کد خبر: ۲۱۶۹۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 15
طبابت حرفه‌ای است که محور آن جان انسان‌ها ست وسلامت گوهری است که جامعه پزشکی به مردم تقدیم می‌کند.این مهم نیازمند همراهی همه پزشکان و وجود عزم بر حفظ صیانت صنفی در برابر هجمه ها به سلامت مردم و شرافت صنفی است
شفاآنلاین>سلامت> طبابت حرفه‌ای است که محور آن جان انسان‌ها ست وسلامت گوهری است که جامعه پزشکی به مردم تقدیم می‌کند.این مهم  نیازمند همراهی همه پزشکان و وجود عزم بر حفظ صیانت صنفی در برابر هجمه ها به سلامت مردم و شرافت  صنفی است.

الان کجا هستیم؟

در حالیکه رسانه‌های زرد و گروه‌هایی که در حال ورود خطرناک به عرصه طبابت و بالین بیماربدون آموزش و مجوزهای لازم هستند، شمشیر را از رو برای آسیب زدن و ملکوک کردن رابطه بیمار پزشک بسته‌اند ،تعدادی از پزشکان در تخصص‌های مختلف، خود را تا خرخره در اختلافات بین رشته‌ای و کوبیدن حریف! -در هیات گلادیاتورها که جز به نابودی طرف مقابل رضایت نمی‌دهند- غرق کرده‌اند.

رنگ مسائل مادی در موضوع‌های این اختلافات در جاهای مختلف: زنان-رادیولوژی، هماتوانکولوژیست-رادیوانکولوژیست، تخصص‌ها-فوق تخصص‌ها(Specialties)، تخصص یک رشته با فوق تخصص رشته‌ی دیگر و...چنان پررنگ و واضح است که صحبت از خدمت به مردم، اندیکاسیون علمی، رفرنس فلان و کوریکولوم بهمان و... از هر طرف برای اثبات درستی مطلق نظر خو‌د با هیچ چسبی به آن نمی‌چسبد.

هیچ راهی نیز به جز برگشت به عقلانیت برای حل این اختلافات وجود ندارد.

تعدادی از پزشکان نیز در برابر همه انتقادات به جامعه پزشکی به جای بررسی در هر مورد  و اصلاح مسائل مورد اشکال واقعی و روشنگری در موارد اتهامات نادرست، یک تنه و بدون فکر ،به خیال حمایت از صنف پزشکی همه آنها را به طور مطلق رد نموده و هیچ نقدی را بر نمی‌تابند.

دفاع از حمیت صنفی کورکورانه نیست.
همین تندروها در نهایت با شکل دفاع بی‌اساس خود هدیه‌هایی عالی برای شومن‌های زرد هدیه می‌فرستند  تا در فضای مبهم و مه‌آلود مخلوط شدن سره‌ها و ناسره‌ها بزرگترین آسیب را به اعتماد بین بیمار و پزشک در سطح کلان وارد کنند.

این تندروها و گلادیاتورها و آن شومن‌ها حتی اگر در ظاهر دشمنان خونی هم باشند در عمل و از نظر استراتژیک چون همقطارانی فداکار کنار  هم هستند.

شنیدن و خواندن توصیه‌ها و مطالبی در مورد «اتحاد صنفی» و «خدمت به بیماران» از طرف این گلادیاتورها و تندروها بیشتر شبیه یک شوخی مبتذل و شرم آور است.

این اقدامات آنان فقط اعتمادسازی دوباره نسبت به بیماران را برای اکثریت پزشکان(physicians)، که بدون سر و صدا به امر درمان مردم مشغول هستند، روز بروز سخت‌تر می‌کند.

جامعه پزشکی اگر میلی به صیانت از صنف خود و درمان صحیح بیماران دارد باید قبل از هرکاری تکلیف خود را با این تندروها و گلادیاتورهای در جمع خود روشن کند.دکتر بابک خطی/ متخصص اطفال
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: