کد خبر: ۲۱۶۷۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 12
اوضاع بازار مسکن این روزها خوب نیست. افزایش قیمت هر متر مربع مسکن از یک طرف و کاهش قدرت خرید مردم از طرف دیگر، موجب افت معاملات بخصوص در شهرهای بزرگ شده است
شفاآنلاین>سلامت> اوضاع بازار مسکن این روزها خوب نیست. افزایش قیمت هر متر مربع مسکن از یک طرف و کاهش قدرت خرید مردم از طرف دیگر، موجب افت معاملات بخصوص در شهرهای بزرگ شده است.

به گزارش شفاآنلاین، در کنار این عوامل مبلغ اندک وام مسکن، تأثیر‌گذاری این مساعدت مالی روی قیمت نهایی مسکن را بشدت کاهش داده است؛ به‌گونه‌ای که این وام عملاً نمی‌تواند تقاضای خرید در شهرهای بزرگ را پوشش دهد.

همچنین کاهش ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی «سفته بازی» در بازار (Market)مسکن را افزایش داده است و همه این عوامل موجب شده قیمت مسکن با وجود تقاضای بالا، همچنان رکورد بشکند.

تازه‌ترین گزارش‌ها از وضعیت مسکن حاکی است که متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در کلانشهری مانند تهران 91.5 درصد افزایش داشته است. همچنین تعداد معاملات انجام شده در آبان ماه امسال ۶۹۰۰ فقره بود که نسبت به آبان ماه سال گذشته کاهش ۵۳.۶ درصدی و نسبت به ماه گذشته نیز کاهش ۲۶.۷ درصدی را نشان می‌دهد.

مهدی سلطان محمدی کارشناس اقتصادی درباره دلایل افزایش قیمت مسکن با وجود رکود معاملات و همچنین تأثیر‌گذاری وام جدید مسکن در بازار می‌گوید: «ایران در وضعیت خاصی قرار گرفته که تا پیش از این کمتر مسبوق به سابقه بوده است.»

به گفته این کارشناس اقتصادی «معمولاً در دوره‌های رونق اقتصادی افزایش قیمت‌ها، افزایش حجم معاملات و افزایش ساخت و ساز و سرمایه‌گذاری در بخش مسکن به‌صورت توأم با هم اتفاق می‌افتاد. یعنی بالا رفتن قیمت‌ها(Prices) موجب می‌شد تا حجم معاملات افزایش پیدا کند، عرضه موجود جذب و جذابیت برای سرمایه گذاری‌های جدید ایجاد شود. ولی این بار با یک وضعیت خاصی مواجه شدیم؛ به طوری که در کنارافزایش شدید قیمت‌ها، حجم معاملات افزایش قابل توجهی پیدا نکرد و میزان ساخت و سازها هم خیلی محدود بود.»/ ایران عصر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: