کد خبر: ۲۱۵۹۴۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 04
برگزاری این جلسات در جهت ارتقای سلامت مردم است و امیدواریم توفیقات چشمگیری را به همراه داشته باشد. با وجود اینکه در تعداد پزشکان عمومی شبهه وجود دارد، اما تعداد این پزشکان در هر صورت بالای 50 هزار نفر است و رئیس انجمن پزشکان عمومی معتقد است 65 درصد آنها مشغول کارند
شفاآنلاین>سلامت> مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ضمن اشاره به لایحه بودجه‌ 98 و احتمال کسری 6000 میلیارد تومانی این سازمان در سال آینده، گفت: «وظیفه دارم هشدار دهم و اگر وضعیت این چنین ادامه یابد، بدهی‌های سال آینده این سازمان به ارایه دهندگان خدمات سلامت به 16 ماه خواهد رسید.»

به گزارش شفاآنلاین، طاهر موهبتی در مراسم امضای تفاهم‌نامه مشترک با انجمن پزشکان عمومی گفت: «برگزاری این جلسات در جهت ارتقای سلامت مردم است و امیدواریم توفیقات چشمگیری را به همراه داشته باشد. با وجود اینکه در تعداد پزشکان عمومی شبهه وجود دارد، اما تعداد این پزشکان در هر صورت بالای 50 هزار نفر است و رئیس انجمن پزشکان عمومی معتقد است 65 درصد آنها مشغول کارند. در عین حال 11 هزار پزشک عمومی یعنی 25 درصد از جامعه آماری آنها با سازمان بیمه سلامت قرارداد دارند. به هر ترتیب این پزشکان در حوزه ما تاثیرگذار هستند و یک ظرفیت به شمار می‌آیند؛ این درحالیست که متاسفانه از این ظرفیت‌ به خوبی استفاده نشده و نتوانسته‌ایم از چیزی که آماده است، استفاده کنیم.»

وی ادامه داد: «اگر قرار باشد سازمان بیمه در همه رشته‌ها ورود کند، چندین هزار نیرو در سراسر کشور لازم دارد؛ در صورتیکه عقل و منطق، قانون و مدیریت منابع حکم می‌کند از ظرفیت‌های موجود بهره ببریم که یکی از این ظرفیت‌ها انجمن پزشکان عمومی کشور است. رویکرد ما در سازمان بیمه استفاده از این ظرفیت‌ها در کشور است و اگر بخواهیم در انجام ماموریت‌مان توفیق داشته باشیم، به تنهایی از پس آن بر نمی‌آییم و به همکاری با این انجمن نیازمندیم.»

وی با بیان اینکه یکی از ستون‌های اصلی در اجرای نسخه نویسی الکتریکی، پزشکان عمومی هستند، گفت: «در نسخه نویسی الکترونیکی 30 درصد کار مربوط به IT است و بخش مهم دیگر آن تغییر رفتار است. اگر پزشکان عمومی با ما همراه نباشند و پیشرفته‌ترین نرم افزارها و سخت افزارها را طراحی کنیم، بی‌فایده است؛ چرا که می‌توانند در اولین ایجاد مخالفت بیمار تاثیرگذار باشند.»

25 درصد شرکای ما پزشکان عمومی هستند

موهبتی گفت: «در هر اقدامی که بخواهیم انجام دهیم. همکاری شرکای کاری خصوصا پزشکان عمومی که 25 درصد شرکایمان را تشکیل می‌دهند، موثر است، اما این کار انگیزه می‌خواهد. امروز ناگزیریم که همکاری با پزشکان عمومی را داشته باشیم؛ چرا که اگر بخواهند می‌توانند در انجام کارها خدشه وارد کنند و طبیعتا در میدان عملیات کمک کننده هستند.»

مدیرعامل سازمان بیمه (Insurance)سلامت ایران با بیان اینکه پزشکان عمومی در مدیریت منابع و مصارف نیز نقش مهمی دارند، گفت: «وقتی با 25 درصد از پزشکان عمومی قرار داریم، در تجهیز دارو که 9 درصد آن در بخش سرپایی است، قطعا سهم پزشکان عمومی در این تجویزها 50 درصد است و برای حمایت دارو و سلامتی کشور باید با پزشکان عمومی همکاری کنیم که میانگین تجویز اقلام دارویی در نسخ که اکنون آمار آن 3.2 است تا سال دیگر یک قلمش را کاهش دهیم و در این مورد نمی‌توانیم پزشکان عمومی را درگیر نکنیم؛ چرا که با مشکل روبرو خواهیم شد. بنابراین این ظرفیت را پاس می‌داریم. باید با این ظرفیت‌ها و ظرفیت‌های مشابه آن همکاری کنیم و برآیند آن به نفع نظام سلامت و مردم است.»

وی در ادامه صحبت‌هایش درباره نقش پزشکان عمومی در نظام ارجاع گفت: «درگاه ورودی نظام ارجاع، پزشک عمومی است و اجرای نظام ارجاع نیازمند اصلاح زیرساخت‌ها و تغییر رفتار است. در این راستا انجمن پزشکان(physicians) عمومی می‌تواند به ما کمک کند. امروز استفاده از این ظرفیت یک امر اجتناب ناپذیر است و همکاران دیگرمان نیز در استان‌های دیگر باید آن را بپذیرند. پزشکان عمومی می‌توانند در بحث IT و نسخه نویسی، نظام ارجاع و مدیریت منابع و مصارف نقش مهمی داشته باشند و تنها انتظاری که از ما دارند این است که اگر در زمینه مربوط به آنها تصمیم گیری می‌کنیم از آنها نیز نظرخواهی کنیم.»

احتمال کسری بودجه 6000 میلیارد تومانی در سال آتی
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در پایان با بیان اینکه با اخباری که از بودجه 98 داشتیم ممکن است 6000 میلیارد تومان در سال آینده کسری داشته باشیم، گفت: «نباید گذاشت تاخیرهای گذشته دوباره شکل گیرد. باید بودجه را واقعی ببینیم. ما هم می‌دانیم کمبود منابع داریم، اما اگر یکبار بودجه را واقعی ببینیم و بیمه را به روز کنیم، برای یکبار مشکلات‌مان حل می‌شود.»

وی افزود: «در سه سال گذشته تعرفه پزشکان افزایش نیافته است؛ در صورتیکه همه هزینه‌ها افزایش یافته‌اند. بنابراین مجبوریم هتلینگ و دارو را افزایش دهیم که این موضوع برای ما 2700 میلیارد تومان بار مالی دارد. اگر وضعیت اینچنین ادامه یابد، بدهی‌های سال آینده به 16 ماه خواهد رسید. من وظیفه دارم هشدار دهم. اگر سطح پرداختی‌های ما به روز است و به سه ماه رسیده است به این دلیل است که با مدیریت هزینه، هزینه‌ها را واقعی دیدیم. امیدواریم بزرگان کشور همانطور که تا کنون کمک کرده‌اند، توجه کنند که حوزه سلامت باید آخرین جایی باشد که محدودیت منابع داشته باشد.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: