کد خبر: ۲۱۶۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۲ - ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 13
یکی از پدیده‌های جذاب عالم ستاره شناسی بارش‌های شهابی است، آذر ماه هر سال میزبان بارش شهابی دو پیکری (جوزایی) که عامل ایجاد کننده این بارش است
شفاآنلاین> اجتماعی> مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه روز جمعه ۲۳ آذر، بارش شهابی به اوج رسیده و بهترین زمان مشاهده شهاب‌هاست.

به گزارش شفاآنلاین: مسعود عتیقی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران از بارش شهابی روز جمعه خبر داد و گفت: یکی از پدیده‌های جذاب عالم ستاره شناسی بارش‌های شهابی است، آذر ماه هر سال میزبان بارش شهابی دو پیکری (جوزایی) که عامل ایجاد کننده این بارش قدری عجیب است چرا که معمولا بارش‌های شهابی ذرات به جا مانده از ستاره‌های دنباله‌دار هستند و منشأ هر بارش شهابی بر این اساس یک دنباله‌دار شاخص است اما در بارش شهابی دو پیکری عامل بارش برای مدت‌های طولانی ناشناخته بود تا اینکه در سال 2003 میلادی سازمان فضایی آمریکا ناسا، فیتون3200 را شناسایی کرد و این سیارک نزدیک زمین را به عنوان عامل اصلی بارش مذکور معرفی نمود.

وی ادامه داد: لازم به ذکر است سیارک مورد اشاره در اواخر آذر ماه سال گذشته به کمترین فاصله خود با خورشید رسید که نزدیکترین فاصله این سیارک تا 75 سال آینده ( 2093 میلادی) خواهد بود.

آسمانی نیمه ابری همراه با بارش شهاب سنگ برا ی آسمان جمعه

عتیقی افزود: بارش 2 پیکری امسال در ساعت 15 و 30 دقیقه روز جمعه 23 آذر ماه به اوج خواهد رسید که با توجه به وضعیت روز 2 بامداد جمعه و بامداد پنجشنبه بهترین زمان مشاهده شهاب‌های این بارش خواهد بود.

 مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران اظهار کرد: ZHR این بارش که همان میزان بارش ساعتی سمت‌الرأسی می‌باشد 50 شهاب در ساعت است، بدیهی است با دور شدن از آلودگی‌های نوری و آلودگی‌های هوایی شهرهای بزرگ و رسیدن به مناطق کوهستانی به ویژه در روستاها و شهرستان‌ها موقعیت خوبی برای مشاهده شهاب‌های این بارش است که نور ماه در ساعات اولیه شب قدری مزاحم خواهد بود، اما از 2 بامداد به بعد با توجه به طلوع کامل صورت فلکی دو پیکری که کانون بارش در آن قرار دارد شرایط به مراتب مناسب‌تری برای رصد ایجاد خواهد کرد.

وی بیان کرد: کانون بارش شهابی 2 پیکری در نزدیکی ستاره کاستور که از ستارگان مشهور این صورت فلکی است، قرار دارد. کافی است با مشاهده شهاب‌ها اثر باقی مانده آنها را در خلاف جهت حرکت ادامه دهیم تا به کانون بارشی برسیم.
میکرومترهایی که شهاب سنگ نام دارند

عتیقی افزود: شهاب‌ها ذرات میلی‌متری و میکرومتری بسیار ریزی هستند که در برخورد با جو زمین‌ اتم‌های آنها برانگیخته شده و در فاصله 80 تا 150 کیلومتری از سطح زمین درخشش خود را در آسمان نمایان می‌کنند.

 مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با اشاره به این موضوع که برای مشاهده شهاب‌ها هیچ گونه ابزار رصدی نیاز نیست، تشریح کرد: کافی است با چشم غیرمسلح و با همراه داشتن لباس‌های گرم و مناسب فصل ترجیحا به صورت گروهی در مناطق عاری از گرد و غبار و آلودگی‌های نوری شهاب‌ها را جستجو کنید.

آسمانی نیمه ابری همراه با بارش شهاب سنگ برا ی آسمان جمعه

وی ادامه داد: برای عکاسی از اثر شهاب‌ها ترجیحا سعی کنید در تلفیق با بناهای تاریخی و عوارض طبیعی رصدگاه باشد چرا که جلوه خوبی به عکس‌های نجومی می‌دهد.

عتیقی تشریح کرد: تهیه گزارش از یک بارش با بیان نام رصد گران ذکر مختصات جغرافیایی رصدزا، ثبت تعداد شهاب‌های رصد شده توسط گروه، میزان جابجایی هر شهاب بر حسب درجه در آسمان، قدر یا همان روشنایی ظاهری شهاب‌ها که در مقایسه با ستارگان مشهور نزدیک آن انجام می‌شود، ترسیم دست آزاد (اسکیز) از شهاب‌ها و شرایط آسمان، صورت‌های فلکی که شهاب‌ها در زمینه آنها در آسمان جابجا می‌شوند و مواردی از این قبیل می‌توانند یک گزارش رصدی را کامل نمایند.

 مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران یادآوری کرد: توجه داشته باشید رصد و مشاهده این پدیده برای انسان‌ها و چشم رصدگران هیچ گونه خطر و عارضه‌ای همراه نخواهد داشت. yjc


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: