کد خبر: ۲۱۶۹۰۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 14
شب گذشته پس از سپری شدن یک ساعت از مراجعه مادر این نوزاد به بیمارستان، کلیه‌ی عملیات پزشکی بر روی وی صورت گرفته و با سزارین از شکم مادر خارج شد که متاسفانه به دلیل داشتن "مکونیوم غلیظ" مرده به دنیا آمد
شفاآنلاین>سلامت>رئیس بیمارستان شهید قلی پور بوکان گفت: "مکونیوم غلیظ" عامل مرگ نوزاد در بخش زایمان این بیمارستان بود.

به گزارش شفاآنلاین، صلاح الدین قادر زاده رئیس بیمارستان شهید قلی پور بوکان  از ارومیه ؛ با اعلام خبر فوت یک نوزاد در هنگام زایمان در این بیمارستان، اظهار داشت: شب گذشته پس از سپری شدن یک ساعت از مراجعه مادر این نوزاد به بیمارستان، کلیه‌ی عملیات پزشکی بر روی وی صورت گرفته و با سزارین از شکم مادر خارج شد که متاسفانه به دلیل داشتن "مکونیوم غلیظ" مرده به دنیا آمد.

وی با بیان اینکه بیمارستان بوکان از لحاظ شاخص مرگ نوزاد، در سطح کشوری و استان، وضعیت مطلوبی دارد، یادآور شد: در مرگ این نوزاد هیچ گونه قصوری از طرف کادر پزشکی صورت نگرفته و از لحاظ علمی نوزادان متولد شده دارای مکونیوم غلیظ، زنده نمی‌مانند.

این دومین مورد فوت نوزاد در بیمارستان بوکان در چهار ماه گذشته است؛ تیرماه امسال نیز یک نوزاد بعد از به دنیا آمدن در بیمارستان درگذشت.

چند روز پس از زایمان، نوزاد اولین مدفوع<Feces> خود را دفع می‌کند که "مکونیوم " نام دارد. این ماده‌ی چسبنده و قیرگونه به رنگ سبز - سیاه و شامل زواید روده‌های جنین در دوران بارداری است.

گاهی نوزاد پیش یا هنگام زایمان نیز مکونیوم را دفع می‌کند. اگر کیسه‌ی آب مادر پاره شود و مکونیوم در آن دیده شود، مراقب پزشکی درباره‌ی وضعیت سلامت نوزاد نگران<Worried> خواهد شد. شاید مکونیوم اندکی پس از زایمان دفع شود، حتی اگر نوزاد هنوز تغذیه نشده باشد. البته در اکثر موارد دفع مکونیوم پس از شیر دهی پستانی رخ خواهد داد. کلستروم یا آغوز سرشار از مواد مغذی است و تاثیر ملین دارد و به نوزاد برای دفع چند مدفوع چسبنده‌ی کمک می‌کند.

سال ۱۳۵۷ مرگ نوزادان به ازای هر ۱ هزار تولد ۱۴۵ نوزاد بود که با افزایش شاخص‌های بهداشتی، هم اکنون به ۹.۵ نوزاد در هر ۱ هزار تولد زنده رسیده است و طبق برنامه در سال ۲۰۳۰ بایستی این رقم به هفت نوزاد برسد.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: