کد خبر: ۲۱۶۳۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 08
به مدد فضای مجازی در بسیاری از هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود اما هنگامی که پای خرید و فروش لوازم و تجهیزات پزشکی آن هم از نوع دست دوم به فضای مجازی باز می‌شود باید ترسید و احتیاط کرد چراکه خرید این نوع لوازم می‌تواند به قیمت جان انسان‌ها تمام می‌شود
شفاآنلاین>سلامت> این روزها به‌ لطف فضای مجازی و البته بعضی سایت‌ها و اپلیکیشن‌های خرید و فروش کالا می‌توان تنها با چند کلیک، کالای مورد نظر را پیدا  و حتی آن را در مقابل در خانه دریافت کرد. پیشرفت تکنولوژی و البته رونق کسب و کار به‌جایی رسیده که حتی بسیاری از سایت‌ها برای جلب رضایت مشتری به خرید و فروش کالاهای دست دوم هم می‌پردازند.

به گزارش شفاآنلاین، تا اینجا همه چیز خوب است و به مدد فضای مجازی در بسیاری از هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود اما هنگامی که پای خرید و فروش لوازم و تجهیزات پزشکی آن هم از نوع دست دوم به فضای مجازی باز می‌شود باید ترسید و احتیاط کرد چراکه خرید این نوع لوازم می‌تواند به قیمت جان انسان‌ها تمام می‌شود. ایمپلنت‌های ارتوپدی نمونه‌ای از تجهیزات پزشکی است که این روزها هدف سودجویان قرار گرفته و نوع دست دومش در برخی از سایت ها تبلیغ می‌شود.

رئیس انجمن جراحان ارتوپدی  در این باره می‌گوید: طبق دستور وزارت بهداشت، تمامی لوازم و ایمپلنت‌های ارتوپدی که از بدن بیمار خارج می‌شود، باید در بیمارستان امحا شود. اگر هم در موارد نادری این پیچ و پلاک‌ها به دست بیمار برسد قابل استفاده مجدد نخواهد بود. تاکنون نیز هیچ یک از جراحان این شاخه، پیچ و پلاکی را که معلوم نیست از کجا تهیه شده برای درمان بیمار استفاده نکرده است، بنابراین خرید و فروش ایمپلنت ارتوپدی دست دوم هیچ معنایی ندارد.

دکتر محمد رازی تأکید می‌کند: به فرض محال هم اگر بیمار خود پیچ و پلاک مورد نیاز را تهیه کند هیچ جراحی نمی‌پذیرد از آنها استفاده کند، رویه قانونی به این شکل است که جراح لوازم مورد نیاز را نسخه می‌کند و شرکت معتبر این لوازم را برای استفاده جراح مستقیماً به اتاق عمل ارسال می‌کند و به هیچ وجه به بیمار تحویل نمی‌دهد.

ایمپلنت‌های ارتوپدی دست دوم کیفیت ندارند
مدیر کل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت نیز با تأکید بر اینکه استفاده از لوازم ارتوپدی دست دوم تخلفی بزرگ و نقض صریح قانون است، می‌گوید: پیچ و پلاک‌هایی که در بدن بیمار کار گذاشته می‌شود در محیط شیمیایی بدن تحت تأثیر فعل و انفعالات شیمیایی قرار گرفته، کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهد به گونه‌ای که دیگر فرمول شیمیایی اولیه را ندارد. از این‌رو استفاده مجدد از آنها حتی برای خود بیمار هم خطرناک خواهد بود و می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.

دکتر علیرضا عسگری اضافه می‌کند: نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کرد این است که بخشنامه «فرآوری مجدد ایمن وسایل پزشکی» یا همان «ری یوز ابل» که چندی پیش اجازه استفاده مجدد از برخی لوازم و وسایل را به شرط رعایت نکات بهداشتی صادر کرد به هیچ وجه شامل ایمپلنت‌های ارتوپدی نمی‌شود و نباید اشتباه شود. بنابراین هرگونه تبلیغی که در زمینه خرید و فروش دست دوم این لوازم صورت بگیرد مردود است و این افراد مصداق واضح فریبکار و شیاد هستند و باید با آنها برخورد قانونی صورت گیرد.

رقابت ایمپلنت‌های ارتوپدی داخلی با برندهای جهانی
دکتر رضا مسائلی مشاور وزیر و مدیر کل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی نیز با رد استفاده از ایمپلنت ارتوپدی دست دوم در بیمارستان‌ها هشدار داد: متأسفانه در شرایط کنونی و جو روانی ایجاد شده براثر اعمال تحریم‌های ناعادلانه امریکا برخی از شیادان و کلاهبرداران با سوء‌استفاده از نگرانی مردم به منفعت اندوزی پرداخته‌اند. از این‌رو مردم باید هوشیار باشند و فریب نخورند چراکه هیچ پزشکی این لوازم را در بدن آنها یا بیمارشان قرار نخواهد داد.

دکتر مسائلی در ادامه تصریح می‌کند: خوشبختانه تا امروز قریب به 20 تولید‌کننده توانمند در کشور ایمپلنت‌های ارتوپدی را با کیفیتی بالا و در حد استاندارد‌های جهانی تولید می‌کنند. این ایمپلنت‌ها از نظر کیفیت با برندهای معتبر جهانی رقابت می‌کنند و از نظر هزینه هم نسبت به نمونه خارجی قیمتی قابل قبول دارد. بنابراین با وجود همه مشکلات ،ما در زمینه ایمپلنت‌های ارتوپدی در کشور کمبودی نداریم.

وی همچنین خاطرنشان می‌کند: در طرح تحول سلامت، هزینه درمان با ایمپلنت‌های ارتوپدی تحت پوشش کامل بیمه‌ها قرار گرفته است. در واقع براساس ماده 94 قانون برنامه چهارم توسعه، ایمپلنت‌های ارتوپدی مورد نیاز بیماران از طریق مراکز درمانی تهیه می‌شود و تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

دکتر حمیدرضا اصلانی عضو انجمن جراحان ارتوپدی نیز با رد شایعات در مورد استفاده از وسایل دست دوم همچون پلاتین، پیچ و پلاک می‌گوید: هرچند تحریم‌ها در حوزه تأمین تجهیزات پزشکی، کشور را با مشکلاتی مواجه کرده اما خوشبختانه با کمبودی در این خصوص مواجه نشدیم. البته قیمت تجهیزات(Equipment) پزشکی بسیار بالا رفته و بیماران را با مشکلاتی مواجه کرده است.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: