کد خبر: ۲۱۵۶۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - 2018November 30
بخش دارو و تجهیزات پزشکی همواره به صورت ۶۰ و ۴۰ درصد در بودجه ها و برنامه های توسعه ۵ ساله در کنار هم مطرح می شوند ضمن اینکه کمک هایی که بعضا از سوی سازمان برنامه و بودجه در نظر گرفته می شوند، همواره برای دارو و تجهیزات پزشکی بوده است نه صرفا دارو
شفاآنلاین>سلامت> عضو هیات مدیره اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی، گفت: دو حوزه دارو و تجهیزات پزشکی به تنهایی نمی توانند به بخش بهداشت و درمان مردم کمک کننده باشند.

به گزارش شفاآنلاین، عباس براتی،  درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر دغدغه اختصاص ۵۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به حوزه سلامت گفت: بر اساس برنامه ریزی و تلاش وزارت بهداشت و موافقت مقام معظم رهبری ، مبلغ ۵۰۰ میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی جهت پرداخت مطالبات دارویی و شرکت‌های تجهیزات پزشکی اختصاص پیدا کرد که متاسفانه برخی با انتشار اخباری سعی در انحصاری کردن این مبلغ  و شیفت آن به سمت دارو هستند که توجیه منطقی ندارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه، اخیرا نیز رئیس سازمان غذا و دارو در رسانه ملی و گفتگو با رسانه های مختلف اعلام کرد که جهت رفع مشکلات چرخه نقدینگی در بخش های دارو و تجهیزات پزشکی این مبلغ اختصاص یافته است، افزود: حال اینکه برخی از افراد سعی در جدا کردن این دو حوزه که همواره در حوزه سلامت مکمل یکدیگر بوده اند، جای سئوال دارد.

براتی تصریح کرد: بخش دارو و تجهیزات پزشکی همواره به صورت ۶۰ و ۴۰ درصد در بودجه ها و برنامه های توسعه ۵ ساله در کنار هم مطرح می شوند ضمن اینکه کمک هایی که بعضا از سوی سازمان برنامه و بودجه در نظر گرفته می شوند، همواره برای دارو و تجهیزات پزشکی بوده است نه صرفا دارو!

وی در ادامه با تاکید بر اینکه، دارو و تجهیزات پزشکی به تنهایی نمی توانند به بخش بهداشت و درمان مردم کمک کننده باشند، افزود: هزینه های مصرفی بیمارستانها نیز همواره شامل  دارو و تجهیزات(Equipment) پزشکی است و این دو حوزه جدا نشدنی هستند.

به گفته براتی، قطعا نظر رهبر معظم انقلاب از اتخاذ تصمیم صورت گرفته رفع مشکل مراکز درمانی بوده است و اینکه در شرایط تحریم مراکز درمانی و بیماران با مشکلی مواجه نشوند ولی جای تاسف دارد که افرادی این نظر بلند رهبری را مصادره به مطلوب می کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید نگاه انحصاری صرفا به دارو شکسته شود و پیشنهاد ما به جای سهم خواهی و سوءاستفاده و بخشی نگری و خود بینی این است که این مبلغ بر اساس مانده بدهی ها و زمان سررسید آنها تسویه گردد.

بر اساس آمارهای(Statistics) رسمی معاونت توسعه وزارت بهداشت، بدهی اکثر قریب به اتفاق شرکت های پخش دارویی با اوراق تسویه شده و الان این ٢٢٠٠ شرکت تجهیزات پزشکی هستند علی رغم کثرت و تعدد شرکت ها ولی به علت کم بودمیزان بدهی و متنوع آنها هنوز اکثر بدهی های آنها تسویه نشده به حدی که آنها به رغم تخصیص ارز ٤٢٠٠ از سوی وزارت بهداشت به علت طلب های وصول نشده از دانشگاه ها و مراکز درمانی و عدم وجود نقدینگی نتوانسته اند ریال ارز تخصیص یافته را تامین کنند و تامین تجهیزات پزشکی در ماه های آینده با اختلال مواجه خواهد شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: