گام اول اصلاح قیمت خودروها در سه محصولی که مشتری زیادی ندارند، آغاز شد. اصلاح قیمتها به مشتریان ثابت کرد که قیمت فعلی کارخانهها ادامه دار نخواهد بود و دیگر متقاضیان خرید خودرو نباید قیمتهای گذشته را دنبال کنند
شفاآنلاین>سلامت> گام اول اصلاح قیمت خودروها در سه محصولی که مشتری زیادی ندارند، آغاز شد. اصلاح قیمتها به مشتریان ثابت کرد که قیمت فعلی کارخانهها ادامه دار نخواهد بود و دیگر متقاضیان خرید خودرو نباید قیمتهای گذشته را دنبال کنند.
به گزارش شفاآنلاین، آنگونه که روزنامه ایران اطلاع یافته بود قیمت خودروها بین 5 تا 10 درصد کمتر از حاشیه بازار خواهد شد. لذا خودروها بر اساس وابستگیای که به واردات دارند درصد افزایش قیمت شان متغیر خواهد بود.
قیمتگذاری که برای خودروهای تندر پیکاپ، وانت آریسان و پارس اتومات اتفاق افتاده نشان میدهد که خودروسازان دیگر توان تولید با قیمتهای گذشته را ندارند و بایستی اصلاح قیمت در تمام خودروها رخ دهد. در جدول پیش رو قیمت خودروهای اصلاح شده از سوی خودروساز و قیمت بازار آمده است.
محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان درباره قیمت خودروهای داخلی گفت: از اینکه سیاستگذاران در اعلام قیمتها تعلل میکنند ما هم گلایه داریم و نمیدانیم چرا با صنعت خودرو اینگونه رفتار میشود. وی افزود: سیاستگذاران افزایش قیمت(Price) خودرو را تأیید کردند و میدانند قیمتهای گذشته با دلار 3800 تومانی بوده است حال چرا با تحلیلهای صورت گرفته و جلساتی که برگزار شده است قیمتهای جدید اعلام نمیشود.
رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خاطرنشان کرد: فروش خودرو در حاشیه بازار رخداد جدیدی در صنعت خودرو نیست و دهه 70 هم چنین اتفاقی افتاد و همه از آزادسازی قیمت خودرو راضی بودند. حال چرا در این مقطع برخیها نسبت به آزادسازی نرخها که میتواند باعث کاهش قیمت خودرو در بازار شود، مخالفت میکنند.
وی اذعان داشت: قیمتهایی که روز گذشته اصلاح شد هیچ تبعات منفی در بازار نداشت اما میتوان اطمینان داد که در آیندهای نزدیک قیمتها در بازار کاهش پیدا میکند.
نجفی منش گفت: امیدوارم دولتمردان تردیدها را کنار بگذارند و قیمتهای اصلاح شده را اعلام کنند. ادامه شرایط فعلی به ضرر صنعت خودرو، مردم و سوددهی دلالان است. وی تأکید کرد: قیمت 5 درصد پایینتر از نرخ بازار باعث خواهد شد که صنعت خودرو ادامه حیات بدهد و از زیان بیش از 6 هزار میلیارد تومان فاصله بگیرد. هر روزی که سیاستگذاران در اعلام قیمتهای جدید تأخیر کنند به ضرر صنعت خودرو عمل میکنند.
قیمت خودرو در بازار (Market)کاهش پیدا می کند
سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو هم از موافقان آزادسازی قیمت خودرو است. وی میگوید: اگر قیمت کارخانهای اصلاح نشود قیمتها در بازار افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد و دلالان تقویت میشوند. وی افزود: شاید در روزهای اول آزادسازی قیمتها تا حدودی قیمت خودرو در بازار گران شود اما این امر دائمی نخواهد بود و به مرور زمان به سمت کاهش قیمت حرکت خواهیم کرد.
خودروسازان تمهیداتی بیندیشند که خودرو به خریداران واقعی برسد
شهابالدین بیمقدار، رئیس فراکسیون حمایت از صنعت قطعهسازی هم به مهر گفته است: جلسهای میان خودروسازان و قطعهسازان با رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شده و بر این اساس با توجه به اینکه خودروسازان بر این باورند که سود آنها بابت تغییرات قیمت خودرو در بازار صفر است و از تغییرات قیمتی حاشیه بازار، سودی نمیبرند، تصمیم بر این گرفته شد که برای خودروهایی که تحت قیمتگذاری شورای رقابت به شمار نمیروند، خودروسازان بر اساس سنجه بازار اقدام کرده و نرخ را تعیین کنند؛ بر این اساس تغییرات قیمت ۴ محصول ایرانخودرو نیز در این جهت انجام شده است.
وی افزود: بر اساس تصمیماتی که در این جلسه لحاظ شد، قرار بر این است که در مورد خودروهای کمتر از ۴۵ میلیون تومان نیز، کارگروه تنظیم بازار با همکاری سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، به یک تصمیم مشترک برسند و قیمت این خودروها را به صورت رسمی تغییر دهند. البته پیشنهادات مطرح شده در آن جلسه این بود که خودروسازان تمهیداتی بیندیشند که خودرو به خریداران واقعی اختصاص یافته و پول آن به صورت اقساطی از مردم دریافت شود؛ اگر این اتفاق رخ دهد، دست دلالان قطع خواهد شد.
مجوز افزایش قیمت خودرو تا 5 درصد کمتر از حاشیه بازار داده شد
در این میان یک مقام مسئول در صنعت خودروسازی به تسنیم گفته است: خودروسازان مجوز افزایش قیمت خودرو تا 5 درصد کمتر از حاشیه بازار را دریافت کردهاند و فعلاً این موضوع را در تعداد اندکی از محصولات خود اعمال کردهاند. البته رقم 5 درصد کمتر از حاشیه بازار حداقلی است و ممکن است در برخی محصولات این درصد قیمتها بیشتر از 5 درصد حاشیه بازار هم برسد.ایران