کد خبر: ۲۱۴۳۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۱ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014May 06
متخصص علوم رفتاری در گفتگو با شفا آنلاین هشدار داد:
شفا آنلاین- متخصص علوم رفتاری گفت:بررسی ها نشان می دهد متأسفانه 60درصد از خانواده های ایرانی گرفتار فرزندسالاری هستند که این امر عواقب بسیار جدی در پی دارد.

دکتر مجید ابهری در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر افزود: در طول تاریخ تکامل خانواده در هر دوره با قدرت نمایی یکی از اعضای خانواده یعنی مادرسالاری و پدرسالاری بوده ایم.حال آنکه در عصر ما فرزندسالاری حاکم شده است و متأسفانه بیش از 90درصد خانواده های تک فرزندگرفتار فرزندسالاری هستند.

استاد دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: به ویژه اگر فرزند در دوران بلوغ یا بین 12 تا 20 سالگی باشد؛ رفتن یا نرفتن به مهمانی های خانوادگی،آمدن یا نیامدن برخی افراد خاص، تعیین شبکه تلویزیون و... اغلب توسط او صورت می گیرد.

به گفته متخصص علوم رفتاری ،مشاهده شده که برخی از خانواده ها به دلیل جو حاکم فرزندسالارانه مجبور به تهیه دو تلویزیون ویا وسایل مشابه هستند.

وی ادامه داد: همچنین تهیه  و سبک غذای مورد نظر بسیاری از خانواده ها بر اساس سلیقه فرزند با ایجاد تغییرات عمده به سمت فست فودها گرایش پیدا کرده است.

ابهری هشدار داد: به طورقطع این نوع رفتار و تربیت تولید بی سامانی رفتاری در خانواده و وارونه شدن هرم تربیتی می نماید.

وی افزود: حتی دربعضی از موارد انسان دچار حیرت و سرگردانی می شود که در هنگام جشن تولد یا ایام عید به برخی از این فرزندان عزیز دوردانه چه چیزی هدیه دهد؟!

 آسیب شناس اجتماعی خاطرنشان کرد: معمولأ اتاق این قبیل بچه ها مملو از انواع اسباب بازی،گوشی موبایل، لپ تاپ و تبلت و... است تا حدی که دیگر نمی توان این کودکان را با یک کادوی ارزان قیمت خوشحال کرد.

وی با بیان این که عوارض و عواقب نا به هنجار فرزندسالاری ابتدا گریبان خود فرزند رامی گیرد هشدار داد:این نوع افراددرجوانی هم  همین توقعات سطح بالا را از سایر اشخاص در اجتماع دارند و در صورت روبه رویی با رفتارهای دگرگون، شکست خورده و گرفتار انزوا و افسردگی می شوند.

ابهری به خبرنگار شفا آنلاین گفت: در مرحله بعدی خانواده با مشکلات مالی،اجتماعی و تربیتی ناشی از فرزند سالاری مواجه خواهد شد.

وی  توصیه کرد: والدین نباید ناراحتی و یا دلخوری لحظه ای فرزندان را با شکست های عمیق آینده آنها عوض کنند.

وی یادآورشد: ایستادگی در مقابل خواسته های غیر منطقی فرزندان و آشنا کردن با واقعیات زندگی اصلی ترین راهکار پیشگیری از فرزند سالاری است.

متخصص علوم رفتاری تأکید کرد: هیچ کودکی از قهر کردن و غذا نخوردن برای یکبار از بین نرفته بنابراین والدین با بی اعتنایی به احساسات لحظه ای باید در مقابل فرزند سالاری مقاومت کنند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
سپیده
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
0
0
واقعا ممنون. دقیقا مشکل من هم با پسرم همینه. اما این مصاحبه راهکارهای جالبی ارایه داد بهم.ممنون از خبرنگار شما با انتخاب این موضوع بسیار مهم
سيامك
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
0
0
جانا سخن اززبان ما می گویی
آذر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
0
0
ممنون. خیلی مصاحبه خوبی بود
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: