کد خبر: ۲۱۶۴۹۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۳ - ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 09
در اوایل دوران بارداری افزایش هورمون پروژسترون می‌تواند دلیل خستگی در این دوران باشد. این تغییرات می‌تواند حتی تنفس شما را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به خروپف شده و کیفیت خوابتان را مختل کند
شفاآنلاین>سلامت>رشد کند جنین در دوران بارداری می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد که یکی از آنها خستگی زیاد در بارداری است.

به گزارش شفاآنلاین، احساس خستگی در این دوران ناشایع نیست به ویژه در سه ماهه اول و سوم بارداری. این هشدار بدن شما و البته جنین برای این است که کمی آهسته‌تر فعالیت کنید. هرچند اگر خستگی غلبه کرد ممکن است پای مسائل دیگری وسط باشد. در اینجا به برخی از دلایل خستگی اشاره می‌کنیم.

کمبود مواد مغذی در بدن

براساس تحقیقات مختلف خستگی<Fatigue> بیش از حد می‌تواند مربوط به کمبود آهن در بدن باشد که منجر به آنمی یا کم خونی می‌شود. ویتامین B12 یکی دیگر از کمبودهای تغذیه ای است که ممکن است منجر به خستگی شود به ویژه اگر شما گیاهخوار باشید. دیگر کمبودها شامل کمبود ید، منیزیوم، روی و ویتامین D است.

هورمونها مقصر خستگی در بارداری

در اوایل دوران بارداری افزایش هورمون پروژسترون می‌تواند دلیل خستگی در این دوران باشد. این تغییرات می‌تواند حتی تنفس شما را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به خروپف شده و کیفیت خوابتان را مختل کند.

خستگی دوران بارداری و تکرر ادرار

در طول دوران بارداری کلیه ها ادرار<Urine> زیادی تولید می‌کنند. به یاد داشته باشید شما در حال مدیریت خود و جنینتان با هم هستید. علاوه بر این همینطور که بارداری پیش می‌رود و جنین رشد می‌کند فشار بر مثانه نیز زیاد می‌شود و حجم آن بالطبع کاهش پیدا می‌کند. این موضوع باعث افزایش نیاز به دستشویی حتی شبها که شما نیاز به خواب دارید می‌شود. همین موضوع ساده می‌تواند خستگی بارداری زیادی در شما ایجاد کند.

مشکلات گوارشی بارداری

بارداری می‌تواند مغز دوم شما یعنی روده را هم تحت تاثیر قرار دهد و موجب تهوع، استفراغ، یبوست، نفخ، ریفلاکس و حرکات غیرطبیعی روده میشود. اگر روده شما آن طور که باید کار نمیکند تبدیل شدن مواد غذایی به انرژی نیز سخت خواهد بود و نبود انرژی کافی میتواند خستگی زیادی به همراه داشته باشد.

درد و ناراحتی عامل خستگی در بارداری

همان طور که بدنتان در بارداری تغییر می‌کند تا جنین بتواند رشد کافی داشته باشد، درد و ناراحتی ممکن است ایجاد شود. از جمله این دردها می‌توان به درد پشت و گردن، سردرد، گرفتگی عضلات پا و درد سمفیزیک گوش اشاره کرد.

به علاوه در سه ماهه سوم بارداری احتمالا شما بیشتر متوجه حرکات جنینتان می‌شوید چون فضای کمتری برای تحرک جنین وجود دارد. تمام این عناصر می‌تواند خواب خوش را از چشمان شما بگیرند. خستگی خود باعث بروز دردهای جانبی از جمله درد پهلو در بارداری می‌شود که باید با تغییر موقعیت سعی در کاهش آن داشته باشید.

احساسات گوناگون و خستگی

بیایید صادق باشیم، داشتن یک کودک می‌تواند یکی از بزرگترین تغییرات زندگی شما باشد چه اولین فرزندتان باشد و چه سومی. این تغییرات می‌تواند بدن شما، خانه شما، روابط شما، کار و سبک زندگیتان را تغییر داده و باعث تغییر هویتتان شود. این فرایندی است که می‌تواند شبها شما را بیدار نگه دارد. معمولا در دوران بارداری احساس اضطراب یا نگرانی وجود دارد اما اگر این احساسات جدیتر و شدیدتر شد، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

نکات مهم در رفع خستگی دوران بارداری

- اگر خسته هستید اصلا برای زودتر رفتن به رختخواب خودتان را معذب نکنید و حتما در طول روز یک چرت بزنید.
- به نوشیدنی‌هایی که می‌خورید توجه کنید. قبل از به خواب رفتن از مصرف مایعاتی که نیاز شما را به خواب از بین می‌برند، خودداری کنید.
- تمیز بخورید از خوردن قند و چربی‌های بد پرهیز کنید و بر محصولات تازه و پروتئین تمرکز کنید و از مواد غذایی استفاده کنید که انرژی لازم را به شما می‌رساند.
- تحرک داشته باشید. درست است که در حال خستگی آخرین چیزی که به آن میتوان فکر کرد ورزش است اما یک ورزش سبک مانند شنا یا 30 دقیقه پیاده روی میتواند انرژی فوق العاده ای به شما تزریق کند.نی نی سایت

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: