کد خبر: ۲۱۳۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۲ - ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - 2018November 11
شفاآنلاین:مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی کشور با اشاره به هزینه روزانه 50 میلیارد ریالی دولت برای دیالیزگفت:70 درصد علت بیماری های کلیه ناشی از دیابت و فشارخون است و باید پیشگیری در اولویت قرار بگیرد چراکه اگر به این مسئله توجه نشود با شیوع جدی نارسایی کلیه مواجه می شویم.
به گزارش شفاآنلاین ،داریوش آرمان روز یکشنبه در یک نشست خبری که با حضور دکتر مهدی شادنوش -رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماریهای وزارت بهداشت-در محل این انجمن برگزار شد، افزود: در سفری که با اعضای هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی به سرپل ذهاب کرمانشاه داشتیم،حدود 100 بیمار بی بضات دیالیزی شناسایی و قرار شد به صورت رایگان با حمایت این انجمن وخیرین ونیکوکاران ودانشگاههای علوم پزشکی پیوند کلیه شوند.
وی اظهار داشت: تاکنون 10 نفر از این بیماران پیوند کلیه شده اند و بیماران شناسایی شده در خوابگاه انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی نگهداری و سرویس های ویژه به آنها ارائه می شوند و پس از مدتی، به یک ساختمان اقامتی مجهز در کرمانشاه که توسط این انجمن تهیه شده، انتقال و تا سه ماه در آنجا مورد مراقبت قرار می گیرند.
آرمان ادامه داد: این اقدام با همکاری وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی در حال انجام است.
وی اضافه کرد: با کمک مسئولان وزارت بهداشت داروی راپامیون که هزینه اش بالا رفته بود، برای توزیع به بیماران کلیوی رایگان شد و قیمت داروی مای فورتیک نیز 200 تا 300 هزار تومان برای هربیمار، کاهش یافت.
آرمان تصریح کرد: بسیاری از بیماران کلیوی بی بضاعت هستند و حتی توان پرداخت 50 هزار تومان نیز برای دارو ندارند امیدواریم روزی برسد که آنها یک ریال هم برای دارو و درمان نپردازند.
رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی ادامه داد:70 درصد علت بیماری های کلیه ناشی از دیابت و فشارخون است و باید پیشگیری در اولویت قرار بگیرد اگر به این مسئله توجه نشود با شیوع جدی نارسایی کلیه مواجه می شویم.
به گفته آرمان، اکنون 32 هزار بیمار دیالیزی در کشور وجود دارد. هزینه دیالیز هر بیمار در روز 400 هزار تومان است و این هزینه به نظام سلامت تحمیل می شود.
وی افزود: هر بیمار دیالیزی نیز هفت برابر پیوند کلیه هزینه دارد و هر تخت دیالیز 1.5 میلیارد تومان هزینه اش می شود، مردم باید به پیشگیری از ابتلا به نارسایی کلیه توجه کنند و با یک آزمایش ساده قندخون می توانند از دیابت و فشارخون که علت اصلی این بیماری است، آگاه و اقدامات اساسی را انجام دهند.
آرمان تصریح کرد: اکنون 500 متخصص کلیه در کشور داریم که کم است. پزشکان عمومی علاقه ندارند سراغ این رشته بروند و با کمبودی جدی متخصص کلیه در کشور مواجه هستیم.
به گفته وی، مشکلات مراکز دیالیز در شهرهای مختلف و مناطق دور افتاده را بررسی کردیم فرسودگی در ناوگان دیالیز وجود دارد و اکنون عملیات خرید سه هزار و 60 دستگاه دیالیز آغاز شده و این اتفاق بزرگی در حوزه سلامت است.
آرمان اضافه کرد: هزینه پیوند کلیه بالاست، به طوری که یک اهداکننده کلیه 18 میلیون تومان می گیرد و یک میلیون تومان هدیثه ایثار دولت به گیرنده عضو است، از دولت و مجلس درخواست داریم به پرداختی بیمار ازجیب اش توجه شود و بودجه ای در این زمینه اختصاص یابد.
وی خاطرنشان کرد: روزانه حدود 50 میلیارد تومان برای دیالیز در کشور هزینه می شود که با برنامه ریزی های منطقی می توان هزینه های درمان و دیالیزرا به شدت کاهش داد.
مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی اضافه کرد: سال گذشته هزار و 351 پیوند کلیه از مرگ مغزی و 931 پیوند از فرد زنده در کشور انجام شد.
آرمان به ارتقای استفاده ازروش دیالیز صفاقی در محل کار، منزل و محیط استریل اشاره کرد و گفت: این کار به استفاده از دستگاه نیاز ندارد اما اکنون فقط پنج درصد از بیماران کلیوی دیالیز صفاقی می شوند.
وی افزود: از ابتدای سال 87 تاکنون 46 هزار و 401 ایرانی به علت بیماری کلیوی فوت کرده اند.
آرمان بیان کرد: اکنون موج دوم و سوم بیماران نیازمند پیوند کلیه آغاز شده که بیشتر در گروه سنی 16 تا 64 سال هستند، بسیاری از آنها پیوندشان پس از چند سال پس زده و هزینه های زیادی برای این کار لازم است.
وی در مورد تحریم نیز گفت: تحریم باعث شده که وضعیت بیماران خاص چالش برانگیز باشد اکنون تأمین محلول و صافی دیالیز با چالش جدی مواجه ودچار کمبودهایی است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: