کد خبر: ۲۱۴۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - 2018November 14
افرادی که از قرمزی و پف آلودگی چشم رنج می برند، نخست باید به متخصص غدد یا پزشک داخلی یا پزشکانی که در درمان اختلال تیروئید دخالت دارند مراجعه کنند و به توصیه پزشک غدد، حتما به چشم پزشک مراجعه کنند
شفاآنلاین>سلامت>دبیراجرایی کنگره سالیانه چشم پزشکی ایران با اشاره به تاثیر اختلالات تیروئید بر سلامت چشم ،گفت: بیماران مبتلا به تیروئید پرکار یا کم کار مراقب چشم و بینایی خود باشند.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر «علی صادقی طاری» در حاشیه بیست و هشتمین کنگره سالیانه چشم پزشکی ایران در مرکز همایش‌های رازی افزود: مشکلات چشمی در 5 تا 20 درصد از افرادی که مبتلا به پرکاری تیروئید هستند بروز می کند اما این تنها مختص این افراد نیست بلکه معضلات چشمی در افرادی که تیروئید کم کار دارند یا حتی تیروئید آن ها از نظر بررسی های غدد طبیعی است هم ظاهر می شود.

صادقی طاری، قرمزی و سوزش چشم همراه با التهاب، احساس درد در کاسه چشم<the eye> و پف آلودگی و تورم پلک ها در ساعات اولیه صبح را از علایم اولیه مشکلات چشمی مربوط به تیروئید عنوان کرد و گفت: در صورت عدم مراجعه به چشم پزشک و معالجه به موقع، چشم آرام آرام به جلو حرکت می کند، پلک ها به بالا کشیده شده و ظاهر افراد را به طور کامل تغییر می دهد که خوشبختانه این موارد در ایران کم دیده شده است.

دبیر اجرایی بیست و هشتمین کنگره چشم پزشکی ایران افزود: بعد از بیرون زدگی و ملتهب شدن عضلات چشم، نوبت به ضخیم شدن و سفت شدن قرنیه می رسد که در نتیجه بیمار در هنگام مطالعه دچار دوبینی می شود.

وی اظهار داشت: اگر در این مرحله هم بیمار اقدام به مداوا نکند، محدودیت حرکت کره چشم و بالا کشیده شدن پلک، موجب خشکی چشم و زخم قرنیه و اشکال در دید و در نهایت کاهش دید یا نابینایی می شود. پس می توان مراحل ایجاد مشکلات چشم ناشی از اختلالات تیروئید را قرمزی و سوزش در مرحله نخست، جلو آمدگی چشم و بالا کشیده شدن پلک در مرحله بعدی و خشکی قرنیه و کاهش دید تا رسیدن به نابینایی<Blindness> را مرحله آخر عنوان کرد.

**مبتلایان به مشکلات چشمی، سیگار را فراموش کنند

صادقی طاری ضمن تاکید بر این که افراد مبتلا به مشکلات چشمی حتما به متخصص غدد مراجعه کنند، گفت: افرادی که از قرمزی و پف آلودگی چشم رنج می برند، نخست باید به متخصص غدد یا پزشک داخلی یا پزشکانی که در درمان اختلال تیروئید دخالت دارند مراجعه کنند و به توصیه پزشک غدد، حتما به چشم پزشک مراجعه کنند.

وی افزود: تشخیص قطعی این بیماری صرفا از روی علائم بالینی است. برخی ازتست ها مانند سی تی اسکن، ام آر آی و آزمایش های خونی به تشخیص اختلال تیروئید بر روی چشم کمک می کنند .

دبیر اجرایی کنگره، ضمن اشاره به این که سیگار و دخانیات بر بیماری دوبینی چشم یا گواتر چشمی تاثیر دارد گفت: طبق شواهد علمی، استفاده از دخانیات، اضطراب، خستگی و فشارهای روحی روانی باعث تشدید بیماری می شود. پس نخست باید سیگار را از دسترس این افراد دور کرد و آنان را از نظر روحی و جسمی به آرامش رساند تا احساس کنند که چشمشان بهبود یافته است.

صادقی طاری، قرار دادن دو بالش در زیر سر برای این بیماران را هم توصیه کرد و اظهار داشت: به دلیل این که موقع خواب، خونی که در لگن و پاها قرار دارد به سمت سر و چشم ها سرازیر می شود، علایم مشکلات چشمی تشدید می شود پس باید سر بالاتر از بدن قرار بگیرد.

درمان دارویی در مرحله ای که چشم بیمار به جلو آمده و قرمزی بیشتر شده است هم راهکار درمانی صادقی طاری بود که افزود: وقتی که درمان اولیه و مقدماتی ودارویی انجام شده اما چشم همچنان جلو آمده و دوبینی پیدا شده است، نیاز به جراحی توام با مصرف دارو است.

وی یادآور شد: ‌متاسفانه در تمام نقاط دنیا، زنان بیشتر از مردان به این بیماری چشمی مبتلا می شود که در پاره ای موارد نسبت دو به یک تا هشت به یک دیده شده است.

بیست و هشتمین کنگره سالیانه چشم پزشکی ایران با حضور میهمانان داخلی و خارجی از 21 تا 24 آبان ماه در مرکز همایش های رازی برگزار می شود و بیش از 2000 شرکت‌کننده از کشورهای مختلف از جمله آمریکا، انگلیس، سنگاپور، برزیل، فرانسه، افغانستان، پاکستان، اندونزی، هند و عراق حضور دارند.

در کنگره امسال 11 سمپوزیوم به همراه 107 مقاله در قالب سخنرانی و 92 مقاله به صورت پوستر ارائه خواهد شد.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: