کد خبر: ۲۱۶۸۳۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 14
پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که اضافه‌وزن و چاقی حدود ۴ درصد از کل سرطان‌ها را در سراسر جهان طی سال ۲۰۱۲ میلادی به خود اختصاص داده و این میزان در دهه‌های آینده افزایش خواهد داشت.
  شفا آنلاین>سلامت>محققان آمریکایی در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند که چاقی و اضافه‌وزن احتمالاً به جهت ایجاد تغییرات سطح هورمونی بدن باعث افزایش خطر بروز انواع سرطان‌ها می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین:پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که اضافه‌وزن<Overweight> و چاقی حدود ۴ درصد از کل سرطان‌ها را در سراسر جهان طی  سال ۲۰۱۲ میلادی به خود اختصاص داده و این میزان در دهه‌های آینده افزایش خواهد داشت

    چاقی سطح هورمون محلول در چربی را تغییر می‌دهد و می‌تواند توضیحی برای ایجاد سرطان‌های پستان پس از دوره یائسگی باشد. علاوه بر این، چاقی باعث افزایش فاکتورهای انسولین، گلوکز و انسولین می‌شود که خود خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

قابل‌توجه است که در این مطالعات مشخص‌شده که نرخ اضافه‌وزن بیش‌ازحد، از دهه ۱۹۷۰ میلادی افزایش پیداکرده و به گفته محققان این بالا رفتن نرخ اضافه‌وزن تا سال ۲۰۱۶ میلادی، حدود ۴۰ درصد در بزرگ‌سالان (۲ میلیارد) و ۱۸ درصد در کودکان و نوجوانان از ۵ تا ۱۹ ساله (۳۴۰میلیون) بوده است.

بیشترین نرخ افزایش اضافه‌وزن و چاقی در کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط ​​دیده می‌شود. پژوهشگران خاطرنشان کردند که احتمالاً سبک و روش زندگی غربی که شامل استفاده از غذاهای چرب، شیرینی زیاد و داشتن فعالیت‌های بدنی کم می‌شود، عامل اصلی این عارضه است.

دکتر میشل روسلین (Mitchell Roslin) رئیس بخش جراحی چاقی در بیمارستان لنکوس هیل (Lenox Hill) در شهر نیویورک ایالات‌متحده امریکا در این رابطه گفت: «در حال حاضر چاقی به‌عنوان عامل اصلی مرگ‌ومیر ناشی از سرطان شناخته‌شده و از سیگار کشیدن که عامل اصلی سرطان بوده پیشی گرفته است. درواقع ارتباط بین چاقی و سرطان بسیار واضح است.»

این تحقیقات نشان داده که در سال ۲۰۱۲ میلادی حدود ۴ میلیون نفر جان خود را براثر اضافه‌وزن و چاقی ازدست‌داده‌اند.

هیونا سونگ (Hyuna Sung) و همکارانش در انجمن سرطان آمریکا (American Cancer Society) معتقدند که شیوع سبک زندگی غربی باعث افزایش بیش‌ازحد چاقی و اضافه‌وزن و درنتیجه افزایش میزان سرطان‌ها شده است.

داده‌های جهانی سال ۲۰۱۲ میلادی نشان می‌دهد که میزان افزایش چاقی و اضافه‌وزن تقریباً ۴ درصد سرطان‌ها را در سطح جهانی در برگرفته است که این میزان افزایش در کشورهای فقیر کمتر از یک درصد و در کشورهای غربی ثروتمند و در کشورهای خاورمیانه و آفریقای شمالی تا ۸ درصد را دربرمی گیرد.

اضافه‌وزن و چاقی موجب افزایش خطر بروز برخی از سرطان‌ها همچون سرطان پستان، روده بزرگ، مری، کیسه صفرا، کلیه، کبد، تخمدان، پانکراس، معده، تیروئید، مننژیوما و مولتیپل میلوما می‌شود. برخی از محققان نیز افزایش وزن را عامل سرطان پیشرفته پروستات و سرطان‌های دهان، حلق و حنجره می‌دادند.

به اعتقاد دکتر روسلین چاقی اثرات هورمونی داشته و وجود آن باعث تقویت احتمال ایجاد سرطان می‌شود. او در این رابطه می‌گوید: «چاقی سطح هورمون محلول در چربی را تغییر می‌دهد و می‌تواند توضیحی برای ایجاد سرطان‌های پستان پس از دوره یائسگی باشد. علاوه بر این، چاقی باعث افزایش فاکتورهای انسولین، گلوکز و انسولین می‌شود که خود خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.»

دکتر روسلین در ادامه توضیحاتش گفت: «چاقی محیط مناسبی را برای به وجود آمدن سلول‌های سرطانی ایجاد می‌کند؛ بنابراین علاوه برافزایش شیوع سرطان‌های خاص، چاقی باعث می‌شود سلول‌های سرطانی سریع‌تر رشد کنند و کمتر درمان شوند.»

سونگ و تیم تحقیقاتی‌اش خواستار تمهیداتی برای کنترل و جلوگیری از گسترش چاقی مانند ممنوعیت چربی‌های ترانس، پرداخت مالیات بر نوشیدنی‌های شیرین و نوشابه‌های گازدار و ایجاد محیطی مناسب برای دوچرخه‌سواری، ورزش‌های دست جمعی در پارک‌ها و ورزشگاه‌ها و غیره شدند. consumer.healthday
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: