کد خبر: ۲۰۷۵۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 05
بررسی‌ها نشان می‌دهد بی خوابی یا کم خوابی در طولانی مدت منجر به تشنج، تشدید میگرن و اضطراب، استرس، اختلال در سیستم هورمونی، مشکلات گوارشی و افسردگی می‌شود
شفاآنلاین>سلامت> بی‌خوابی یا سخت خوابی، حالا خیلی بیشتر از قبل مثل بختک به جان مردم افتاده. آمارها می گویند ٣٠ درصد ایرانیان اختلال خواب دارند. گروهی با این اختلال می‌جنگند و گروهی تسلیم اش شده‌اند.

به گزارش شفاآنلاین، بررسی‌ها نشان می‌دهد بی خوابی یا کم خوابی در طولانی مدت منجر به تشنج، تشدید میگرن و اضطراب، استرس، اختلال در سیستم هورمونی، مشکلات گوارشی و افسردگی می‌شود. اختلال در خواب روی سیستم عصبی فرد تاثیر می گذارد و می‌تواند کیفیت زندگی اش را کاهش دهد. افزایش وزن، تحریک پذیری عصبی و اشکال در تمرکز هم از دیگر عوارض اختلال در خواب است. 

متخصصان (experts)می‌گویند مدت زمان خواب کافی برای افراد بالغ، بین ٧,٥ تا ٨.٥ ساعت در روز است؛ مدت زمانی که در سال های اخیر، به دلیل استفاده بیش از اندازه از تلفن همراه و فضای مجازی و دیرخوابی های رایج، به شدت کاهش پیدا کرده است. بی خوابی را ناتوانی در به خواب رفتن یا در خواب ماندن تعریف کرده اند. حالا خیلی‌ها به دلیل فشارهای اقتصادی، آرامش‌های از دست رفته در زندگی، محیط کار و حتی اجتماع، فشارهای روانی و ... با این مشکل مواجه اند. اگر شما در گروه افرادی قرار می گیرید که اختلال خواب زندگی‌تان را مختل کرده، این گزارش را بخوانید.

چرا  اختلال خواب پیدا می‌کنیم

  آلرژی ‌ها و مشکلات تنفسی: آلرژی‌ها، سرماخوردگی‌ها و عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی می‌توانند تنفس را در شب دشوار کنند.
  نوکتوریا: نوکتوریا یا تکرر ادرار شبانه ممکن است باعث شود چندین بار در طول شب از خواب بیدار شوید که همین در خواب‌تان اختلال ایجاد می‌کند.
  درد مزمن: درد ثابت و دائمی می‌تواند به‌خواب رفتن را دشوار کند.
  استرس و اضطراب: استرس و اضطراب، اغلب بر کیفیت خواب تأثیر منفی می‌گذارند.

چطور خواب راحت داشته  باشیم

  گنجاندن سبزیجات و ماهی بیشتر در رژیم غذایی‌تان و کاهش مصرف قند (شکر)
  کاهش اضطراب و استرس از طریق ورزش کردن
  داشتن برنامه‌ خواب منظم و پایبندی به آن
  نوشیدن آب کمتر قبل از خواب
  محدود کردن مصرف کافیین، به‌ ویژه در اواخر بعدازظهر یا شب
  کاهش مصرف تنباکو  
  خوردن وعده‌های کم کربوهیدرات کوچک‌تر قبل از خواب

چطور بفهمیم اختلال خواب داریم؟

پلی‌سومنوگرافی (تست خواب): مطالعه‌‌ای مربوط به خواب است که سطوح اکسیژن، حرکات بدن و امواج مغزی را ارزیابی می‌کند تا مشخص کند که آنها چگونه باعث اختلال در خواب می‌شوند.
 الکتروانسفالوگرام: آزمایشی که فعالیت الکتریکی را در مغز بررسی می‌کند و هرگونه مشکلات احتمالی مربوط به این فعالیت را شناسایی می‌کند.

آزمایش خون ژنتیک: یک آزمایش خون که معمولا برای تشخیص نارکولپسی و سایر مشکلات سلامتی زمینه‌ای به‌کار می‌رود که ممکن است موجب بروز مشکلات خواب شوند.

علائم اختلالات(Disorders) خواب چیست

 همیشه بیش از ۳۰ دقیقه زمان ببرد تا به خواب بروید
 پس از خوابیدن به طور مرتب چند بار بیدار شوید و برای خوابیدن دوباره مشکل داشته باشید
 خواب آلودگی‌های مکرر در طول روز، چُرت زدن‌های مکرر، به طور غیر ارادی به خواب رفتن و خوابیدن در موقعیت‌های نامناسب در طول روز خر‌و‌پف بلند، نفس نفس زدن، خرناس، صداهای شوک‌آور و توقف تنفس حین خواب که معمولا توسط کسی که همراه شما زندگی می‌کند، اعلام می‌شود

 حرکت سریع پاها و دست‌ها حین خواب که معمولا توسط فردی که با شما زندگی می‌کند، گفته می شود

خوراکی هایی که به خواب بهتر کمک می کنند

موز موز به دلیل داشتن منیزیوم به آرامش اعصاب، شل شدن ماهیچه‌ها و سلامتی چرخه‌ی گوارش کمک می‌کند.

ماهی سالمون این ماهی امگا۳ دارد که منجر به کاهش هورمون های استرس زا و افزایش آرامش می شود.

شربت یا مربای گیلاس این شربت منبع طبیعی ملاتونین است و بی خوابی را به طور چشمگیری در بزرگسالان کم می کند.

شیر شیر سرشار از کلسیم است و کلسیم در تولید ملاتونین نقش دارد. با این همه محققان معتقدند که بهتر است شیر سویا را جایگزین شیر گاو کنید.

سیب‌زمینی شیرین این سیب زمینی منبع غنی پتاسیم است، پتاسیم هم به آرامش اعصاب و عضلات و همچنین فرآیند گوارش، کمک می کند.

بادام منیزیوم موجود در بادام، به آرامش و بهتر خوابیدن کمک می کند. بادام پروتئین دارد و به حفظ تعادل قند خون در طول خواب کمک می کند.

نخود نخود سرشار از ویتامین B٦ است که برای تولید هورمون شادی آور و ضداضطراب سروتونین استفاده می شود. بهتر است نخود را در سالادها و زودتر از وعده شام میل کرد.

تخم مرغ  مقدار زیاد پروتیین موجود در تخم مرغ باعث حفظ تعادل قند خون در طول خواب می‌شود. خوب است یکی یا دو تا تخم مرغ را همراه با نان سبوس‌دار میل کنید.
 
دمنوش بیشتر دمنوش‌های بدون کافیین احساس خواب‌آلودگی را تقویت می‌کنند. تئین موجود در چای سبز خوابیدن را آسان می‌کند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: