کد خبر: ۲۱۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۸ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014May 06
وزیر بهداشت خبر داد:
شفا آنلاین-وزیر بهداشت از تشکیل شورای عالی دندانپزشکی خبر داد و گفت: این شورا برای سر و سامان دادن به وضعیت بهداشت دهان و دندان از شنبه آینده تشکیل می‌شود تا در آن طرحی جامع برای دندانپزشکی از روستاها تا کلان‌شهرها تدوین ‌شود.

به گزارش شفا آنلاین، حسن قاضی زاده هاشمی در پنجاه و چهارمین کنگره بین‌المللی انجمن دندانپزشکی ایران، گفت: باید این انجمن با ایجاد اعتماد و فرصتهای جدید برای جوانان زمینه‌ای را برای بروز استعداد جدید فراهم کند و امیدواریم در آینده این رشته با همکاری همه انجمن‌ها که شاید لازم باشد برخی از آنها در هم ادغام شوند به کار خود ادامه دهند.

وی ادامه داد: اصل وجود انجمن‌ها ضروری است اما تعداد بالای آنها باعث هدر رفتن نیرو و انرژی می‌شود، بنابراین امیدواریم سال آینده نسبت به امروز همگرایی و همدلی ارتقاء پیدا کند.

وی تصریح کرد: در حوزه دندانپزشکی آنچه که آزار می‌دهد وضعیت بهداشت و عدم توجه به پیشگیری است که ریشه در فرهنگ ما دارد و هرچقدر برای آن هزینه کنیم و اقتصاد سلامت را توسعه دهیم، بدون توجه به فرهنگ مردم، موفق نخواهیم شد.

وزیر بهداشت با اشاره به طرح‌های زیادی که در دولت در حوزه سلامت وجود دارد، گفت: می‌توان از فرصتهای سایر سازمانها مانند وزارت آموزش و پرورش، در فرهنگ‌سازی استفاده کرد تا نسل‌های بعدی کمتر به خدمات دندانپزشکی نیازمند باشند.

هاشمی گفت: یکی از مهمترین وظایف انجمن دندانپزشکی افزایش سواد سلامت و ایجاد برنامه‌های خود مراقبتی برای مردم است چرا که با افزایش جمعیت شاهد نرخ مراجعه مردم به مراکز درمانی هستیم که هرچقدر هم ثروتمند باشیم قادر به تأمین منابع آن نخواهیم بود.

وی گفت: بنابراین پیشگیری مهمترین وظیفه انجمن‌ها است و دولت باید با آنها همکاری کند و نهایت استفاده را از انجمن‌ها ببرد.

وزیر بهداشت با اشاره به هزینه‌های بالای دندانپزشکی گفت: نقش بیمه‌ها در حمایت از بیماران در دندانپزشکی اسفبار است و حتی می‌توان گفت پوش نامناسبی هم وجود ندارد بنابراین به نظر می‌رسد نه اینکه برای بیمه در این زمینه کاری نباید کرد اما همیشه حرفی زده شده و زمانی که سراغ منابع رفته‌اند کاری نشده است.

وی با اشاره به اینکه دولت برای کارآمدی بیمه‌ها قدم‌هایی برداشته، گفت: در حوزه دندانپزشکی تقریباً می‌توان گفت کاری نکرده‌ایم و یکی دو مورد پوشش بیمه قابل توجه نیست به همین دلیل با برنامه‌ای که در این حوزه داریم تصور بنده این است که یکی از دلایل ناموفق بودن وزارت بهداشت برای حل مشکلات، گسترش بی رویه رشته‌های دندانپزشکی است.

وی گفت: گسترش بی رویه رشته دندانپزشکی در اقصی‌نقاط کشور و تربیت ناموزون دانشجویان از نظر امکانات، دانش حرفه‌ای و مقاطع تحصیلی از مشکلات موجود است.

هاشمی ادامه داد: دانشکده‌های دندانپزشکی همگن نیستند، برخی از آنها استحقاق مجوز تربیت دندانپزشک را ندارند به همین دلیل کوتاهی و بی‌عدالتی شده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: در زمینه تجهیزات و حمایت‌های بیمه‌ای کارهای بر زمین‌مانده بسیاری وجود دارد که اگر از ابتدا کانونی برای تصمیم‌گیری ایجاد می‌شد و مسئولیتهای وزیر و شورای معاونان را به این مجموعه واگذار می‌کردیم حتماً قدم‌های خوبی برداشته می‌شد.

وی گفت: شورای عالی را تشکیل خواهیم داد تا به وضعیت بهداشت دهان و دندان سر و سامان بدهد و از شنبه اعلام خواهد شد تا صاحب نظران این حوزه به کمک بیایند، کاری که ما می‌توانیم بکنیم ایجاد فرصت است و شما متخصصان راه و چاره درمان را پیشنهاد دهید.

وزیر بهداشت گفت: در شورای عالی دندان‌پزشکی توجه به محرومان و نقاط دور افتاده و خدمات ناچیزی که به آنها داده می‌شود مطرح خواهد شد و طرحی جامع برای دندانپزشکی از روستاها تا کلان‌شهرها تقدیم می‌شود.

وی افزود: با تدوین این طرح دیگر با تغییر دولت‌ها و تغییر چهره سیاسی و اجرایی، نظام خدمات دگرگون نمی‌شود و بخش‌های مرتبط مانند سازمان نظام پزشکی باید کمک کنند تا خدماتی در شأن مردم ارائه شود.

 در این کنگره کارت عضویت افتخاری انجمن دندانپزشکی به وزیر بهداشت و رئیس سازمان نظام پزشکی کشور داده شد و از تندیس دکتر نواب پیشکسوت عرصه دندانپزشکی رونمایی شد.


 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: