کد خبر: ۲۱۴۲۸۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - 2018November 15
در واقع بختک همان کابوس دیدن است. تقریباً وقایعی که در حالت عادی برای ما بسیار هولناک هستند، در هنگام بختک اتفاق می افتند. در چنین شرایطی فرد با تکان دادن توسط دیگران و یا صدا زدن نامش از آن حالت بیرون می آید
شفاآنلاین>سلامت>همه ما در طول عمر با پدیده بختک در هنگام خواب مواجه می شویم. گذشتگان در این مقوله نظرات مختلفی داشته اند. در این مطلب شما را با دلیل علمی بختک آشنا می کنیم.

به گزارش شفاآنلاین، از بختک با عنوان فلج خواب نیز یاد می شود. تحقیقات نشان می دهد که ۲۵ تا ۳۰ درصد از جمعیت دنیا در طول عمر خود حداقل یک بار وضعیت بختک را خواهند داشت. در وضعیت بختک<Bunch> اتفاقات هولناک در خواب بیننده رقم می خورد. دلیل علمی بختک بیشتر با نحوه زندگی فرد توجیه می شود.

دلایل علمی بختک در خواب

برای هر پدیده که در پیرامون ما رقم می خورد، دلیل علمی وجود دارد. بنابراین با توجیه دلیل علمی بختک می توان از آن جلوگیری کرد یا آن را به طور دقیقی کنترل نمود. ضمن اینکه از رخداد این پدیده در خواب نترسید.

    حالت بختک در طی خواب بر فرد غالب می گردد. به گونه ای که فرد نمی تواند از رخت خواب بلند شود و یا به کابوسی که می بیند، پایان دهد. عده ای نیز در حین رخداد این پدیده وجود جسم سنگینی را بر روی سینه خود احساس<Feeling> کرده اند.

جسمی که اجازه هیچ حرکت و تکانی را به آن ها نمی دهد. در این حالت نیمه آگاه فرد به طور مشخصی فلج شدن را تجربه می کند. یعنی عملاً هیچ توانایی و تحرکی نخواهد داشت. گاهی می خواهد فریاد بکشد تا صدای او را دیگران بشنوند و به کمک او بیایند اما توانایی این کار را ندارد.

زمان قدیم دلیلی علمی برای بختک وجود نداشت و آن را به موجودات افسانه ای و ناخوشایند نسبت می دادند. ضمن اینکه این حالت در مواقعی که فرد دچار تب، درد و یا هر نوع ناراحتی جسمانی می باشد، بیشتر می گردد و تشدید خواهد شد.

در حالت بختک فرد صورت های مختلفی از آن را به شکل کابوس دیدن، پرت شدن از بلندی، احساس درد، مرگ و … تجربه می کند. البته میزان استرس و مشکلات روحی نیز می تواند در این وضعیت موثر باشد.

در واقع بختک همان کابوس دیدن است. تقریباً وقایعی که در حالت عادی برای ما بسیار هولناک هستند، در هنگام بختک اتفاق می افتند. در چنین شرایطی فرد با تکان دادن توسط دیگران و یا صدا زدن نامش از آن حالت بیرون می آید.

بختک یا Sleep Paralysis به عدم اراده در حرکت در زمان خواب گفته می شود. این حالت گاهی قبل از خوابیدن برای فرد اتفاق می افتد و گاهی نیز زمان بیدار شدن برای فرد رخ می دهد و او را در بیدار شدن با مشکل مواجه می کند. حالت فلج خوابی که در زمان به خواب رفتن رخ می دهد، بیشتر بعد از یک روز کاری ملال آور و خسته کننده اتفاق می افتد. زمان بختک به طور تقریبی از چند ثانیه تا چند دقیقه در نوسان می باشد. برای وقوع آن هیچ سن خاصی مطرح نیست و در تمام دوران زندگی رخ خواهد داد.

نشانه های بختک

نمی توانید دست و پاها خود را تکان دهید یا حرکتی داشته باشید. هر چه قدر برای بیدار شدن و بلند شدن از تخت خود تلاش می کنید، بی فایده است.

    نمی توانید کوچک ترین صدایی از خود تولید کنید و یا دیگران را نسبت به این موضوع آگاه سازید.
    حس می کنید مرگ در حال اتفاق برای شماست و تا چند لحظه دیگر خواهید مرد.
    دچار استرس و اضطراب شدید خواهید شد.
    حس سنگین شدن سینه و خفگی دارید.
    بروز توهم: توهمات دیداری، بینایی، لامسه ای و … را شامل می شود. حس می کنید کسی در اتاق است، صدای پای کسی را می شنوید، موجودی عجیب می بینید، فک می کنید کسی می خواهد به شما آسیب برساند، احساس خارج شدن روح از بدن را دارید، حس معلق شدن در هوا و …همه این ها از نشانه های توهماتی بختک هستند.

شیاطین و بختک

درباره علت بختک در خواب در زمان قدیم نظر قطعی وجود نداشته و به همین دلیل در فرهنگ و ملل مختلف آن را به گونه های متفاوت تعبیر و تفسیر می کردند و آن را به اجنه، شایطین و دیو نسبت می دادند.

ایرلندی ها در این باره نظر جالبی دارند و می گویند بختک به دلیل دروغ روز قبل در فرد رخ می دهد و این توجیه را با دلایل علمی بختک برابر می دانند. باور کلی مردم در مورد بختک به نفرین ها و جنیان بر می گردد.

طبق افسانه های ایران زمین بختک کنیز اسکندر است. آب مشک اسکندر که آب حیات نام داشته و اسکندر آن را از ظلمات به دست آورده بود، با نوک کلاغی بر روی زمین ریخته می شود. کنیز اسکندر بعد از ریختن آب حیات فوراً کمی از آن را می خورد. اسکندر از این کار او عصبانی می شود و با شمشیر بینی بختک را جدا می کند. بختک برای ساخت دوباره بینی از گل استفاده می کند.

زمانی که شما به پشت و اصطلاحاً طاق باز می خوابید، بختک به سینه شما می پرد. در این صورت اگر شما حواس تان باشد، می توانید به بینی بختک دست بیازید و بختک نیز برای جلوگیری از کنده شدن مجدد بینی به شما رشوه خوبی از گنج اسکندر می دهد.

دلیل علمی بختک

از دنیای علم تا تفاسیر روزمره گذشتگان فاصله زیادی وجود دارد. پژوهشگران دلیل علمی بختک را اختلال ژنتیک می دانند. افرادی که در سلول هایشان ماده ای به نام«HLA-DR2» جریان دارد، درگیر فلج خواب می شوند.

البته تجربه بی خوابی، اختلال در خواب و استرس از عوامل علمی بروز فلج خواب هستند. افراد بسیاری نیز اعتراف کرده اند که پس از گذراندن یک روز خسته کننده، این حالت را تجربه کرده اند.
یکی از دلایل علمی بختک در خواب را باید به مصرف داروهای آنتی هیستامینی یا خواب آورها نسبت داد. پرخوری و نامنظمی وعده های غذایی در این موضوع دخیل می باشند. افرادی که به پشت استراحت می کنند، بیش از سایر افراد فلج خواب را تجربه خواهند کرد.

زنان ۲ تا ۳ برابر بیش از مردان به این وضعیت دچار می گردند. عامل ژنتیکی مهم ترین دلیل علمی بختک بوده و ممکن است در تمام اعضای خانواده دیده شود.

نگران نباشید این پدیده مشکل روحی یا جسمی را برای شما به دنبال نخواهد داشت و نهایتاً ظرف چند دقیقه اتمام می یابد.

از بروز فلج خواب پیشگیری کنید

    خواب کافی داشته باشید و به موقع بخوابید.
    از پرخوری مخصوصاً قبل از خواب بپرهیزید.
    درمان استرس را با روش های طبیعی انجام دهید.
    ورزش کنید.
    کافئین مصرف نکنید.

    اگر دچار وضعیت بختک در خواب شدید، سعی کنید حتماً انگشت یا پای خود را تکان دهید.
    اگر فلج خواب بیش از اندازه برای شما اتفاق می افتد، بهتر است از دارو استفاده کنید.

فراموش نکنید که فلج خواب پدیده دردسر آفرین نیست اما اگر بیش از اندازه به آن دچار می گردید، می توانید نحوه خوابیدن، محل، ساعت خوابیدن، رژیم غذایی و … را تغییر دهید که در این صورت این مشکل نیز بهبود می یابد. آرگا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: