کد خبر: ۲۱۴۰۱۴
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۳ - ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - 2018November 12
طبق بخشنامه صادرشده از سوی تعدادی از بانک‌ها ازجمله بانک ملی از ساعت 14:30 دقیقه امروز، ارتباط این بانک‌ها با سوئیفت قطع خواهد شد
شفاآنلاین> اجتماعی> از ساعت 14:30 دقیقه بعدازظهر امروز دسترسی بانک‌های ایرانی که از سوی آمریکا شامل تحریم‌های اقتصادی یک‌جانبه شده‌اند به سیستم جهانی سوئیفت قطع می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین: روز گذشته تعدادی از بانک‌ها ازجمله بانک ملی ایران در بخشنامه‌ای این موضوع را به اطلاع کلیه شعب ارزی خود، رساندند و دستورالعمل‌هایی را برای آمادگی نسبت به این موضوع صادر کردند.

در نامه اداره کل مشارکت‌ها و توسعه شبکه بین‌الملل بانک ملی آمده است: « پیرو دستورالعمل شماره ۴۴۲۸۹ مورخ ۱۳۹۷/۰۸/۱۵ طبق اعلامیه سازمان سوئیفت از ساعت ۱۴:۳۰ روز دوشنبه مورخ ۲۰۱۸/۱۱/۱۲ (میلادی) مصادف با ۱۳۹۷/۰۸/۲۱ (شمسی) سامانه سوئیفت بانک ملی ایران از دسترس خارج می‌شود. لذا ضروری است تمام واحدهای ارزی اعم از ادارات و شعب تا زمان فوق‌الذکر روند پردازش آن‌ها (complete) از طریق سامانه سوئیفت اقدام کنند.

همچنین واحدها موظف به تهیه و نگهداری سوابق و آمار موردنیاز خود هستند. نظارت مسئولین ذی‌ربط بر اجرای دقیق و سریع دستورالعمل مورد انتظار است.»

جامعه جهانی ارتباطات مالی بین‌بانکی (سوئیفت) روز دوشنبه هفته گذشته و یک روز بعد از اعلام رسمی شروع دور دوم تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و رد CFT یکی از لوایح چهارگانه FATF در شورای نگهبان، در اطلاعیه‌ای ادعا کرد دسترسی برخی بانک‌های ایرانی به این شبکه مالی را به علت «ثبات و تمامیت سیستم مالی جهانی» قطع خواهد کرد.

این اقدام البته با واکنش عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی روبه‌رو شد.

او گفت:« تحریم‌های اعلام‌شده قبلاً توسط بانک مرکزی پیش‌بینی‌شده و برنامه‌ریزی برای شرایط مختلف، حتی برای مواردی فراتر از این تحریم‌ها، انجام‌گرفته است. اقدامات لازم در راستای تنظیم دقیق منابع و مصارف ارزی صورت گرفته و وضعیت ذخایر ارزی کشور به سطح مطلوب ارتقا داده‌شده است که انعکاس این امر را طی ایام اخیر در ثبات بازارهای پول و ارز شاهد بوده‌ایم.»

به گفته همتی، بانک مرکزی با توجه به‌احتمال قطع خدمات پیام‌رسان مالی سوئیفت، سامانه‌های جایگزین برای تعامل بانکی با کشورهای طرف تجاری پیش‌بینی کرده است.

سوئیفت یک شبکه مالی است که انتقال مقادیر بالای پولی بین کشورها را در سراسر جهان ممکن می‌کند و مقرر آن در بلژیک است اما هیئت‌مدیره آن شامل مقامات اجرایی بانک‌های آمریکا می‌شوند و قانون فدرال آمریکا به آن‌ها اجازه می‌دهد علیه بانک‌های سراسر جهان عمل کنند.

همچنین در این سیستم بخش اعظمی از اطلاعات مالی به این دلیل که اکثریت معاملات به دلار انجام می‌شود، در اختیار آمریکا قرار می‌گیرد. این سیستم درواقع بیش از 11 هزار موسسه مالی و بانکی در بیش از 200 کشور را به هم متصل می‌کند.

در دوره تحریم‌های پیشین یکی از مشکلات اصلی و چالش‌های جدی کشور زمانی ایجاد شد که از 27 اسفند 1390 سوئیفت ایران قطع شد و عملاً بانک‌های ایرانی با شبکه مالی جهانی دیگر هیچ ارتباطی نداشتند و امکان تبادلات ارزی و مالی وجود نداشت، البته با اجرایی شدن برجام دوباره این ارتباط از تاریخ 27 دی 1394 برقرار شد و حالا بار دیگر دولت آمریکا قصد دارد دسترسی ایران به این شبکه بین‌المللی مالی را قطع کند.

کانال مالی اروپا

اما در حالی دسترسی بانک‌های ایرانی به سوئیفت قطع خواهد شد که در ماه‌های گذشته مذاکرات گسترده‌ای بین 1+4 برای ایجاد یک کانال مالی بین ایران و شرکای اقتصادی‌اش ازجمله اروپایی‌ها صورت گرفته است و طرف‌های اروپایی به ایران قول داده‌اند که به‌زودی شاهد راه‌اندازی کانال مالی برای برقراری ارتباطات بین‌المللی بانکی ایران باشیم. فاصله ایجادشده بین منافع اروپا و آمریکا در موضوعات مختلف ازجمله افزایش تعرفه‌های آمریکا بر کالاهای اروپایی، تضاد منافع در مقابل برجام و ارتباط با ایران و.... باعث شده است که تعدادی از کشورهای اروپایی به فکر ضرورت ایجاد یک‌نهاد مالی مستقل بیفتند.

نهادی که در ایران به «سوئیفت اروپایی» مشهور شده است و درواقع کانال مالی خواهد بود که کشورهای اروپایی برای ارتباط اقتصادی با شرکای خود ازجمله ایران از آن بهره خواهند برد. وزیر خارجه آلمان هایکو مارس در مقاله‌ای که اوایل شهریور دریکی از نشریات آلمانی از ضرورت ایجاد یک سیستم مالی اروپایی مستقل برای ارتباط مالی با ایران و مقابله با تحریم‌های آمریکا به‌عنوان راهکاری برای حفظ برجام صحبت کرده بود. این کانال مالی جدید درواقع شریان اصلی تبادلات اقتصادی،مالی و بانکی، بازرگانی و... بین ایران و کشورهای اروپایی و حتی شرکای دیگر اقتصادی ایران برقرار می‌کند.

اما علاوه بر کشورهای اروپایی، شرکای تجاری اصلی ایران که شامل هند، چین و روسیه می‌شوند هم از شکل‌گیری سوئیفت جدید استقبال کرده‌اند. رویترز به نقل از یک منبع هندی نوشته است:« با توجه به تلاش اروپا برای ایجاد نظام پرداخت مستقل از آمریکا، هند قصد دارد که از این امکان برای تبادلات مالی با ایران استفاده کند.»

همچنین اولگا اسکورو بوگاتوا معاون بانک مرکزی روسیه هم پیشنهاد داده است که یک سیستم بانکی و کانال مالی در سطح اتحادیه اروپا و یا کشورهای عضو بریکس تشکیل شود که به طور قطع مفید خواهد بود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: