کد خبر: ۲۱۵۹۲۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۳ - ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 03
صبحانه، مهم‌ترین وعده‌ی غذایی است و نادیده گرفتن آن می‌تواند باعث مشکلات گوارشی، افزایش وزن و عدم تمرکز کافی شود
شفاآنلاین> سلامت> ، ممکن است در برخی موارد، صبحانه نخوردن به دلیل بی‌میلی و حالت تهوع هنگام صبح باشد و این مسأله ناشی از دلایل متعددی است:

به گزارش شفاآنلاین: خستگی بیش از حد و مشکلات خواب: بی‌خوابی و کمبود خواب در طول مدت شبانه روز، چرخه‌ی خواب و بیداری را مختل می‌کند و تغییرات ناشی از آن می‌تواند بی‌اشتهایی به صبحانه یا حتی احساس حالت تهوع را به همراه داشته باشد.

 گرسنگی طولانی مدت یا قند خون پایین: اگر آخر وعده‌ی غذایی‌تان شام باشد، ممکن است زمان صرف  صبحانه حدود دوازده ساعت یا بیشتر از آخرین غذایی که خورده‌اید گذشته باشد. سطح پایین گلوکز در خون یا به عبارتی افت قند خون می‌تواند باعث احساس سرگیجه، ضعف و یا تهوع شود. اما بهتر است بدانید که حذف وعده‌ی صبحانه باعث تشدید این حالت می‌شود.

    رفلاکس معده: رفلاکس معده یا بازگشت اسید معده زمانی اتفاق می‌افتد که دریچه‌ی بین این عضو و مری بسته نمی‌شود و در نتیجه بعد از غذا خوردن یا نوشیدن مایعات، اسید به مری برمی‌گردد. در این وضعیت هم احساس بی‌اشتها بودن یا حالت تهوع داشتن طبیعی است.

    مشکلات مرتبط با بینی یا سینوس: در صورت وجود این مشکل، احتباس سینوسی به داخل گوش فشار وارد می‌کند که سرگیجه، بی‌حالی و بی‌اشتهایی را به دنبال خواهد داشت.

    استرس: احساس استرس، هیجان و اضطراب، بر عملکرد و وضعیت روده اثر بسیار زیادی دارد. بی‌میلی به مصرف صبحانه می‌تواند به علت یک رویداد استرس‌زا باشد.
    مصرف الکل: نوشیدن الکل با تحت تأثیر گذاشتن سیستم گوارش می‌تواند باعث احساس حالت تهوع در زمان صرف صبحانه شود.
    رژیم: تهوع در صبح می‌تواند مرتبط با آنچه به عنوان صبحانه خورده‌اید باشد. ممکن است مصرف بعضی موادغذایی که در رژیم‌ها توصیه می‌شوند باعث ایجاد حساسیت غذایی شود.

    مصرف داروهای مسکن
    شیمی درمانی: تهوع‌، استفراغ و بی‌حالی صبح از عوارض جانبی داروهای شیمی‌درمانی است. این داروها بر عملکرد قسمتی از مغز که وظیفه کنترل تهوع و استفراغ را دارد اثر می‌گذارد و ممکن است سلول‌های مغز در انجام این فعالیت تا حدودی ضعیف شوند.
    بارداری: تهوع در زمان صبح یکی از شایع‌ترین معضلات دوران بارداری است که اغلب شش هفته اول پیش می‌آید.

چگونه این بی‌اشتهایی و تهوع را درمان کنیم؟

    از مصرف الکل خودداری کنید.
    بعد از بیدار شدن یک خوراکی کوچک قبل از صبحانه مصرف کنید.
    سعی کنید الگوی خواب منظمی داشته باشید.
    از پرخوری قبل از خواب خودداری کنید.
    از خوردن غذای چرب برای شام خودداری کنید.
    از تکنیک‌های تمرکز و آرامش اعصاب برای کاهش استرس استفاده کنید.

اگر بی‌اشتهایی به صبحانه تمام فعالیت‌های روزانه را برایتان دشوار می‌کند، حتما برای درمان به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است این مشکل به علت اختلالات گوارشی باشد. خبرآنلاین
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: