کد خبر: ۲۱۵۲۵۲
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - 2018November 27
این ماده معدنی نقشی اساسی در بسیاری از عملکردهای حیاتی بدن از جمله تنظیم مایعات و کارکرد مناسب عضلات دارد. تحقیقات جدید نشان داده، دریافت پتاسیم کافی حتی می تواند فرد را از بیماری های قلبی و کلیوی نیز مصون نگه دارد
شفا آنلاین>سلامت>پتاسیم نقشی اساسی در بسیاری از عملکردهای حیاتی بدن از جمله تنظیم مایعات و کارکرد مناسب عضلات دارد. تحقیقات جدید نشان داده، دریافت پتاسیم کافی حتی می تواند فرد را از بیماری های قلبی و کلیوی نیز مصون نگه دارد


به گزارش شفا آنلاین: آیا شما هم دچار کمبود پتاسیم شده اید؟ وقتی به این فکر می کنید که برای سالم بودن به چه مواد مغذی نیاز دارید، احتمالا پتاسیم<potassium> جایی میان گزینه های ذهن شما ندارد.


این ماده معدنی نقشی اساسی در بسیاری از عملکردهای حیاتی بدن از جمله تنظیم مایعات و کارکرد مناسب عضلات دارد. تحقیقات جدید نشان داده، دریافت پتاسیم کافی حتی می تواند فرد را از بیماری های قلبی و کلیوی نیز مصون نگه دارد.

خبر بد این است که افراد کمی هستند که به اندازه کافی پتاسیم مصرف کنند. متخصصان توصیه می کنند افراد بالغ، روزانه باید حداقل 4700 میلی گرم پتاسیم دریافت کنند، اما بیشتر ما به زحمت نصف این مقدار را دریافت می کنیم.


چطور متوجه شویم که کمبود پتاسیم داریم؟ گفتنش سخت است، آزمایش هایی که انجام می شود کمبود پتاسیم را چک نمی کنند و هیچگونه علائم فیزیکی نیز مشاهده نمی شود. با این حال، چند نشانه وجود دارد که اگر شاملتان شود ممکن است دچار کمبود پتاسیم باشید.


چطور متوجه شویم کمبود پتاسیم داریم؟
علایم کمبود پتاسیم: معمولا بشقاب غذایتان رنگین نیست

میوه ها و سبزیجات از غنی ترین منابع پتاسیم هستند، پس رنگین کمانی از این مواد غذایی باید در بیشتر وعده های غذایی که میل می کنید حضور داشته باشند. اگر اغلب بشقابتان تک رنگ است یعنی بیشتر مواقع در حال خوردن گوشت، نشاسته های تصفیه شده، و یا غذاهایی که از جعبه یا بسته بندی بیرون می آیند هستید – این غذاهای به اندازه کافی پتاسیم ندارند. پتاسیم نشانگر یک برنامه غذایی مناسب برای سلامت کل بدن است. کمبود پتاسیم بیشتر بین افرادی دیده می شود که دسترسی محدودی به غذاهای تازه دارند.


علایم کمبود پتاسیم:  احساس ضعف و خستگی دارید

علایم کمبود پتاسیم که باید بشناسید

هر کاری می تواند باعث پایین آمدن سطح انرژی بدن شود. اما اگر با وجود استراحت کافی همچنان احساس خستگی و ضعف داشتید، وقتش است نگاهی به برنامه غذایی خود بیاندازید. خوردن میوه و سبزیجات حاوی پتاسیم سرحال نگهتان می دارد. اگر تغییری احساس نکردید، با پزشک خود مشورت کنید تا سایر موارد را بررسی کند.


علایم کمبود پتاسیم:  فشار خون بالا دارید

مواردی مثل سابقه خانوادگی، اضافه وزن و خوردن بیش از حد نمک فشار خون را بالا می برند. برنامه غذایی دارای پتاسیم پایین نیز باعث بالا رفتن فشار خون می شود. پتاسیم مهم است چون باعث جبران سدیم می شود. بسیاری از مردم غذاهای نمکی زیاد مصرف می کنند و کمتر به سراغ میوه ها و سبزیجات می روند. این کار موجب عدم تعادل و در نتیجه بالا رفتن فشار خون می شود.


علایم کمبود پتاسیم : مستعد به گرفتگی شدید عضله هستید

اگر گرفتگی های عضلانی دردناک برای پاهایتان اتفاق می افتد، ممکن است مشکل کمبود پتاسیم داشته باشید. معمولا ورزشکارانی که زیاد فعالیت می کنند و حسابی عرق می ریزند دچار چنین گرفتگی هایی می شوند. دلیلش هم این است که وقتی زیاد عرق می کنید، پتاسیم از بدن خارج می شود. یکی از سریع ترین راه حل ها برای ورزشکاران استفاده از نوشیدنی ورزشی است که دارای پتاسیم باشد. فقط آب خالی ننوشید چون ممکن است مشکل بدتر شود.
حتما بخوانید: چگونه درد و گرفتگی عضلات بعد از ورزش را به حداقل برسانیم؟


علایم کمبود پتاسیم : تپش قلب دارید

وقتی سطح پتاسیم به شدت پایین می آید، بسیار خطرناک است. اگر حس می کنید قفسه سینه به شدت تکان می خورد، می لرزد و یا قلبتان در حال بیرون آمدن از قفسه سینه است، دچار تپش قلب غیر طبیعی شده اید. باید هرچه سریعتر کمک پزشکی دریافت کنید.


چگونه کمبود پتاسیم را جبران کنیم؟

بهترین روش بالا بردن پتاسیم دریافتی خوردن انواع مختلف میوه و سبزیجات در طول روز است. اما در این میان مواردی هستند که بیش از دیگر غذاها پتاسیم دارند. شاید فکر کنید منظورمان موز است اما سیب زمینی پخته با پوست دو برابر موز پتاسیم دارد، دیگر منابع غنی پتاسیم عبارتند از اسفناج، توت فرنگی، بروکلی و برگ چغندر.kermany.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: