه روغن در برنج یا خورشت استفاده کرد، خاطرنشان کرد: اگر دمای مورد استفاده برای روغن بالا باشد ساختمان مولکولی آن آسیب می‌بیند و شروع به تولید ترکیبات شیمیایی بسیار خطرناکی به نام پراکسید می‌کند. این ترکیبات به سلول‌های زنده حمله می‌کنند و منجر به سرطان می‌شوند.

وی تصریح کرد: تولید آکرولین نیز یکی دیگر از عوارض استفاده از روغن‌های فاسد شده است که بوی تند و زننده‌ای دارد. این ماده سرطانی می‌تواند به مقدار کم در دود حاصل از چربی وجود داشته باشد بنابراین افراد علاوه بر توجه به دمای روغن از نگهداری آن در معرض نور خورشید نیز خوداری کنند.

این مسئول با بیان این که دقت در هنگام استفاده از روغن برای حفظ سلامتی بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: تغییر رنگ روغن، سفت شدگی، وجود ذرات سوخته، دود کردن و شنیدن صدای انفجار از نشانه‌های فاسد شدن روغن‌های خوراکی است.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: