کد خبر: ۲۱۵۶۷۹
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 02
با توجه به بازخوردهایی که از روند اجرایی مانور در سال‌های گذشته دریافت شد، کمیته راهبری مانور از سال ۹۵ تصمیم برتوسعه برنامه مانور به سطح محلات مجاور مدارس گرفته تا مشارکت مردم نیز در این برنامه جلب شود.
شفا آنلاین>اجتماعی>برگزاري مانور سراسري زلزله در مدارس از جمله اقدامات مهم و قابل تاملي است كه در سال‌هاي گذشته با همه ضعف و كاستي‌هايي كه داشته، توانسته اثراتي بر ذهن دانش آموزان و ايجاد آمادگي نسبي در آن‌ها داشته باشد. در این برنامه که از چند هفته قبل از روز برگزاری مانور آغاز می‌شود ضمن توجه به ایمنی مدارس در برابر زلزله <Earthquake>و ایمن‌سازی عناصر غیرسازه‌ای، روش‌های صحیح پناه گیری و خروج ایمن از کلاس‌ها در زمان رخداد زلزله و نیز نحوه انجام اقدامات امدادی مورد نیاز به دانش‌‌آموزان و اولیای مدرسه آموزش داده می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین:ريیس پژوهشکده مدیریت خطرپذیری و بحران پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله و دبیر علمی بیستمین مانور سراسری زلزله در‌اين‌باره مي گويد: با توجه به بازخوردهایی که از روند اجرایی مانور در سال‌های گذشته دریافت شد، کمیته راهبری مانور از سال ۹۵ تصمیم برتوسعه برنامه مانور به سطح محلات مجاور مدارس گرفته تا مشارکت مردم نیز در این برنامه جلب شود.

در این برنامه مدارس ایمن در برابر زلزله به عنوان پایگاه‌های محلی مدیریت بحران در سطوح محلی و واحدهای همسایگی عمل می‌كنند. از این رو،‌ رویکرد سال‌های اخیر این مانور اجرای برنامه «مدرسه ایمن – جامعه تاب‌آور» بوده است. فرآیند برگزاری مانور سال جاری را در دو بخش مدرسه و محله دسته‌بندی کردیم و تمامی مدارس مطابق با روال سال‌های قبل مانور ایمنی در برابر زلزله را در روز هفتم آذر انجام دادند. در این برنامه آموزش‌های لازم به دانش‌آموزان و مربیان مدرسه در خصوص خطر زلزله و رفتار صحیح در زمان وقوع و پس از رخداد زلزله ارائه خواهد شد. مهم‌ترین اقداماتی که در این رابطه براساس راهنمای مانور بايد انجام شود، توجه به ایمنی و مقاوم‌سازی مدارس است که این موضوع بايد با محوریت سازمان نوسازی و تجهیز مدارس مورد بررسی قرار گیرد تا حتی‌المقدور خطر تخریب مدارس در اثر زلزله منتفی شود.کامبد امینی حسینی در ادامه به اقدامات مطلوب وزارت آموزش‌وپرورش در این راستا اشاره کرد و گفت: با توجه به آمار منتشر شده توسط سازمان نوسازی و تجهیز مدارس، در حال حاضر قریب به ۷۰ درصد از مدارس دولتی کشور در برابر زلزله مقاوم‌سازی شده‌اند. البته وضعیت در مدارس غیردولتی به هیچ وجه مطلوب نیست و اغلب ساختمان‌های مدارس مذکور در برابر زلزله آسیب‌پذیر و خطرناک هستند که رسیدگی به آن‌ها نیازمند توجه ویژه مسئولان است. وی گام دوم اجرای برنامه مانور در مدارس را ایمن‌سازی اجزای غیرسازه‌ای برشمرد و افزود: در مدارسی که مانور سال جاری برگزار می‌شود، ایمن‌سازی اجزای غیرسازه‌ای از قبیل پنجره‌ها، تابلوها، کمدها، قفسه‌ها و مواردی از این دست به اجرا گذاشته می‌شود تا خطرات ناشی از سقوط این اجسام یا شکستگی شیشه‌ها در حین زلزله به حداقل برسد و آسیبی بدین لحاظ به دانش‌آموزان وارد نشود. همچنین ارائه آموزش‌های لازم در خصوص مکان‌های مناسب برای پناه‌گیری و روش صحیح پناه‌گیری و خروج از کلاس‌ها از دیگر برنامه‌های قبل از برگزاری مانور مدارس است که توسط دستگاه‌های برگزارکننده مانور به‌خصوص جمعیت هلال احمر و سازمان دانش‌آموزی این آموزش‌ها به دانش‌آموزان ارائه مي شود. امینی‌حسینی در خصوص چگونگی مشارکت دادن مردم در مانور توضیح داد که محله محوری رویکرد اصلی بخش دوم برنامه سال جاری است. در چارچوب توافقات ستاد عالی آمادگی عمومی در برابر زلزله مقرر شده است که مدارس ایمن به عنوان پایگاه مدیریت بحران در تمامی محله‌های شهری قبل تا بعد از رخداد زلزله فعالیت كنند. در این رابطه مردم و ساکنان ساختمان‌های اطراف مدارس ایمن با همکاری مسئولان مدرسه، شورای ایمنی محله را در مدرسه تشکیل می‌دهند و با ایجاد گروه‌های مختلف نسبت به شناسایی نقاط خطرناک در محله و تلاش و پیگیری برای رفع این مشکلات توسط اعضای شورا یا گروه‌های مختلف نسبت به شناسایی نقاط خطرناک در محله و تلاش و پیگیری برای رفع این مشکلات توسط اعضای شورا یا مراجع ذی‌ربط اقدام می كند که نقشه شناسایی ایمنی محله نیز توسط این شورا و با کمک دستگاه‌های همکار طرح تهیه می‌شود.همچنین تعدادی از اهل محل آموزش‌های لازم را برای انجام اقدامات امدادی (از قبیل اطفای حریق، نجات و امداد و ارائه کمک‌های اولیه، نصب چادر و مواردی از این قبیل) فرا می‌گیرند و تمرینات لازم زیر نظر دستگاه‌های متولی انجام خواهند داد. در مدارس منتخب وسایل و اقلام امدادی از قبیل چادر، وسایل کمک‌های اولیه، کپسول‌های حریق، اقلام خوراکی برای شرایط اضطراری و مواردی از این دست نگهداری می‌شود تا در زمان رخداد زلزله احتمالی یا برگزاری مانورهای دوره‌ای مورد استفاده قرار گیرند.

با توجه به اینکه مردم و همسایگان اولین گروه‌هایی هستند که بعد از زلزله به یاری یکدیگر می‌شتابند، ارائه این آموزش‌ها و نگهداری اقلام مورد نیاز در مدرسه کمک شایانی در بهبود امدادرسانی می‌کند و می‌تواند امکان نجات تعداد بیشتری از مردم را در شرایط سخت بعد از زلزله فراهم كند.در اين مانور، دانش‌آموزان پس از پناه‌گیری از کلاس‌ها خارج شده و در مکان‌های مشخص شده در حیاط مدارس مستقر می‌شوند. ساکنان محله نیز همزمان از منازل خود خارج شده و به مدرسه به عنوان پایگاه مدیریت بحران محله مراجعه می‌کنند و در انجام امور مرتبط با امداد و نجات، اسکان و تغذیه اضطراری،‌ رسیدگی به مصدومان و مواردی که از قبل تعیین و تمرین شده است، مشارکت می‌ كنند.قانون

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: