کد خبر: ۲۱۴۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۳ - ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - 2018November 22
وقتی شما از افراد خلاق می‌پرسید که چطور کاری را انجام داده‌اند، آنها کمی احساس گناه می‌کنند، زیرا واقعا کاری انجام نداده‌اند، فقط چیزی را دیده‌اند و این امر پس از مدتی برایشان آشکار شده است. آنها قادر بوده‌اند تجاربی که داشته‌اند را به همدیگر ارتباط داده و چیزهای جدیدی را درهم آمیزند
شفاآنلاین>اجتماعی>دنیا و جامعه با سرعتی سرسام آور درحال پیشرفت است. ما نیاز داریم که خودمان را با توانایی سازگاری با این روند مجهز کنیم و تسلیم نشویم. تفکر خلاق راهی برای تجهیز شدن و تسلیم نشدن است، اما اول باید بدانید آماده شدن برای مواجهه با جهان کار ساده‌ای نیست.

به گزارش شفاآنلاین،  تعاریف زیادی از تفکر خلاق وجود دارد اما به‌طورکلی می‌توان گفت که تفکر خلاق یعنی روشی برای بررسی و حل مسائل با استفاده از دیدگاهی متفاوت، اجتناب از راه‌حل‌های مرسوم و تفکر خارج از چارچوب.

این فرآیند خلاقانه به شما کمک می‌کند که روابط را بررسی کنید، با چالش‌های جدیدی مواجه شوید و به دنبال راه‌حل‌هایی بروید که غیرمعمول، بدیع و تازه هستند. بسیاری اعتقاد دارند که فنون تفکر خلاقانه مبتنی بر تجربه هستند، ازجمله استیو جابز (بنیانگذار اپل) می‌گوید: «خلاقیت یعنی ارتباط دادن چیزهای مختلف به همدیگر.

وقتی شما از افراد خلاق می‌پرسید که چطور کاری را انجام داده‌اند، آنها کمی احساس گناه<Guilty> می‌کنند، زیرا واقعا کاری انجام نداده‌اند، فقط چیزی را دیده‌اند و این امر پس از مدتی برایشان آشکار شده است. آنها قادر بوده‌اند تجاربی که داشته‌اند را به همدیگر ارتباط داده و چیزهای جدیدی را درهم آمیزند.

دلیل این‌که آنها قادر بوده‌اند این کار را انجام بدهند این بوده است که آنها تجربه بیشتری داشته‌اند یا بیش از باقی مردم درمورد تجارب خود فکر کرده‌اند. با داشتن این نکته در ذهن باید بفهمیم که تفکر خلاق مهارتی است که نیاز داریم خیلی زود آن را پرورش دهیم.»

باید بتوانیم الگوها و روش‌های تفکری سنتی را بشکنیم تا بتوانیم تفکر به شیوه‌ای خلاقانه را آغاز کنیم. شیوه‌ای که به شما کمک خواهد کرد رویکرد جدیدی برای یک شرایط یا مسأله خاص خلق کنید. شروع زود هنگام این روش باعث می‌شود تجربه بیشتری کسب کنید، چرا که با بالارفتن سن و روند رشد از نمونه‌های مختلفِ بسیاری خواهید آموخت. ارتباط دادن این تجربه با چالش‌ها و شرایط کنونی به شما کمک می‌کند که به راه‌حل‌های خلاقانه‌ای دست پیدا کنید.

 توماس ادیسون، اسحاق نیوتون، آلبرت اینشتین، ماری کوری، چارلی چاپلین، استیو جابز و مانند اینها افرادی‌ بودند که تفکر خلاق داشتند. اما خلاق بودن همیشه به معنی انجام کارهای بزرگ نیست، بلکه خلاقیت می‌تواند در تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات کوچک نیز باشد، ولی تاثیرات این اقدامات و تصمیم‌گیری‌ها می‌تواند بسیار مثبت باشد. به‌طورکلی افرادی که دارای تفکر خلاق<creative> هستند ویژگی‌های متعددی  دارند. می‌توان به موارد زیر به‌عنوان وجوه اشتراک اشاره کرد.

آنها ارتباط برقرار می‌کنند

خلاقیت و اعتمادبه نفس به شیوه‌های مختلف و از طریق گوش کردن و ارتباط برقرار کردن ابراز می‌شوند.به همین دلیل است که افرادی که تفکر خلاق دارند در برقراری ارتباط خوب هستند. همکاری نیز برای این نوع تفکر مهم است و ارتباط خوب برای داشتن عملکرد کاری به عنوان بخشی از یک تیم، ضروری است.

آنها ذهنی باز دارند

یک ذهن باز ذهنی است که از انتقاد استقبال می‌کند، برای دریافت راه‌حل‌ها و ایده‌های جدید آماده است و از ارزیابی ایده‌ها نمی‌ترسد. شخصی که ذهن باز دارد مایل است که از موفقیت‌ها و شکست‌های خود بیاموزد و می‌تواند رشد کند و توسعه یابد.

آنها ریسک  می‌کنند

بررسی ایده‌ها و راهبردهای بدون ریسک پذیری غیرممکن است؛ تمایل به مواجه شدن با چالش‌ها و پذیرفتن تغییر. افرادی که تفکر خلاق دارند صبور هستند و از خطر کردن نمی‌هراسند، چراکه می‌دانند انسان نیاز دارد هنگام بررسی شیوه‌های مبتکرانه و بدیع تفکر درمورد حلِ مسائل، شجاع باشد.  

 آنها انعطاف‌پذیرند

تواناییِ سازگاری با تغییرات و تفکر خارج از الگوهای معمولی، بخشی از تفکر خلاق است و به همین دلیل است که انعطاف‌پذیر بودن یک صفت مشخصه برای افرادی است که تفکر خلاق دارند. آنها از تغییرات استقبال می‌کنند؛ از تغییر دادن روش کار خود نمی‌ترسند و در کار کردن به همراه دیگران خوب هستند.شهروند

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: