کد خبر: ۲۱۶۳۱
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۶ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014May 06
شفا آنلاين-امروز(سه شنبه) دومین روز اجرای طرح تحول نظام سلامت است و مردم منتظرند تا آثار اجرای این طرح را در بیمارستان ها شاهد باشند.
به گزارش شفا آنلاين،به گفته مسوولان وزارت بهداشت، یکی از بندهای اجرای این طرح این است که برای رفاه حال بیماران و خانواده های آنان تمام داروها و تجهیزات پزشکی در بیمارستان ها ارایه شود تا مردم مجبور نباشند برای تهیه آنها به خارج بیمارستان مراجعه کنند.

هر چند برای همین یک قلم کوچک از طرح تحول نظام سلامت هنوز زود است که به بیمارستان های دولتی رفته و آنها را بررسی کنیم، اما شواهد نشان می دهد که تقریبا چند بیمارستان تهران از جمله امام خمینی(ره)، قلب تهران و مرکز طبی کودکان داروها و تجهیزات پزشکی را خود تهیه می کنند.

این را همراهان بیماران سرطانی مراجعه کننده به مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) گفتند.

به عنوان نمونه، پیرمرد مبتلا به سرطان در بخش انستیتو کانسر امام خمینی(ره) به خبرنگار ایرنا می گوید: 14 روز است در این بیمارستان بستری هستم و تاکنون تمام داروها و آزمایش های مورد نیاز در محل بیمارستان فراهم شده است.

این اظهارات را چند همراه دیگر بیماران سرطانی تایید کرده و ابراز امیدواری می کردند همانطوریکه این اقدامات انجام می شود، کاهش فرانشیز که قرار است آنها 10 درصد پرداختی داشته باشند نیز شامل حال آنها شود.

بیمارستان قلب تهران نیز استنت آن‍ژیوپلاستی را خود تهیه می کند و اینکه بعد از آن از بیمار چقدر دریافت کند، به بخش ترخیص این بیمارستان بستگی دارد اما همین قدر که همراه بیمار برای تهیه استنت به بانک خارج از بیمارستان برای واریز وجه به شرکت وارد کننده استنت مراجعه نمی کند، جای بسی شکر است.

البته منشی بخش آنژیو بیمارستان قلب تهران به خبرنگار ایرنا می گوید: تهیه استنت توسط بیمارستان از قبل هم بوده است و به تحول نظام سلامت ربطی ندارد.

تا چند ماه پیش هر استنت برای آنژیو پلاستی حدود سه میلیون تومان بود که به گفته یکی از بیماران که در یکی از بیمارستان های دولتی برای آنژیو بستری شده بود، بیمه فقط یک میلیون تومان به آنها پرداخت کرد و دو میلیون باقی مانده از جیب مبارک بیمار پرداخت شده بود.

 اما همین میزان (سه میلیون تومان) را نیز بیمار، قبل از آنژیوپلاستی به بانکی خارج از بیمارستان و به حساب شرکت خصوصی باید واریز می کرد تا آنژیو شود.

والدین سه کودک که پذیرش بستری گرفته بودند نیز به خبرنگار ایرنا اذعان داشتند که بیمارستان تا کنون از آنها چیزی نخواسته است.

اما یکی از والدین که دختر کوچولویش باید تحت عمل جراحی قلب قرار می گرفت، می گوید که بیمارستان ودیعه یک میلیون تومانی از آنها بابت بستری کودک دچار نارسایی قلبی گرفته است.

اینکه چرا بیمارستان دولتی از والدین کودک بیمار بابت بستری جهت جراحی قلب یک میلیون تومان ودیعه گرفته است را باید از مسوولان بیمارستان پرسید، اما پدر کودک بیمار که خود را «رضایی» معرفی کرد، می گوید: مسوول پذیرش به ما گفت که از دیروز - روز نخست اجرای طرح تحول نظام سلامت - ودیعه کاهش یافته و از یک میلیون و 500 هزار تومان به یک میلیون تومان رسیده است.

و اما در بیمارستان لبافی نژاد موضوع کمی فرق می کرد و یکی از همراهان بیمار پیوند کلیه را دیروز - 15 اردیبهشت - برای تهیه دارو به خارج از بیمارستان فرستادند.

آن همراه بیمار پیوندی هنگامی که از یکی از مسوولان بیمارستان دلیل این کار را پرسید ، آن مسوول جمله ای را بر زبان آورده که تحلیل محتوای آن این بود که حالا حالا ها تحول در بیمارستان ها رخ نمی دهد!

شاید ارزیابی وضعیت اجرای طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان ها در روزهای اول چندان منطقی نیست، اما به هرحال این خبر با سروصدای بلندی به مردم سراسر کشور اعلام شده و مردم نیز انتظار دارند درست از همان لحظه ورود به بیمارستان ها، آثار اجرای این طرح را مشاهده کنند.

اما مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معتقد است که نباید به این زودی انتظار داشت تا تمام بندهای اجرای این طرح، محقق شود بلکه به زمان نیاز است.

«سیداحمد تارا» می گوید: مردم باید در اجرای این طرح صبور باشند و البته صبوری به معنای توقع نداشتن نیست، بلکه باید حق پزشکی خود را از بیمارستان ها مطالبه کنند و از سیستم بهداشت و درمان، انتظار همه خدمات اعلام شده در طرح را داشته باشند.

وی ابراز امیدواری می کند، تا چند هفته آینده تمام بندهای طرح نظام سلامت در تمام بیمارستان های دولتی کشور اجرایی شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: