کد خبر: ۲۱۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۵ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014May 07
شفا آنلاین-سازمان بهداشت جهانی دیروز در جلسه‌ای اضطراری به این نتیجه رسیده که انتشار ویروس فلج اطفال در‌ سال ۲۰۱۴ به وضعیتی غیرعادی تبدیل شده است و وضع اضطراری را برای سلامت جهانی اعلام کرد.
به گزارش شفا آنلاین،این ویروس در حال حاضر در کشورهای افغانستان، کامرون، گینه استوایی، اتیوپی، نیجریه، پاکستان، سومالی و سوریه شیوع پیدا کرده است. این سازمان در نشست خود به این نتیجه رسیده که اگر اقدام هماهنگ بین‌المللی انجام نشود، ریشه‌کنی این ویروس به خطر می‌افتد درحالی‌که این بیماری با استفاده از واکسن یکی از قابل پیشگیری‌ترین بیماری‌های عفونی دنیاست. بر اساس بیانیه سازمان بهداشت جهانی، اگر اقدام مناسبی انجام نشود، سلامت عمومی در کشورهای دیگر هم به خطر می‌افتد. در این بیانیه آمده است: «در پایان‌ سال ۲۰۱۳ ۶۰درصد موارد فلج اطفال ناشی از انتشار بین‎‌المللی ویروس مهاجم فلج اطفال (wild poliovirus) بود و شواهد روزافزونی وجود داشت که مسافران بزرگسال در شیوع آن نقش داشتند. اما این ویروس مهاجم، در فصل کم‌انتقال ۲۰۱۴، تابه‌حال از ۳کشور به
 ۱۰ کشور سرایت کرده است: در مرکز آسیا (از افغانستان به پاکستان)، در خاورمیانه (از سوریه به عراق) و در مرکز آفریقا (از کامرون به گینه استوایی)». سازمان بهداشت جهانی در بیانیه خود هشدار داده کشورهای زیادی هستند که آلوده به ویروس نیستند اما جنگ و ناامنی و بی‌ثباتی به برنامه واکسیناسیون عمومی آنها به‌شدت لطمه زده و در مقابله با ویروس مهاجم با دشواری بسیاری روبه‌رو هستند. از بین این ۱۰ کشور، ۳کشور هم آلوده به ویروس هستند و هم ویروس را به کشورهای دیگر گسترش می‌دهند: پاکستان، کامرون و سوریه. سازمان بهداشت جهانی از این ۱۰ کشور خواسته اعلام وضع اضطراری کنند و تمام ساکنانشان (و افراد خارجی که بیش از ۴هفته در این کشورها زندگی کرده‌اند) پیش از سفر خارجی واکسن فلج دریافت کنند. این وضع باید تا ۶ماه پس از شناسایی آخرین مورد سرایت از این کشورها به کشورهای دیگر برقرار بماند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: