کد خبر: ۲۱۵۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۲ - ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 03
به عنوان حقوقدان شورای نگهبان همیشه حق داریم بر اساس معیارهای حقوقی حرکت کنیم نه بر اساس معیارهای سیاسی زیرا شورای نگهبان باشگاه سیاسی نیست، نهادی حقوقی است
شفاآنلاین> اجتماعی> سخنگوی شورای نگهبان گفت: به عنوان حقوقدان شورای نگهبان همیشه حق داریم بر اساس معیارهای حقوقی حرکت کنیم نه بر اساس معیارهای سیاسی زیرا شورای نگهبان باشگاه سیاسی نیست، نهادی حقوقی است.

به گزارش شفاآنلاین: عباسعلی کدخدایی روز دوشنبه با حضور در برنامه حالا خورشید و به مناسبت روز قانون اساسی اظهار داشت: واقعیت این است که باید به نظرات همه اقشار مردم به خصوص نسل جوان کشور توجه کنیم و به آنها فارغ از هر گونه نگرش و عقاید پاسخ دهیم.

 وی با بیان این که شورای نگهبان در حوزه اجرایی کمتر حضور دارد و کار ما شورایی است، افزود: نتیجه نهایی حاصل رأیی است که از مجموع شورا جمع می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: همیشه به عنوان حقوقدان حق داریم بر اساس معیارهای حقوقی حرکت کنیم نه بر اساس معیارهای سیاسی زیرا شورای نگهبان باشگاه سیاسی نیست، نهادی حقوقی است.

کدخدایی با اشاره به این که قانون اساسی در کشورهای مختلف خیلی سابقه طولانی ندارد، گفت: قانون اساسی منشور برادری و برابری در بین مردمی است که در یک جامعه زندگی می‌کنند و حول آن جامعه هدایت می‌شود. ما طعم قانون اساسی را بعد از پیروزی انقلاب چشیدیم و پیش نویس قانون اساسی با توجه به مسیر شکل‌گیری استانداردی که طی کرد، موضوعی بود که همه مردم آن را در موقع تصویب لمس کردند و تک تک اصول وقتی مذاکره می شد، تلویزیون آن را پخش کرده و مردم بسیار درباره آن فعال بودند.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان این که امام خمینی (ره) به مردم اعتقاد داشتند و به همین خاطر مردم هم درباره امام (ره) هیچ شک و شبهه‌ای نداشتند، اظهار داشت: برای اولین بار حضرت امام (ره) بر قانون گرایی تاکید داشتند و فرمودند قانون باید تدوین شود و نهایتا پس از تدوین همه پرسی برای قانون اساسی صورت گرفت.

کدخدایی تصریح کرد: وقتی قوانین تصویب می‌شود انتظار است که اجرا شوند اما تجربه نشان داده که برخی قوانین در مسیر اجرا نمی‌شوند یا با انحراف انجام می‌شود. ما در بحث آموزش قانون اساسی عقب هستیم و کوتاهی کردیم.

وی با اشاره به ایرادات وارده به CFT افزود: عده ای می گویند CFT موافق منافع ملی و عده ای می گویند مخالف منافع ملی است. CFT مانند همه مصوبات است و در شورای نگهبان هیچ نگاه سیاسی به آن وجود ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: وظیفه ما اعلام مغایرت مصوبات با قانون اساسی و شرع است و اگر هر مصوبه ای مغایرتی داشته باشد و اعلام نکنیم، شما از ما خواهید پرسید که چرا مغایرت آن را اعلام نکردید.

کدخدایی با بیان این که مهم این است که همه نهادهای ما وظایف قانونی خود را انجام دهند، تاکید کرد: اگر شورای نگهبان در چارچوب وظایف خود یک قانون را مغایر دانست، مجمع تشخیص مصلحت نظام بنا بر مصلحت تصمیم خواهد گرفت.

وی افزود: تاکنون 150 مورد مصوبه داشتیم که شورای نگهبان ایراد گرفته، اما در مجمع تشخیص مصلحت نظام بنا بر مصلحت درباره آن تصمیم گرفته است.

سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: در سال‌های گذشته خود مجمع تشخیص مصلحت نظام و فکر می کنم مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی پیشنهاد دادند که از مجمع تشخیص مصلحت نظام هیات عالی نظارت تشکیل شود که رهبری انقلاب هم پذیرفتند.

وی ادامه داد: در هنگام رای گیری‌ها اگر نظرات 12 عضو شورای نگهبان برابر شود، رای به نفع آن فردی که صلاحیتش بررسی می‌شود، صادر می‌شود.

** پول کثیف و تبلیغات

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه با بیان این که قانون انتخابات ما قانون خوبی نیست، گفت: در بحث تبلیغات، ما نسبت به ورود پول‌های کثیف به تبلیغات انتخابات حساسیت بالایی داریم. دوستان در مجلس هنوز این حساسیت را ندارند.

کدخدایی درباره مستثنی شدن اعضای شورای نگهبان از قانون منع بکارگیری بازنشستگان نیز اظهار داشت: اگر مشکل کشور با کنار رفتن ما حل می‌شود ما آماده‌ایم. قانون فقط اعضای شورای نگهبان را مستثنی نکرده مثلا رییس جمهور و برخی مقامات هم مستنثنی هستند.

وی با اشاره به این که در هیچ کجای دنیا برای سیاستمداران محدودیت سنی نمی‌گذارند، یادآور شد: در قانون فقط ١٢ نفر اعضای شورای نگهبان مستثنی شدند؛ در کادر اداری ما حدود ۵٢ نفر بازنشسته شده‌اند. ساعت24
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: