کد خبر: ۲۱۶۴۳۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 09
این کیت تشخیصی در قالب نانوحسگر فلورسانسی زیستی برای تشخیص زود هنگام سرطان پروستات در بیماران ساخته شده است
شفاآنلاین>سلامت> کیت نانو حسگر تشخیص سرطان پروستات در قالب یک طرح تحقیقاتی و علمی توسط محقق زیست شناسی دانشگاه مراغه طراحی و ساخته شد.

به گزارش شفاآنلاین، طراح و مخترع کیت تشخیص سرطان(Cancer) پروستات گفت: این طرح پژوهشی در طول 2 سال تحقیق، مطالعه و پژوهش ساخته شده است.

فرخ کریمی افزود: این کیت تشخیصی در قالب نانوحسگر فلورسانسی زیستی برای تشخیص زود هنگام سرطان پروستات در بیماران ساخته شده است.

وی ادامه داد: در این حسگر، تشخیص بیماری براساس شیوه آپتامر «دی.ان.ای» حساس به «پی.اس.ای» بوده که قادر است در مدت 12 دقیقه، ابتلا به سرطان پروستات را براساس نمونه های خونی دریافتی از بیماران شناسایی کند.

کریمی با اشاره به دقت بالای این حسگر در تشخیص بیماری اضافه کرد: این حسگر تشخیصی تاکنون در آزمایشگاه های تشخیص طبی برروی بیماران (patients)با موفقیت آزمایش و صحت و دقت آن مورد تایید قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه این حسگر تشخیصی نمونه مشابه خارجی ندارد، گفت: این حسگر نسبت به سایر حسگرهای تشخیصی نمونه های خارجی از قیمت بسیار پایین تری برخوردار بوده و با تولید انبوه آن از خروج مقادیر قابل توجهی ارز از کشور جلوگیری خواهد شد.

وی افزود: برای طراحی و مراحل پژوهشی ساخت این حسگر تاکنون حدود 20 میلیون تومان هزینه شده و مراحل تجاری سازی و تولید انبوه آن نیز در شرکت دانش بنیان انجام خواهد شد.
این حسگر تشخیص طبی به شماره ثبتی 92997 در اداره کل شرکت ها و مالکیت صنعتی ایران، به عنوان اختراع به ثبت رسیده است.

دکتر فرخ کریمی استادیار دانشگاه مراغه در گروه آموزشی زیست شناسی سلولی مولکولی است.

شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: