کد خبر: ۲۱۵۰۷۴
تاریخ انتشار: ۰۵:۴۵ - ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - 2018November 25
Secondary HTNبه دلیل خاصی مثل مصرف الکل، بیماری مزمن کلیوی، مصرف برخی داروها ازجمله آلکالوئید های ارگوت، آمفتامین ها، ضد افسردگی ها و… ایحاد می شود. ۵-۱۰% افراد مبتلا به پرفشاری خون در این گروه اند.
1⃣Essential HTN
شفا آنلاین>سلامت>که به آن Primary HTN هم می گویند و دراکثر بیماران این نوع پرفشاری خون دیده می شود. دلیل مشخصی برای بالا بودن مزمن فشار وجود ندارد.

Secondary HTN
به دلیل خاصی مثل مصرف الکل، بیماری مزمن کلیوی، مصرف برخی داروها ازجمله آلکالوئید های ارگوت، آمفتامین ها، ضد افسردگی ها و… ایحاد می شود. ۵-۱۰% افراد مبتلا به پرفشاری خون در این گروه اند.

3⃣Pseudo hypertension
گرچه احتمال رخداد آن کم است اما هنگام اندازه گیری فشارخون در سالمندان باید آن را درنظر گرفت.

درپرفشاری خون کاذب، عروق خونی به دلیل رسوب کلسیم در دیواره آن سفت می شوند.

White-coat HTN
در این بیماران با اندازه گیری فشارخون در محیط کلینیک و درحضور تیم درمان مثل پرستار و پزشک و… فشارشان دائما بالاست اما درجای دیگر مثل خانه یا کنترل سرپایی فشارخون، فشارخون نرمال دارند.

5⃣Hypertensive crises
 در این شرایط فشارخون بیمار حتی از stage2 JNC هم بالاتر است (>180/110).

این نوع فشارخون به دو دسته urgency و emergency تقسیم می شود.
 درنوع emergency بیمار باید بستری شود و دارو به صورت IV دریافت کند، چون احتمال آسیب حاد و پیشرونده ی ارگان ها بالاست اما در نوع urgency نیاز به بستری نیست وفشارخون به تدریج در طول ۲۴ساعت باید کاهش یابد.

درمان پرفشاری خون

برای درمان HTN تغییر سبک زندگی و درمان دارویی موردنیاز است. نکاتی که در مورد تغییر سبک زندگی به بیمار توصیه می شود عبارتند از:

کاهش وزن( به میزان ۵-۱۰%) ،محدود کردن مصرف سدیم، افزایش مصرف غذاهای غنی از پتاسیم، فعالیت بدنی و رژیم غذایی DASH که شامل رژیم غنی از میوه و سبزیجات و کاهش مصرف چربی اشباع است.

هدف از کاهش فشارخون رسیدن به چه میزانی است؟

طبق استاندارد های ارائه شده ی JNC-7 and AHA( American Heart Association ) براساس وجود یا عدم وجود بیماری زمینه ای هدف درمان است..

پزشک آنلاین
دکتر مهراد فخرالدینی [ متخصص قلب و عروق ]
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: