کد خبر: ۲۱۵۹۳۱
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۶ - ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 03
مکمل‌ها، دارو تلقی نمی‌شوند و به‌صورت آزاد به‌فروش می‌رسند البته در مقاطعی برای واردات آن ارز دولتی اختصاص پیدا می‌کرد اما در حال حاضر، واردات مکمل‌ها به‌طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده است
شفاآنلاین> سلامت> سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه بازار مکمل‌ها مصداق یکی از بازارهایی است که در حوزه سلامت، تقاضای القایی ایجاد می‌کند و یکی از بازارهایی است که قاچاق و تقلب در آن زیاد است، گفت: بیش از ٩٥درصد "مکمل‌های موجود در بازار" ضروری نیستند.

به گزارش شفاآنلاین:  دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری هفتگی با اشاره به اینکه متأسفانه بر اساس فرهنگ نادرستی که وجود دارد مردم تقاضای مصرف مکمل‌ها را داشته و پزشکان نیز این مکمل‌ها را تجویز می‌کنند، اظهار کرد: مکمل‌ها، دارو تلقی نمی‌شوند و به‌صورت آزاد به‌فروش می‌رسند البته در مقاطعی برای واردات آن ارز دولتی اختصاص پیدا می‌کرد اما در حال حاضر، واردات مکمل‌ها به‌طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین با بیان اینکه باید توجه کرد که عمده مکمل‌هایی که در بازار در کشور وجود دارد، قاچاق بوده و تعداد محدودی از آنها در کشور مجوز فروش و عرضه دارند، افزود: این مکمل‌ها از طریق قاچاق، شبکه‌های ماهواره‌ای و اماکن ورزشی به‌فروش رسیده و به دست مصرف‌کننده می‌رسند.

وی اعلام کرد: در زمینه فروش مکمل‌ها بر عملکرد داروخانه نظارت می‌شود و چنانچه اقلام مکملی آنها از زنجیره غیرقانونی وارد شده باشد، برخوردهای قانونی صورت خواهد گرفت.

حریرچی در ادامه با اشاره به اینکه در مقاطعی تا یک‌میلیارد و چند صد میلیون دلار به واردات مکمل‌ها تخصیص داده می‌شد، اما در حال حاضر هیچ ارز دولتی برای واردات مکمل‌ها اختصاص پیدا نمی‌کند، یادآور شد: مکمل‌ها فقط تا سقف 500 میلیون دلار از مبادی رسمی وارد می‌شوند و ارقام بالاتر از این، از طریق قاچاق وارد شده و به دست مصرف‌کننده می‌رسند.

سخنگوی وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در مصرف محصولات ارگانیک مانند محصولات تراریخته نباید زیاده‌روی شود و باید با این مسئله برخورد علمی و متعادل صورت گیرد.

حریرچی با ابراز اینکه چنانچه در تولید محصولات ارگانیک موارد و اصول علمی، فنی و استانداردها رعایت شده باشد و محصول به‌صورت بسته‌بندی و دارای تأییدیه وزارت بهداشت باشد، سلامت این محصولات مشکلی نداشته و مردم در مورد مصرف آنها اطمینان داشته باشند، اضافه کرد: محصولات ارگانیکی که به‌صورت باز و بدون بسته‌بندی و تأییدیه وزارت بهداشت به‌فروش می‌رسند، از سلامت کافی برخوردار نبوده و بهتراست که مردم از مصرف آنها خودداری کنند.

وی همچنین با اشاره به اینکه متأسفانه در زمینه تولید و تبلیغ محصولات ارگانیک به‌صورت باز، غیراستاندارد و بدون تأیید وزارت بهداشت، تخلفاتی مشاهده می‌شود، تأکید کرد: مردم برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مصرف محصولات تراریخته و ارگانیک به سایت‌ها و مراجع معتبر علمی و دانشگاهی مراجعه کنند و به تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی اعتماد نکنند.

بهتر است در داروخانه‌ها از کارت عابربانک برای پرداخت هزینه دارو استفاده شود تا مبالغ توسط متصدی داروخانه رند نشود

سخنگوی وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بهتر است در داروخانه‌ها از کارت عابربانک برای پرداخت هزینه دارو استفاده شود تا مبالغ توسط متصدی داروخانه رند نشود، گفت: در صورتی که مردم بخواهند از روش اسکناس برای پرداخت هزینه استفاده کنند و باقی‌مانده آن پول خرد باشد، باید با اطلاع مشتری و رضایت او، مبلغ رند شود یا اینکه با رضایت مشتری داروی درخواستی به وی ارائه شود. تسنیم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: