کد خبر: ۲۱۷۳۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 19
این غذا به علت دارا بودن کلسیم، منیزیم، سلنیوم و ویتامین D، موجب تقویت و استحکام استخوان و دندان شده و از بروز پوکی استخوان و آرتروز جلوگیری می‌کند
شفاآنلاین>سلامت> یک محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف نوعی غذا را در کنترل چربی و کلسترول خون و تقویت استخوان و دندان موثر دانست.

به گزارش شفاآنلاین، شورجه یکی از غذاهای خوشمزه و سنتی ارومیه و حاوی ویتامین های A، B، C، E، D، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، اسیدفولیک، منیزیم، منگنز، آهن، پروتئین، کلسیم، روی (زینک)، فسفر، فیبر، مس، سلنیوم، کولین، گوگرد، اسیدلاکتیک، ید، اسیدچرب، امگا 3 و غیره است.

برای بررسی خواص شورجه ارومیه و اینکه مصرف این غذا برای چه افرادی مفید است  حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی مطالبی را عنوان نمودند.

مهمترین خواص شورجه ارومیه

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی(Traditional medicine) درباره مهمترین خواص شورجه ارومیه گفت: شورجه ارومیه حاوی پروتئین بالایی است به همین دلیل موجب تقویت عمومی، افزایش سطح انرژی و عضلانی شدن بدن می شود.

عظمایی بیان کرد: این غذا به علت دارا بودن کلسیم، منیزیم، سلنیوم و ویتامین D، موجب تقویت و استحکام استخوان و دندان شده و از بروز پوکی استخوان و آرتروز جلوگیری می‌کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: شورجه ارومیه به علت داشتن ویتامین های A، E، C خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار بالایی داشته و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از آن در برابر انواع بیماری‌ها مخصوصا سرطان‎ها می‌شود.

وی گفت: تقویت حافظه، بهبود عملکرد سیستم قلبی عروقی، تقویت بینایی و کنترل چربی و مخصوصا کلسترول خون از دیگر خواص بی نظیر این غذا است.

عظمایی اظهار کرد: وجود ویتامین B12، آهن و اسیدفولیک در این غذا، باعث افزایش گلبول‌های قرمز خون و رفع کم خونی می‌شود؛ لذا برای زنان باردار و جنین بسیار مفید است.

وی بیان کرد: شورجه ارومیه به علت داشتن فیبر بالا، باعث عملکرد بهتر روده‌ها، هضم غذا و رفع یبوست شده و برای افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر بسیار مفید است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی بیان کرد: از دیگر خواص این غذا می توان به نشاط آور بودن و پیشگیری(prevention) از استرس، اضطراب و افسردگی اشاره کرد.

عظمایی گفت: شورجه ارومیه به علت داشتن انواع ویتامین ها و املاح معدنی موجب تقویت و جوان سازی پوست و مو می شود.

مواد لازم شورجه ارومیه (6 تا 7 نفر)

-ماست سفت 800 گرم
-گوشت گوسفندی قیمه ای خرد کرده 400 گرم
-نشاسته ذرت 2 قاشق سوپ خوری
-روغن کنجد یا دمبه به مقدار لازم
-تخم مرغ یک عدد
-آب به مقدار لازم
-زعفران به مقدار لازم
-پیاز 2 تا 3 عدد متوسط
-نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه شورجه ارومیه

-پیازها را نگینی خرد کرده و در روغن تفت می دهیم.
-گوشت گوسفندی قیمه ای خرد شده را اضافه کرده و تفت می دهیم.
-مقداری آب اضافه کرده و اجازه می دهیم بجوشد.
-در یک ظرف دیگر ماست، تخم مرغ و زعفران را با هم مخلوط می کنیم، به گوشت اضافه کرده و هم می زنیم تا به روغن بیفتد.
-سپس از روی حرارت برداشته و نمک و فلفل را اضافه می کنیم.
-نشاسته را با مقداری آب سرد ترکیب کرده و به آن اضافه می کنیم.
-غذا را روی حرارت گذاشته و هم می زنیم.

هنگامی که غذا آماده شد همراه برنج یا نان تازه و سبزی میل شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: