کد خبر: ۲۱۷۱۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014May 08
عضو جامعه جراحان کشور در گفتگو با شفا آنلاین تاكيدكرد:
شفاآنلاين -عضو جامعه جراحان کشور گفت: بر اساس آمارهای قابل استناد جهانی حدود 9 درصد از کل سرطان ها مربوط به سرطان "کولورکتال" است که به عنوان سومین سرطان شایع در ایران شناخته می شود.

دکتر علی سیفی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر افزود: با توجه به این که سونامی این سرطان در مملکت ما در راه است بنده معتقدم علت اصلي افزايش تعدادمبتلايان به دليل ارتقاي تشخیص است نه میزان شیوع.

وی با بیان این که در واقع با افزایش جمعیت نسبت به 30 سال اخیروتغييرات جدي درنوع تغذيه وزندگي افراد، ابتلا به انواع سرطان هم افزایش یافته اظهار کرد: بیشترین زمان ابتلا به سرطان کولورکتال یا همان سرطان روده بزرگ در سنین بالاتر بود حال آن که متأسفانه امروزه در جوان ترها هم اين نوع سرطان دیده می شود.

جراح عمومی با اشاره به این که ثابت شده افرادی که سابقه فامیلی دارند بيشتردر معرض ابتلا به این نوع سرطان قرار دارند افزود: همچنین عوامل محیطی و رژیم غذایی هم در ابتلا به این بیماری موثرند.

وی ضمن بیان این که سرطان روده بزرگ گاهی اوقات اصلأ علامتی ندارد بیان کرد: در واقع علائم عادتی مهم است که بیشتر خودش را با خونریزی،درد،دفع بلغم،کاهش وزن و بی حالی نشان می دهد.

وی در پاسخ به این که آیا جنسیت در ابتلا به این نوع سرطان دخالت دارد گفت: تفاوت چندانی ندارد یعنی میان هر دو جنس میزان ابتلا یکسان است اما درصد کمی در مردان بيشتر است.

دكترسیفی با بیان این که آنچه برای تشخیص این بیماری مهم مي باشد پروتوکل درمانی است به خبرنگار شفا آنلاین گفت: خوشبختانه امروزه درمان این نوع سرطان ها با تشخیص به موقع از کیفیت بسیار بالا برخوردارشده و تقریبأ موفقیت آمیز است.

وی خاطرنشان کرد: در مملکت ما باید یک برنامه ریزی خوب و ارزان قیمت اعمال شود و آن ایجاد غربالگری به این منظور است تا بيماران درمراحل نخست بيماري شناسايي ودرمان شوند.

وی افزود: برای نمونه در کشور ژاپن برای سرطان معده برنامه ریزی خاصي شده به گونه ای که بیماری در مرحله ابتدایی شناسایی و درمان می شود.

عضو جامعه جراحان کشور توصیه کرد: انجام غربالگری بعد از 50 سالگی به ویژه در افرادی که سوابق فامیلی ابتلا به سرطان را دارند برای جلوگیری از پیشرفت بیماری بسیار لازم و حائز اهمیت است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: